Zakladatel Fora elektromobility: Předsudky vůči elektroautům mizí, trend je nezastavitelný

Český trh s elektromobily postupně dohání západní Evropu a klíčovou roli hrají nejen dotace, ale i měnící se postoj firem a veřejnost.

Martin Cmíral, ředitel společnosti LEEF Technologies a zakladatel Fora elektromobility, popisuje v rozhovoru, proč Češi k elektroautům přistupují zdrženlivěji než západní Evropa, jakou roli hrají dotace a infrastruktura i proč se podle něj elektromobilita stává čím dál víc ekonomicky výhodnou. „Čím dál víc to začíná dávat ekonomický smysl, zejména u menších užitkových vozů. Příkladem je Rohlík, který má velkou flotilu elektroaut a ekonomicky se mu to vyplácí,“ vysvětluje.

Zároveň přibližuje, jak se za osm let proměnilo Forum elektromobility: „Na začátku se akce účastnilo pár vizionářských firem a nadšenců. Dnes je to mainstreamová byznysová konference, kde jsou partneři z bank, leasingových společností i dodavatelů dobíjecí infrastruktury.“ Řeč je i o budoucnosti těžké nákladní dopravy a příchodu čínských automobilek na evropský trh.

Jak byste zhodnotil popularitu elektromobility?

Zájem postupně roste. Lidé tomu víc rozumějí a pomalu se zbavují předsudků. Auto je ale emocionální záležitost a Češi mají silnou tradici automobilového průmyslu. K tomu se přidává politické prostředí, které dlouho nahrávalo spíše spalovacím motorům a obecně skeptickému postoji k ekologii. Proto u nás předsudky přetrvávají. Ale postupně mizí a to je dobře. Rychlé změny by totiž také nebyly zdravé.

Na začátku to byla doména nadšenců, kteří v elektromobilech viděli budoucnost. Dnes už se z toho stává mainstream. Část lidí si elektroauto pořizuje, protože je to „cool“ a baví je třeba akcelerace. Ale čím dál víc to začíná dávat ekonomický smysl, zejména u menších užitkových vozů. Příkladem je Rohlík, který má velkou flotilu elektroaut a ekonomicky se mu to vyplácí. Když se započítají pořizovací i provozní náklady, vychází to čím dál lépe.

Dotace rozhodně pomohly

Co dnes brání většímu rozšíření elektroaut?

Hlavně předsudky. Češi jsou v tomhle konzervativnější než lidé na západ od nás. Pak je to také cena, pro mnoho lidí je pořízení nového elektroauta pořád drahé, zejména pokud chtějí nové auto a jezdí málo.

Další otázkou je infrastruktura. Kdo má rodinný dům a ideálně i fotovoltaiku, dobíjí doma přes noc a nemá problém. Ale lidé např. v panelácích, kteří se musí spoléhat na veřejné dobíječky, mají vyšší náklady a menší komfort.

Často se zmiňuje i dojezd, ale ten už podle mě není zásadní problém. Průměrný Čech najede denně jen desítky kilometrů, což většina současných modelů zvládne. Dlouhé cesty se dají vyřešit plánovaným dobíjením. Za určitých okolností potřeba dobíjet na dlouhé vzdálenosti skutečně problém může být, ale jindy naopak vůbec ne. Pro mě osobně je pohodlnější zapojit auto doma přes noc, než jezdit na čerpací stanici. Ale to platí v mém provozním režimu. Někdo jiný, kdo se musí spoléhat na veřejné dobíječky, to má složitější.

Jakou roli hraje stát? Jak trhem zahýbaly dotace na elektromobily?

Dotace rozhodně pomohly. Bez počáteční podpory by se dnes snad žádná nová velká technologie nerozjela, viděli jsme to u fotovoltaiky. Díky dotacím se rozběhla skutečně masová výroba, technologie zlevnila, v mnoha zemích už je ekonomicky výhodná sama o sobě, a v ČR se k tomu blíží. U elektromobility je to stejné: na začátku pomohou dotace, později už nejsou potřeba. A v určité fázi dokonce stát začne elektromobily spíš zdaňovat, aby nahradil výpadek z pohonných hmot.

V Česku se ukázalo, že programy pro soukromníky fungovaly, po jejich spuštění prodeje narostly. Když dotace skončily, trh nezkolaboval, ale pořád roste. To potvrzuje, že měly startovací efekt, který pomohl odblokovat počáteční bariéry.

Co dalšího by rozvoji elektroaut mohlo pomoci?

Přál bych si, aby tu bylo méně předsudků a víc odvahy. Vezměme si příklad Holandska, tamní společnost je zvyklá být „early mover“, pustí se do novinek včas, protože věří, že se jim to vyplatí. U nás spíš hledáme důvody, proč něco nejde, a jsme zbytečně opatrní nebo konzervativní. Bylo by skvělé, kdyby česká společnost měla víc sebevědomí pustit se do nových technologií. Neplatí to jen pro elektromobilitu, ale obecně pro environmentální a technologické inovace.

Dnes se prostor pro elektromobily zvětšuje. Peak spalovacích aut byl zhruba před osmi lety a od té doby jejich prodeje klesají, zatímco elektromobily rostou. Trend je podle mě nezastavitelný, i když se občas tempo růstu zpomalí.

Nedávno jsme na Obnovitelně.cz rozebírali studii, která viní elektroauta z víření prachu, realita je ale taková, že ho způsobují právě spalovací auta. Nemůže hrát roli v přijetí elektroaut i čistota ovzduší?

Tohle téma se v Česku podceňuje. Elektromobily samozřejmě také produkují nějaké částice, například otěrem pneumatik, ale přínos ve městech je obrovský. Praxe z Číny to jasně ukazuje: tamní vláda masivně podpořila elektromobilitu z velké části proto, aby snížila lokální znečištění ve velkých městech.

U nás se o tom téměř nemluví. Přitom jde o přímý vztah ke zdraví lidí, dýchají to děti na přechodech, pejskaři při procházkách, všichni obyvatelé měst. Proč politici nedokážou jasně propojit emise ze spalovacích motorů s otázkou veřejného zdraví, tomu nerozumím. Předsudky voličů jsou ale silné, lidé chtějí mít možnost parkovat v centru a jezdit autem všude. A politici na to slyší.

Přitom je zřejmé, že kdyby se část městské dopravy převedla na elektromobily, zejména taxi a rozvážkové služby, okamžitě by se zlepšila kvalita ovzduší.

Budou spalovací vozy jednou nahrazeny elektromobily?

Myslím, že ano. Technicky je možné převést prakticky všechny druhy vozidel na elektrický pohon. Samozřejmě mohou existovat specifické aplikace, kde to půjde pomaleji, třeba u některých těžkých strojů nebo v segmentech s bezpečnostními nároky. Ale i tam už dnes vidíme první příklady, třeba obří důlní nákladní vozy na baterie v Číně.

Pokud se díváme na horizont třiceti let, pak nevidím technickou ani ekonomickou bariéru. Už dnes je technická stránka zvládnutá a během deseti let odpadne i bariéra ekonomická. Třeba za třicet let už bude naprostá většina aut na silnicích elektrická. Spalovací vozy nezmizí úplně, zůstanou pro speciální aplikace nebo jako veterány, ale mainstream určitě nahradí elektromobilita.

Do deseti let se elektrické kamiony stanou mainstreamem

Jaká je budoucnost elektromobility v těžké nákladní dopravě?

Je to podobné jako u osobních aut, jen s několikaletým zpožděním. U malých nákladních vozidel už se elektromobilita vyplácí, u velkých to jde pomaleji. Nákladní elektromobilita je tak pět až sedm let pozadu.

Rozdíl je také v motivaci. U osobních aut hrála na začátku roli hlavně nadšenecká vlna, lidé si kupovali elektroauta, protože je to bavilo, třeba protože rychle akcelerují, nebo že nezapáchají. U trucků je to ale čistě byznys, jde o relativně nízkomaržový sektor, kde nikdo nekoupí třikrát dražší kamion jen proto, že je zajímavý. Musí to dávat smysl ekonomicky. A v určité chvíli se křivky nákladů a přínosů potkají a i těžké vozy začnou být výhodné.

Do deseti let očekávám, že se elektrické kamiony stanou mainstreamem. Výzvou bude infrastruktura, u těžkých vozů jsou potřeba mnohem vyšší nabíjecí výkony a ne vždy je jednoduché je do logistických center dostat.

Forum elektromobility

Pojďme k Foru elektromobility, které letos v říjnu přivítá nadšence nízkoemisních vozů již po osmé. Jak se od samotného začátku proměnilo složení hostů a programu?

Radikálně. Když jsme začínali před osmi lety, byla to spíš pionýrská akce. V Karlíně jsme obsadili jen polovinu sálu a řešili úplné základy: jak se auto dobíjí, zda má vůbec dostatečný dojezd a kolik modelů je na trhu. Tehdy jich bylo jen pár, Škodovka a Volkswagen prakticky žádné plně elektrické vozy nenabízely.

Od té doby se situace změnila dramaticky. Dnes má každá velká automobilka několik modelů, některé už několikátou generaci. V oblasti dobíjení se posunul i výkon, zatímco tehdy byla špička 50 kilowattů, dnes se běžně staví 350kilowattové stanice a už se mluví i o megawattových řešeních.

Změnil se i charakter akce. Na začátku se jí účastnilo pár vizionářských firem a nadšenců. Dnes je Forum mainstreamovou byznysovou konferencí, kde jsou partneři z bank, leasingových společností i dodavatelů dobíjecí infrastruktury. Elektromobilita se stala součástí reálného trhu, kde se točí významné peníze.

Čím bude letošní ročník Fora elektromobility speciální?

Každý rok trochu inovujeme, ale ne radikálně. Hlavním hostem bude Michael Dunne, bývalý manažer GM, který se specializuje na asijské trhy. Přiveze pohled na globální automobilový průmysl a konkurenci mezi Čínou, Evropou a USA.

Nově se budeme věnovat například kybernetické bezpečnosti dobíjecí infrastruktury, jak z pohledu kritické infrastruktury státu, tak z praktického hlediska firem a provozovatelů.

Chybět nebude panel s německými experty a také pohled z Polska, protože tamní tempo elektrifikace je pro české dopravce velkou konkurencí. A tradičně se vrátíme k těžké dopravě, kde se ukazuje čím dál větší zájem.

Zároveň je stále silnější důraz na reálnou tržní agendu, jaké jsou finanční produkty pro pořízení elektroaut, jak funguje leasing, kdy se investice firmám vyplatí. Forum je primárně B2B akce, takže účastníci chtějí konkrétní informace a zkušenosti z praxe.

Jak se za poslední roky změnilo složení automobilek na trhu a na Foru elektromobility?

Na začátku tu byli především tradiční hráči s výrobou v ČR, Škoda a Hyundai, postupně se přidali další dovozci. Toyota se zapojila hlavně kvůli zájmu o vodíková auta, v bateriových vozech tehdy nebyla tak silná.

V posledních letech se začínají objevovat čínské značky. Očekávali jsme, že jejich vliv bude ještě větší, ale zatím přicházejí postupně. Český trh je pro ně malý a jejich hlavní expanze se teprve chystá, dá se čekat, že silná vlna přijde v příštích letech.

Čínské elektromobily jsou velkým tématem. Způsobí v Česku tak velký převrat, jak se občas říká?

Objevují se dva pohledy. Jeden tvrdí, že Čína evropské automobilky převálcuje, už jen tím, že většina baterií se vyrábí v Číně. Druhý naopak říká, že to tak dramatické nebude, protože evropské značky začínají na trh uvádět velmi kvalitní modely, zejména v prémiovém segmentu, a technologicky nakonec možná až tak nezaostávat nebudou.

Jisté je, že čínské automobilky si zaslouží respekt. Jejich technologický pokrok je obdivuhodný a konkurence na domácím trhu je žene dopředu. Otázkou zůstává, jak silně ovlivní evropský trh, a právě to bude jedno z velkých témat letošního Fora.

Jak se mohou zájemci na Forum elektromobility dostat?

Možností je několik. Kdo chce, může přijet elektromobilem, ale parkování přímo na místě nezajišťujeme. V Praze ale stále platí, že pro elektromobily jsou některé parkovací zóny zdarma, což mohou účastníci využít.

Doporučujeme také využít městskou hromadnou dopravu, případně sdílená kola, která jsou v Karlíně snadno dostupná.

A jako každý rok budou mít partneři k dispozici testovací vozy, takže si účastníci budou moct elektromobily sami vyzkoušet. To je podle zkušeností velmi oblíbená část programu.

Úvodní foto: Unsplash