Přehledně: Vybrat slušný ojetý elektromobil už může být jednodušší než spalovák. Jak na to?

Ceny elektromobilů v bazarech a internetových inzerátech klesají na dostupnou úroveň. Přinášíme návod, jak koupit „baterkáč“ z druhé ruky, i když s elektromobilitou teprve začínáte.

Ondřej Novák

9. 5. 2025

Pokud jste v posledních měsících prohlíželi nabídky bazarů nebo inzeráty na internetu, mohli jste si všimnou zajímavého trendu. Stále častěji jsou k vidění ojeté elektromobily, jejichž cena padá už na nižší stovky tisíc, ačkoliv mají často slušnou výbavu a stáří jen několik málo let.

Sílící konkurence mezi automobilkami a neustálý příval nových modelů stláčejí ceny ojetin na historická minima, a vydělat na tom mohou právě zákazníci, kteří by si nový elektromobil stále nemohli dovolit. V řadě kategorií už auta na baterky cenově dýchají na záda spalovákům.

Pokud hledáte ojetý vůz s automatickou převodovkou, stářím do šesti let a nájezdem do 150 tisíc kilometrů, není problém sehnat zachovalý městský elektromobil s baterkou a motorem ještě v záruce za cenu kolem 250 až 300 tisíc korun včetně DPH.

A pokud přihodíte dalších 100 až 200 tisíc, můžete už mít ojeté elektroauto s baterií tak velkou, že vás pohodlně doveze i na dovolenou. Zkrátka, éra, kdy auta na baterky zvládla jezdit „jen kolem komína“ už je dávno pryč, a stále větší počet lidí dostává možnost se o tom přesvědčit na vlastní kůži.

Menší náklady i přehlednější nabídka

V inzerátech a v autobazarech je dnes nejčastěji k vidění Tesla Model 3, BMW i3, Hyundai Kona či Ioniq nebo Nissan Leaf. Motivací k nákupu už dnes nemusí být jen touha jezdit ekologičtěji.

„Dnes tím, že ceny šly fakt už dolů, tak kdo má o tom trochu nějaké povědomí, než aby koupil Octavii RS, může mít za stejnou cenu Teslu s vyšším výkonem,“ říká David Svoboda ze servisu TeslaDave, který se specializuje na dovoz a opravy aut na baterky. Elektromobily mají hlavně ve městech a na okreskách mnohem agilnější projev a rychleji reagují na sešlápnutí pedálu.

Častým argumentem pro nákup podle něj také bývá pořízení fotovoltaiky, díky které lze po část roku jezdit v podstatě zdarma. „Měli jsme fotovoltaiku. Manželka to viděla ekonomicky a řekla, pojďme to zkusit, v Rakousku je to levné. Tak jsme koupili ojeté elektro za cenu nového spalováku, které bylo ještě v záruce. Na elektromobilu není tolik problémových součástí, jako na spalováku, takže fungovalo dobře. Byla to Hyundai Kona Electric,“ popisuje svoji zkušenost autor kanálu Tygři na cestě Jan Müller. Konu po čase doma vyměnili za ojetou Teslu Y.

Základní kroky při nákupu elektromobilu jsou podobné jako při nákupu spalováku. Stačí jít do autobazaru nebo prohlédnout inzeráty na internetu. Vyplatí se rozhodně ověřit historii vozidla přes VIN kvůli pojistným událostem, exekucím nebo historii přepisů vozidla. Při osobní prohlídce se vyplatí kontrola stavu podvozku, servisní knížky, poničení karoserie a samozřejmě je dobré napojit auto na diagnostiku nebo jej zkušebně projet.

U kontroly elektromotorů nebo baterií lze rozhodně doporučit konzultaci s odborníkem. Některé autobazary již dávají k bateriím certifikáty jejich stavu. Nejčastěji se objevuje hodnota SoH, tedy State of Health (zdraví baterie), ale nejde o jediný parametr, který je dobré při nákupu kontrolovat. Jak ale David Svoboda uklidňuje, s bateriemi v drtivé většině případů nebývá problém.

„To, že člověk narazí na elektromobil s řekněme nakopnutou baterkou, která má horší parametry, je poměrně vzácné. Jednou za pár týdnů se nám někdo ozve, že si takové auto dovezl a pak to není levná záležitost. Ale v 96 procentech případů to bude v pořádku,“ říká expert.

Na druhou stranu, ani u spalovacích aut není radno podceňovat kontrolu pohonné soustavy. Opravy moderních motorů nebo automatických převodovek můžou taky pěkně provětrat peněženku. „Když bych si koupil ojeté spalovací auto, tak se taky může stát nehoda nebo servisní zásah za 100 tisíc,“ upozorňuje Jan Müller a dodává: „Neumím si představit, proč bych si měl kupovat spalovák. Nevidím důvod.“

Na jaké konkrétní modely si dát pozor? A které naopak bývají zpravidla bez problémů? A lze doporučit i ojeté elektromobily z Číny? Poslechněte si podcast Pod proudem. Epizoda je i na Spotify nebo Apple Podcasts.

Vše o nákupu nových i ojetých elektromobilů se dozvíte také na letošním ročníku Elektrofestu, který je od 9. do 10. května v Pelhřimově. Těšit se můžete na přednášky, workshopy, elektrické závody i koncertni a lightshow.

Úvodní foto: Unsplash