
Z bašty skeptiků se rodí hnízdo evropské elektromobily. Nový baterkáč bude v Česku vyrábět už i Toyota
Japonská automobilka Toyota investuje téměř 17 miliard korun do rozšíření svého výrobního areálu v Kolíně, aby zde vyráběla nový elektromobil.

Pavel Baroch
10. 9. 2025
Že nejde o žádnou malou investici, dokládá plánované rozšíření kolínského závodu Toyota Motor Manufacturing Czech Republic ze současných zhruba 152 tisíc na přibližně 173,2 tisíce metrů čtverečních. V továrně se budou vyrábět také baterie, přibude i nová lakovna a svařovna. Součástí investice ve výši přibližně 680 milionů eur je finanční pobídka české vlády až do výše 64 milionů eur.
Podobu nového vozu by automobilka měla představit příští rok, samotná výroba by měla začít o dva roky později. Ročně by z výrobních pásů mělo sjet na 100 tisíc elektroaut. Toyota už dnes v Kolíně vyrábí modely Aygo X a Yaris Hybrid s výrobní kapacitou přibližně 220 tisíc vozidel ročně. Od listopadu 2025 bude Toyota Aygo X vyráběna
pouze ve variantě s hybridním pohonem.
„Nový bateriový elektromobil, který bude prvním svého druhu vyráběným v jednom z evropských závodů Toyoty, je významným milníkem pro Toyotu i Českou republiku. Potvrzuje to stále sílící pozici Toyoty v České republice nejen coby automobilky a významného zaměstnavatele, ale také jako entity, která přináší do Česka inovace, investice, i prestiž,“ uvedl Martin Peleška, generální ředitel Toyota a Lexus ČR.
Budoucnost českého autoprůmyslu
Podle premiéra Petra Fialy (ODS) je tato investice je zárukou dlouhodobé výroby aut v Česku a současně jde o krok k vyšší technologické úrovni. „Automobilový průmysl tvoří přibližně 10 procent našeho HDP, a pokud si ho chceme udržet, musíme jej systematicky modernizovat,“ řekl premiér.
Dodal, že právě tyto projekty jsou pro budoucnost českého automobilového průmyslu klíčové. „Zvyšují jeho konkurenceschopnost, podporují inovace a zároveň vytvářejí nová kvalifikovaná pracovní místa,“ uvedl Fiala, podle něhož v regionu vznikne 245 nových pracovních příležitostí.
Ministr průmyslu Lukáš Vlček (STAN) upozornil, že Česko uspělo v nelehké konkurenci dalších zájemců o investici z Evropy i Asie. Podle něho se ukazuje, že Česko je dobrou adresou pro moderní byznys.
„Investice Toyoty je klíčová nejen pro budoucnost českého automobilového průmyslu, ale také pro přechod naší ekonomiky k vyšší přidané hodnotě, jak to definuje i naše Hospodářská strategie: Česko do top 10,“ konstatoval ministr.
Připomněl, že baterie budou vyrábět ve výrobním areálu společnosti, což přináší několik výhod. „Kromě snížení emisí i nezávislost na externích dodavatelích a zrychlení doby výroby. Díky investici Toyoty se Česko také stane důležitou součástí přechodu na čistou mobilitu,“ řekl Vlček.
Vláda sice podle něj podpořila japonskou investici částkou 1,6 miliardy korun, ovšem přínos pro stát je spočítaný na zhruba 6 miliard. Yoshihiro Nakata, prezident a generální ředitel společnosti Toyota Motor Europe, podporu České republiky ocenil. „Uvedený projekt na bázi pokročilých technologií posílí naši přítomnost na evropském trhu a přispěje k přechodu na čistší a účinnější řešení dopravy,“ poznamenal Nakata.
Elektrifikovaná Škoda Vision O
S postupnou elektrofikací svých modelů pokračuje také největší tuzemská automobilka Škoda Auto. Už v roce 2022 oznámila, že v následujících letech investuje do elektromobility přibližně 138 miliard korun a postupně uvede na trh pět nových bateriových modelů – k tehdy jedinému Enyaqu.
„Škoda Auto urychluje svou elektrickou ofenzívu a v následujících letech plánuje rozšířit svou nabídku na celkem šest čistě elektrických modelů. Škoda bude mít mimořádně pestré portfolio elektrických vozů, které nabídne každému zákazníkovi ten správný vůz,“ oznámila mladoboleslavská automobilka.
Původní harmonogram sice upravila, ale začátkem září na prestižním automobilovém veletrhu v Mnichově představila nový koncept Škoda Vision O, který sice může využívat širokou škálu pohonů, ale prim hraje právě elektrifikace.
„Vision O je všestranným vozem pro velmi široké publikum, navrženým tak, aby splnil nároky každodenního života pro firemní i rodinné využití,“ uvedla automobilka, podle níž nová řada sází na tradici vozů kombi.
„Z mého pohledu si auto svým jednoduchým a účelným vzhledem bere hodně z první a druhé generace Octavie, vrací se ke kořenům modelu, kde jde především o funkčnost,“ vysvětlil Daniel Edr, který přípravu konceptu vedl jako projektový manažer.
Vedle elektrického pohonu počítá Škoda Vision O i s bohatým využitím recyklovaných a recyklovatelných materiálů. Například sedadla a části interiéru budou vyrobeny ze stoprocentně recyklovaného polyesteru. Tento materiál umožňuje šít díly přímo na míru, takže nevzniká odpad.
Čtvrt milionu za 5 let
Podle Centra dopravního výzkumu počet osobních počet osobních bateriových elektromobilů provozovaných v České republice překročil na začátku září hranici 50 tisíc vozidel. Od začátku roku jich přibylo téměř 14 tisíc, tedy 37 procent.
Prakticky stejný přírůstek byl zaznamenán za celý loňský rok. Současně pokračuje rozšiřování infrastruktury – aktuálně je v Česku k dispozici více než 7 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů.
Aktuální počet osobních bateriových elektromobilů v České republice odpovídá předpokladům stanoveným pro tento rok v Národním akčním plánu čisté mobility. Ten pro rok 2030 počítá se zhruba 250 tisíci vozidly, pro rok 2035 pak s jedním milionem.
S tím jsou úzce propojeny i cíle pro rozvoj veřejné dobíjecí infrastruktury. Pro rok 2025 byl cílový stav definován na 6 910 dobíjecích bodů, v roce 2025 již na 20,8 tisíce a do roku 2035 více než 63,8 tisíce dobíjecích bodů.
„Zatímco dnes na jeden veřejný dobíjecí bod připadá přibližně sedm osobních bateriových elektromobilů, v horizontu deseti let by tento poměr měl podle národního akčního plánu vzrůst na zhruba šestnáct vozidel,“ řekl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu. To znamená nejen podstatné rozšíření vozidlového parku, ale i významné zvýšení vytíženosti veřejné dobíjecí infrastruktury.
Úvodní iustrační foto: Pavel Baroch