
Investice do solárního parkoviště se vrátí za několik let, využít je možné i dotace
Carpoty jsou zatím opomíjenou oblastí pro další rozvoj fotovoltaiky. Mají podobnou finanční návratnost jako tradiční solární elektrárny a také je možné využít dotační příspěvek.

Pavel Baroch
5. 9. 2025
Při rozhodování o tom, jestli se pustit do výstavby solárního parkoviště neboli carpotu, hraje nejdůležitější roli to, zda se to finančně vyplatí. „Návratnost se pochopitelně výrazně odvíjí od způsobu provozu a typu zapojení, avšak podle našich kalkulací dosahuje podobných hodnot jako tradiční fotovoltaická instalace,“ uvádí Petr Svoboda, výkonný ředitel společnosti Sunboy.
Firma se specializuje na výrobu konstrukčních celků pro fotovoltaické instalace a v oblasti carportů vyvinula vlastní unikátní systém U-Port, který je dokonce průmyslově chráněný. Nyní se snaží rozhýbat tuzemský trh, protože na rozdíl například od Francie nebo některých spolkových zemí v Německu jsou carporty zatím málo využívanou možností fotovoltaiky.
Svoboda dokonce přidal i jeden konkrétní výpočet pro solární parkoviště: „Například při využití programu NRB – bezúročného úvěru s dotační podporu na technologie – a instalace pomalého AC nabíjení jsme vypočítali návratnost tři roky, bez dotace pak čtyři až čtyři a půl roku. Nicméně opravdu hodně záleží na typu provozu, respektive na poměru výroba/spotřeba-nabíjení,“ říká Svoboda.
Vzhledem k tomu, že instalace společnosti Sunboy jsou spíše menšího výkonu do 50 kilowatt-peaku (kWp), přicházejí v úvahu dva dotační programy. Prvním z nich je všeobecně známá Nová zelená úsporám, kde může o příspěvek žádat soukromá osoba. „Zákazník může získat až 205 tisíc korun na instalaci U-port solárního přístřešku pro elektroauto s výkonem 6,5 kWp a baterií o kapacitě 10 kWp,“ konstatuje Svoboda.
Další možnosti jsou pro podniky. Národní rozvojový banka nabízí bezúročný úvěr s dotací na instalaci do výkonu až 50 kWp. A třetí variantou je dotace z Operačního programu technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK): Investice do energetických úspor – fotovoltaika do 1 MWp. Výzva RES+ umožňuje čerpat příspěvek na fotovoltaické elektrárny do 5 MWp s vlastní spotřebou. Podrobné informace uvádí Sunboy na svých webových stránkách.
Pomoc při získávání dotace
Firma se podle Petra Svobody zatím soustředí na firemní klientelu a nabízí i pomoc při získání dotace z příslušného programu. „U každého dotačního projektu se požadavky liší. Vždy je nicméně nutné zajištění rezervace příkonu u distributora. Naše výhoda a zrychlení administrativní části je to, že výstavba U-Port přístřešku nevyžaduje stavební povolení, maximálně ohlášku,“ konstatuje Svoboda.
Dodal, že U-Port je stavba, která není spojená se zemí. Právě montáž konstrukcí včetně panelů je dominantní činností společnosti Sunboy. Technické připojení si pak většina investorů řeší vlastními silami.
„Ve dvou projektech jsme však šli dál a propojili výrobu z U-Port přístřešku přímo s hlavním rozváděčem objektu,“ říká Svoboda. První realizace (39 kWp) vznikla z potřeby pokrýt vysokou spotřebu budovy. Přestože na střeše již fungovala fotovoltaická elektrárna, kvůli nemalému počtu světlíků a požadovaným odstupovým vzdálenostem nebyl její výkon dostatečný.
Řešením se tak stalo využití vlastního parkovacího stání se solárními panely. „U druhého projektu jsme instalaci rozšířili ještě o AC nabíjecí wallboxy. Parkoviště je neustále zaplněné, protože si majitelé vozů raději zaparkují na místo s ochranou,“ uvádí Svoboda.
Sunboy nejčastěji dodává řešení pro čtyři vozidla, což znamená dva moduly U-Port 4. Systém je však neomezeně „nastavovací“, jedinou limitující okolností je velikost pozemku. „Investice do kompletní konstrukce s FVE panely, optimizéry a instalací začíná na 198 tisících korunách (8 300 eur) bez DPH za jedno parkovací místo,“ konstatuje Svoboda.
Cena technické části se podle něj odvíjí od požadavků investora: Zda preferuje AC či DC nabíjení, ostrovní režim a podobně. „Proto nelze stanovit přesnou částku, ale konstrukce s instalací představují přibližně dvě třetiny celkové investice,“ uvádí Svoboda.
Historická elektromobilová příležitost
Připomněl, že elektromobilita zažívá nebývalý rozvoj, Česko a celá Evropa stojí kvůli ochraně klimatu před historickou příležitostí. „EU rozhodla jasně: Od roku 2035 skončí éra spalovacích motorů u nových osobních a lehkých užitkových vozidel,“ říká Svoboda. Dodal, že v tomto ohledu zatím Česko zaostává a v úrovni elektromobility je podle Eurostatu až na 14. místě.
„Máme obrovský prostor pro růst,“ upozorňuje Svoboda „Novela energetického zákona označovaná jako Lex OZE III nám navíc otevírá dveře k podpoře samostatně stojících bateriových úložišť – ideální podmínky pro náš U-Port ECO systém.“
Sunboy přitom nabízí řešení postavené na nejpokročilejších vysokorychlostních DC nabíječkách. Srdcem systému je inteligentní napájecí jednotka, která dokáže řídit až 12 nabíjecích stojanů, každý vybavený dvojicí CCS konektorů. Výsledkem je současné nabíjení až 24 vozidel s chytrým rozdělováním výkonu v reálném čase – nikoli až po odpojení auta.
Každá instalovaná baterie navíc snižuje požadovanou rezervovanou kapacitu o 100 kW, což výrazně zlepšuje ekonomiku celého projektu. „Pokud nejsou splněny optimální podmínky pro vlastní výrobu energie, inteligentní řídící systém automaticky vyhodnotí situaci na trhu a v nejvhodnější moment – kdy je cena elektřiny nejnižší – přejde do režimu dobíjení baterie přímo ze sítě,“ říká Petr Svoboda.
Jednou z největších výhod je pak to, že je možné celý systém solárního parkoviště v poměrně krátké době zprovoznit a následně pracovat na navýšení kapacity pro případné rozšíření.
Foto: Sunboy