Solární parkoviště chrání auta i vyrábí elektřinu. V Česku se na jejich masivní rozvoj zatím čeká

V Česku už sice několik solárních parkovišť neboli carpotů stojí, ale možnosti jsou mnohem větší.

Pavel Baroch

14. 7. 2025

Carporty jsou jednou ze zatím málo využívaných možností fotovoltaiky. Potenciál solárních přístřešků a parkovišť pro auta je ale přitom ohromný, což už si uvědomili například ve Francii nebo některých spolkových zemích v Německu. V Česku už sice jsou první „vlaštovky“, ale na masivní rozvoj carpoty zatím spíše čekají. Rozhýbat trh se snaží také společnost Sunboy, která se specializuje na výrobou konstrukčních celků pro fotovoltaické instalace a v oblasti carpotů vyvinula vlastní unikátní systém U-Port, který je dokonce průmyslově chráněný.

„Carporty se u nás teprve začínají stavět a firmy je začínají zařazovat do svých investičních plánů. Česko i Slovensko mají skutečně velký nevyužitý potenciál pro instalaci solárních carportů, zejména na rozsáhlých parkovištích u obchodních center, firem, sportovišť, nemocnic, logistických center, průmyslových zónách, letišť, úřadů, kulturních zařízeních, P+R parkovišť, bytových domů nebo developerských projektů,“ potvrzuje Petr Svoboda, výkonný ředitel společnosti Sunboy.

„Elektromobilita se nadále rozvíjí a nezastaví se, stejně tak je zde požadavek na dekarbonizaci,“ dodává Svoboda. Podle brněnského Centra dopravního výzkumu, respektive odborného webu cistadoprava.cz, jezdilo po českých silnicích na konci června už více než 46,5 tisíce osobních bateriových elektromobilů. Jen za první půlrok přibylo 6 910 nově registrovaných vozidel, což představuje meziroční nárůst o 66 procent.

Úspory i energetická soběstačnost

Ve spojení s bateriovým úložištěm je napájení elektromobilů jen jednou z výhod carpotů. Vyrobenou čistou elektřinu je možné využít i jinde, například k provozu přilehlé budovy či logistického centra, což přispívá k úsporám a zvyšuje energetickou soběstačnost. Solární parkoviště navíc pomáhají chránit životní prostředí, ale zlepšují také mikroklima v městech, kde rozpálený asfalt vytváří tepelný ostrov.

Pak tu jsou i „mechanické“ přednosti carpotů: ochrana vozidel před vlivy počasí včetně sněhu, krup či prudkého deště, ale také před UV zářením, prachem nebo jarním pylem. „Z pohledu ekonomického je to levnější způsob ochrany vozidel než klasická garáž,“ přidává další výhodu Petr Svoboda. „Přístřešek je otevřená stavba, konstrukce umožňuje přirozené větrání, čímž se snižuje riziko eroze,“ dodává. 

Carpot může být řešením například pro firmu, která má nevyhovující střechu pro instalaci fotovoltaické elektrárny, zároveň nevlastní žádný vhodný pozemek pro solární park, ale má parkoviště, kde může nainstalovat přístřešky se solárními panely.

Odborníci se shodují, že by většímu rozvoji solárních parkovišť pomohly poměrně jednoduché legislativní úpravy. Například kdyby zákon zohlednil nutnost instalovat na veřejná parkoviště nejen dobíjecí stojany pro elektromobily, ale rovnou carpoty s bateriovým úložištěm. Ostatně ve Francii platí zákon, který nařizuje osazení všech parkovišť nad 80 míst solárními panely. K podobnému principu přistoupilo rovněž několik spolkových zemí v Německu. 

„Dává to smysl nejen z pohledu nižší zátěže distribuční soustavy, udržitelnosti, ale i z ekonomického pohledu. Například pro rychlé nabíjecí DC stanice máme projekty, u nichž dojdeme k investiční úspoře až 30 procent (carport, vysokokapacitní baterie, power unit) v porovnání s nabíjecími DC stojany, které jsou připojeny do distribuční sítě,“ uvádí Svoboda.

Žádné kopání do země

Systém U-Port, který vyvinula jeho firma, je unikátní v tom, že je mobilní. „Nekopeme, neřežeme asfalt, nerozebíráme zámkovou dlažbu a nezakládáme betonové bloky, který by musely schnout,“ vyjmenovává hlavní inženýr projektu Július Karaff. To přináší několik výhod. Ve většině případů se nemusí čekat na stavební povolení, protože U-Port není stavba, která by byla pevně spojená se zemí.

„Nemusí se ani zpracovávat zdlouhavé a nákladné geodetické a hydrogeologické studie, ani čekat na dodání projektové dokumentace technické správy komunikací,“ říká Karaff. Jedinou výjimkou, u níž je nutné „kopnout do země“, je chránič pro přívod výkonu do sousední budovy. Jak připomíná technický ředitel Jaro Jánošík, přístřešky se navíc staví velmi rychle. Jedno dvojstání, tedy U-Port 2, stojí za šest až osm hodin. „V neposlední řadě je naše řešení stylové a vizuálně atraktivní,“ dodává Jánošík.

Fotovoltaické panely na konstrukci dosahují výkonu až 6,75 kilowatt-peaku (dvě parkovací stání), což je srovnatelné s výkonem instalací na střechách rodinných domů. Konstrukcí je možné postavit na parkovišti více – jednu vedle druhé. Svod dešťové vody je zajištěn pomocí lišty ve tvaru písmene U (U-Bar), kterou vyvinula také společnost Sunboy.

Výstavbě carpotů předchází přesné zaměření plochy parkoviště, při níž lidé z firmy využívají nejmodernější technologie včetně brýlí pro virtuální realitu s vývojářskou licencí určenou právě pro tyto účely. „Celou konstrukci máme vizuálně propojenou se skutečným stavem parkoviště a do maximálně třiceti minut stavbu umístíme,“ říká hlavní inženýr projektu Július Karaff.

Pak už stačí jen to, aby investor stavbu odsouhlasil. Nemusí být ani přímo na parkovišti. Díky moderním technologiím si návrh může prohlédnout na dálku a následně mu dát zelenou.

Úvodní foto: Sunboy