
Moderní firmy
Advertoriál
Profesionální servis fotovoltaické instalace se vyplatí. Vyrobíte více elektřiny
Pravidelnou prohlídkou fotovoltaické elektrárny včetně bateriového úložiště předcházíte možným poruchám a nižší výrobě, ale také chráníte svůj majetek a zdraví.

Pavel Baroch
4. 7. 2025
Když si někdo koupí automobil, bere jako samozřejmost, že s ním jezdí na pravidelné kontroly, při nichž se třeba mění olej nebo se prověřují brzdové destičky. V případě fotovoltaických instalacích na střechách rodinných domů si ale stále mnozí lidé stále myslí, že tím pro ně veškeré starosti končí – teď už budou jen počítat, kolik jim panely vyrobily elektřiny a kolik díky nim ušetřili.
Je to ale velmi krátkozraký přístup. Pravidelný servis není zbytečný byrokratický úkon, jehož cílem je jenom získat potřebné razítko s podpisem. Má svůj důležitý význam. A domácnostem se vyplatí, i když za něj zaplatí. Pravidelné kontroly udržují fotovoltaický systém v optimálním nastavení a z panelů lze „vyždímat“ co nejvíce elektřiny. Díky tomu se zkracuje návratnost investice.
Máte ale také jistotu, že zařízení je bezpečné a případný požár nemůže ohrozit váš majetek ani zdraví vaší rodiny. Problémy totiž mohou začít třeba už jen uvolněným konektorem.
Požár coby odstrašující případ
Že nejde o plané strašení, dokazují zkušenosti techniků například ze společnosti BK Instal. Například když si je objednal zákazník, jehož instalační firma zkrachovala nebo přestala komunikovat. „Byli jsme doslova zděšeni, jak byly elektrárny nainstalované,“ konstatuje technik firmy Karel Boldiš, který má s fotovoltaikou mnohaleté zkušenosti.
Jako odstrašující případ může posloužit loňský výbuch rodinného domu na Náchodsku. Destrukci budovy zřejmě zapříčil požár baterie či jiná technická závada na zařízení, které bylo vyrobené podomácku a připojené k fotovoltaice. Obnovitelně.cz případ podrobně popsalo ZDE.
Boldiš zdůrazňuje, že se rozhodně nevyplatí šetřit ani na samotné revizi. Lidé s vidinou uspořených pár stovek korun zvou na kontroly třeba své kamarády elektrikáře, kteří ale nemají potřebnou certifikaci. „U nás má profesní oprávnění každý technik, který montuje nebo servisuje elektrárnu,“ říká Boldiš.
Takový technik má složenou státní profesní zkoušku, jak ji definuje energetický zákon. „Je to taková menší maturita,“ uvádí Boldiš. Technik především ví, kde v celém systému může vzniknout jakýkoliv byť zdánlivě malý problém, který může být základem velkých potíží.
Jak upozorňuje Karel Boldiš z BK Instal, střešní fotovoltaická instalace je elektrické zařízení jako každé jiné, podléhá různým fyzikálním vlivům včetně změny venkovních teplot, které mohou vést k nepředvídatelným situacím. Proto je důležité dodržovat instalační i servisní pravidla a doporučení.
Ztráty nejsou vidět, ale počítají se
Například revizní technik každé solidní firmy předepíše, jak často by se měly kontroly provádět. Vychází ze znalosti místní situace. Každý komponent má od výrobce doporučeno, kde a jak má být nainstalován. Týká se to i střídače, jakéhosi srdce každé fotovoltaické elektrárny. Karel Boldiš se při kontrolách nejednou setkal s tím, že se použily komponenty spíše podle hesla „co je zrovna po ruce, hlavně aby se ušetřilo,“ než podle návodu výrobce.
Někdy se setkává také s případy, kdy byly pro bateriová úložiště v rodinných domech sice vybráno vhodné místo, ale majitel je postupně obestavěl různými krabicemi a dalšími právě nepotřebnými věcmi, což může vést k tomu, že baterie není dostatečně větraná. „Okolo musí být volný prostor,“ zdůrazňuje Boldiš.
Pravidelný servis domácí fotovoltaické elektrárny podle něj zajistí dlouhou životnost, bezproblémový bezpečný provoz a maximální výkon. „Ztráty nejsou vidět, ale počítají se,“ říká Karel Boldiš.
„Ve skutečnosti nehrajeme hru o produkty. Hrajeme hru o důvěru. Klientská zkušenost nezačíná prodejem a nekončí instalací. V každém byznysu, ať už prodáváte technologie, služby nebo zážitky, je dlouhodobý vztah to jediné, co má reálnou hodnotu,“ upozorňuje Nikola Hauserová, CEO BK Instal s tím, že mít nejlepší nabídku na trhu nestačí, pokud firma není připravená se ke klientovi vracet a být mu k dispozici, když to zákazník potřebuje.
„V takovém případě totiž nebudujete firmu, ale jednorázovou transakci. Věřím, že budoucnost patří těm, kteří pochopili, že servis není oddělení – je to kultura. A že péče není náklad, ale aktivum. To je rámec, ve kterém dnes vedeme naši firmu. A je to také důvod, proč jsme úspěšní.“
Hauserová dodává, že spousta firem chtěla být nejlevnější na trhu, což se jim sice povedlo, ale za cenu, která je v důsledku nepřiměřeně vysoká. Řada lidí má dnes na střechách zařízení za statisíce – bez dokumentace, bez servisu, bez odpovědnosti. „Pro nás tohle nikdy nebyla cesta. Ano, neměli jsme nejnižší ceny. Ale díky tomu tu dnes jsme. A můžeme se konečně soustředit na to, co tenhle trh skutečně potřebuje – opravdovou péči a věřím, že tady se začíná lámat budoucnost tohoto trhu,“ upřesňuje Hauserová.
Co všechno revize od odborníků z BK Instal zahrnuje? Patří mezi ně kontrola provozu a stavu střídače včetně aktualizace softwaru, kontrola stavu ochranných skříní na střídavý a jednosměrný proud, vizuální kontrola stavu solárních panelů, kontrola stavu montážní konstrukce, kontrola stavu kabelových tras a kontrola fyzického stavu baterií, jehož součástí je i vizuální kontrola případného mechanického poškození včetně propojovací kabeláže.
Úvodní foto: BK instal