Z řek a oceánů do sedaček v autě. Recyklace odpadu pomáhá přírodě

Kia pomáhá chránit Honduraský záliv a proměňuje odpad v nové výrobky, do Karibského moře proudilo přes 20 tisíc tun odpadu.

Kia a její globální partner The Ocean Cleanup ve spolupráci s guatemalským Ministerstvem životního prostředí a přírodních zdrojů (MARN) i dalšími subjekty usilují o zastavení jednoho z největších světových toků plastového znečištění, unášeného do oceánu řekou Motagua a jejím přítokem, řekou Las Vacas.

Každým rokem proudilo do Karibského moře odhadem 20 tisíc tun odpadu řekami Las Vacas a Motagua – tento odpad následně znečišťoval mořské ekosystémy a ovlivňoval pobřežní komunity v Guatemale i sousedních zemích, jako například Hondurasu.

Ve snaze tento problém vyřešit se organizace The Ocean Cleanup za podpory společnosti Kia rozhodla nasadit dva ze svých inovativních plovoucích systémů sběru odpadu: Interceptor 006 na řece Las Vacas a nověji pak Interceptor 021 v dolním povodí řeky Motagua. Systémy byly navrženy ke sběru a odstraňování plastu předtím, než doputuje až do oceánu. Na bariérách se soustřeďuje odpad z říčního proudu a následně je veden do místa těžby, kde je odstraněn a zpracován.

Společné úsilí na místní úrovni

Partnerství Kia s organizací The Ocean Cleanup bylo navázáno v roce 2022 a je v souladu s širšími cíli udržitelnosti značky. Díky podpoře Kia v roli globálního partnera mise se organizaci The Ocean Cleanup podařilo odstranit bezmála 500 tisíc kilogramů plastů z největšího shluku plovoucího odpadu na světě – takzvané Velké tichomořské odpadkové skvrny (Great Pacific Garbage Patch) – jejíž rozloha tvoří odhadem 1,6 milionu čtverečních kilometrů. Systémy a způsoby sběru odpadu v oceánech jsou předmětem průběžného zlepšování, a tak cílem nejnovějšího strategického projektu je zabránit tomu, aby se plastový odpad vůbec do světových oceánů dostal.

Zařízení Interceptor 021 nainstalované v El Quetzalito (poblíž Puerto Barrios) slouží jako poslední obranná linie předtím, než odpad dopluje do moře. S délkou 158 metrů se jedná o dosud největší systém instalovaný organizací The Ocean Cleanup, což posiluje ambiciózní cíl obnovy Honduraského zálivu – jedné z biologicky nejrozmanitějších mořských oblastí v Karibiku – a zlepšování životů těch, kteří jsou znečištěním postiženi.

V Las Vacas a El Quetzalito bylo zatím vytěženo na 23 354 tun odpadu, který tak nezhoršil celkové znečištění Honduraského zálivu.

Vládní instituce, místní organizace, komunity i klíčoví soukromí partneři se v rámci tohoto mimořádně kolektivního úsilí spojují se značkou Kia a organizací The Ocean Cleanup, aby ukázali, že globální dopad mohou mít i místní environmentální aktivity – například ve formě vzdělávání o znečištění oceánů plasty, prezentace možných řešení problému a povzbuzování ostatních subjektů k jejich vlastním krokům.

Z informativních a vzdělávacích materiálů vytvořených na podporu globálního povědomí o dopadech znečištění oceánů plasty, resp. na podporu dalších akcí, jmenujme film prezentující praktickou realizaci tohoto projektu.

Druhý život odpadu

Zachycený odpad se přepravuje do třídíren poblíž řek Las Vacas a Motagua, kde je separován za účelem řádné likvidace nebo recyklace. Některé z recyklovaných plastů bylo možné opětovně zpracovat do podoby spotřebního zboží, jako např. limitované edice vinylových desek britské hudební skupiny Coldplay. V automobilovém průmyslu je Kia průkopníkem ve využívání recyklovaných materiálů (včetně vytěženého plastového odpadu).

Recyklované plasty vylovené z oceánu Kia využila k výrobě limitované edice plastové rohože do zavazadelníku plně elektrického SUV EV3. Značka kromě toho důsledně začleňuje další recyklované plasty a ekologické materiály do svých nejnovějších modelů. Jedná se například o vlajkové čistě elektrické SUV Kia EV9, v němž najdeme recyklované rybářské sítě v podobě podlahových rohoží, resp. recyklované plastové lahve přetvořené do látkového čalounění sedadel.

Kia coby strategický spojenec organizace The Ocean Cleanup poskytuje logistickou, finanční a další podporu, aby pomohla rozšířit dosah a účinnost těžby plastového odpadu v rámci obecného zasazení Kia o odpovědnou mobilitu a ochranu životního prostředí. Zapojení značky také podtrhuje klíčovou roli, kterou může hrát soukromý sektor v podporování ekologické proměny na místní i globální úrovni.

Úvodní foto: Unsplash