Česko zažívá elektromobilovou horečku. Škoda obsadila třetinu trhu

Za sedm měsíců přibylo téměř 8 tisíc nových elektromobilů, meziročně je to o 60 procent více. Tržní podíl dosáhl 5,6 procent.

K 31. červenci 2025 jezdilo po českých silnicích téměř 48,5 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Během sedmi měsíců přibylo 7 980 nově registrovaných vozidel, což představuje meziroční nárůst o 60 procent. Bateriové elektromobily si tak letos drží 5,6procentní podíl na trhu s novými osobními vozidly.

Žebříčku nejžádanějších modelů vévodí Škoda Elroq s 1 605 registracemi, následovaná modelem Škoda Enyaq (1 219 registrací). Třetí místo patří Tesle Model Y, který si letos pořídilo 895 zákazníků. Rostoucí zájem se neomezuje jen na nová auta – během sledovaného období bylo do Česka dovezeno také 4 636 ojetých elektromobilů, které nyní tvoří 5,4 procent všech dovezených ojetin. Vyplývá to z aktuálních dat zveřejněných na portálu cistadoprava.cz, která čerpají ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

60procentní nárůst

V průběhu ledna až července bylo na tuzemském trhu registrováno 143 456 nových osobních vozidel (meziročně o 5 procent více), z nich 7 980 bylo bateriových elektrických (meziročně o 60 procent více). Bateriové elektromobily byly s podílem 5,6 procent třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou, nejvíce registrací si s 67procentním podílem připsaly benzínové motorizace (meziročně +7 procent), před naftovými s 20,8procentním podílem (meziročně -16,5 procent), plug-in hybridní motorizace dosáhly podílu 4,1 procent (meziročně +69,2 procent), vozidla na zkapalněný ropný plyn LPG pak 2,6 procent (meziročně +44,3 procent), registrováno bylo 21 vozidel s vodíkovým palivovým článkem.

V červenci 2025 bylo v České republice registrováno 1 070 nových osobních bateriových elektromobilů (BEV), což představuje meziroční nárůst o 30 procent oproti červenci 2024. Tržní podíl BEV v tomto měsíci dosáhl 5,1 procent, což je o 0,4procentního bodu více než ve stejném období loňského roku.

Za prvních sedm měsíců roku 2025 tak bylo celkem registrováno 7 980 nových BEV, což představuje meziroční růst o 60 procent a zvýšení jejich celkového tržního podílu na 5,6 procent (oproti 4,2 procent v roce 2024). Výrazný meziroční nárůst byl zaznamenán zejména v březnu (+261 procent) a dubnu (+109 procent), zatímco v červnu došlo k poklesu registrací o 11 procent.

Nejvýraznější meziroční nárůst registrací v segmentu bateriových elektromobilů zaznamenala značka Škoda, která tím získala tržní podíl 35,4 procent a pozici lídra trhu v daném segmentu. Tesla, která byla v loňském roce na prvním místě, naopak vykázala meziroční pokles o 37 procent, což vedlo ke snížení jejího tržního podílu z 39,3 procent na 15,6 procent. Růst zaznamenal také třetí Volkswagen, který dosáhl podíl 7 procent. Mezi další značky z první desítky, které zaznamenaly meziroční pokles registrací, patří Volvo, jehož registrace klesly o 44 procent.

„Z pohledu jednotlivých modelů byla nejčastěji registrována Škoda Elroq s 1 605 vozidly, následovaná modelem Škoda Enyaq s 1 219 registracemi. Třetí místo obsadila Tesla Model Y, u níž bylo evidováno 895 nových vozidel,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Doplňuje, že mezi desítkou nejregistrovanějších bateriových elektromobilů došlo k poklesu registrací například u modelů Tesla Model Y (-13 procent), Tesla Model 3 (-64 procent) a Hyundai Kona (-18 procent). K novinkám v první desítce letos patří Škoda Elroq, Kia EV3 a Hyundai Inster.

Evropský rekordní měsíc

A nejen v České republice se daří. V červnu 2025 dosáhl podíl elektrifikovaných vozidel na evropském trhu rekordních 29 procent, a to navzdory celkovému poklesu prodejů automobilů o pět procent. Bylo registrováno 361 tisíc plug-in vozidel, což představuje meziroční růst o 23 procent. Zatímco čistě elektrické vozy vzrostly o 16 procent na 242 tisíc kusů, plug-in hybridy zaznamenaly výraznější nárůst o 40 procent.

V žebříčku jednotlivých modelů si Tesla udržela vedení díky Modelu Y a Modelu 3, její celkové prodeje v Evropě ale v prvním pololetí klesly o třetinu. Nejprodávanější značkou elektrických aut se stal Volkswagen s růstem o 78 procent, následovaný Teslou. Naopak prospívá Volkswagen ID.4, který více než zdvojnásobil prodeje, dále menší vůz Škoda Elroq s rekordními červnovými registracemi a malý Renault 5. Své postavení ale posilují i čínské značky, především nováček trhu BYD, jehož model Seal U se stal pátým nejprodávanějším elektromobilem.

Úvodní foto: Unsplash