Čína si došlápla na výrobce elektromobilních baterií, chce snížit riziko požáru a výbuchu

Přísné testování baterií začne platit v roce 2026. Norma navede výrobce k testování nárazů, rychlého nabíjení i zkratu baterií při tepelném úniku.

Největším strašákem, ale zároveň i velmi častým hoaxem u elektromobility je pravděpodobnost požáru či exploze baterie. Ve vozech přitom existuje značné množství bezpečnostních alarmů a senzorů, které by měly odhalit vadu v baterii dostatečně včas, elektrická auta nehoří častěji, než auta spalovací. Přesto Čína oznámila nová tvrdá opatření, od příštího léta sechystá zavést přísné testy, které by měly sloužit jako prevence před vzplanutím.

Podle Reuters prodej elektrických vozů téměř každý měsíc v Číně překročí prodej spalovacích automobilů, čímž se naplňují zemí cíle stanovené v roce 2015. I proto si Čína dovolila své cíle na čistou mobilitu navýšit a nyní se pokouší o docílení podílu 50 procent na celkových prodejích do roku 2035, pro elektromobilitu země zavedla také desetiletou politickou podporu.

S tím souvisí i snaha o maximální bezpečnosti. Nové normy budou platné od července 2026 a aktualizují normy platné od roku 2020. Pokusy otestují reakci baterií při nárazech, vystaví je velkým teplotním extrémům a také tepelnému úniku, což bývá nejčastější příčina požárů baterií.

Podle nového nařízení musí výrobci prokázat, že se akumulátorové bloky za různých zátěžových podmínek nevznítí, nevybuchnou ani neuvolní kouř do interiéru vozidla. Požadavky na testování zahrnují nové hodnocení bezpečnosti po cyklu rychlého nabíjení a také test externího zkratu po 300 cyklech rychlého nabíjení, ani jeden z nich nesmí vést k požáru nebo výbuchu.

Země tak činí i přes to, že je podle studií pravděpodobnost vznícení elektromobilů či hybridů nižší, než u benzinových vozidel. „Důvodem zavedení nové normy je smrtelná havárie Xiaomi SU7 v březnu 2024, která začala hořet po srážce ve vysoké rychlosti a zveřejňování virálních videí požárů elektromobilů na sociálních sítích,“ komentuje elektromobilní expert Petr Vomáčka na sociálních sítích.

To podle něj způsobí technologický tlak na výrobce, včetně společnosti Tesla, aby upřednostňovali bezpečnější baterie, jako jsou LFP, a donutí to výrobce nahradit normu GB38031-2020, která vyžadovala pouze 5minutové varování před požárem. A z Číny nové pravidlo nejspíše udělá lídra v oblasti bezpečnosti.

Dopadem nové normy může být drobné navýšení ceny, dodržování takto přísných testovacích procesů navýší náklady. Čína si ale hnutí trhem může dovolit, v roce 2023 vyráběla více než 80 procent celosvětových dodávek lithium-iontových baterií. Mnohé státy se jí snaží konkurovat, bez značného množství přírodních zdrojů to ale půjde špatně.

Jak často hoří elektromobily?

Obecnou odpovědí na tuto otázku, jak jsme se ostatně zabývali v samostatném článku na Obnovitelně.cz, je „určitě ne častěji, než spalovací vozy“. Vycházeli jsme z dat pojišťoven, hasičů i jiných studií.

Internet ale zaplavují snímky hořících aut s děsivými titulky, v mnoha případech se přitom o požár elektromobilu vůbec nejedná a na samotném videu je rozpoznatelná značka běžného spalovacího vozu, i ty totiž mohou hořet. Hoří totiž cokoliv, co tuto fyzikální vlastnost má, elektromobily na požáry nemají svou vlastní výsadu, jak by se někdy z dezinformačních webů mohlo zdát.

Mimochodem, z hasičských statistik vyplývá, že v roce 2023 požáru podlehlo 10 hybridních vozidel a 21 aut plně elektrických, 835 vozidel s pohonem na benzín, 768 vozů s pohonem na naftu a nakonec 75 LPG aut a 9 požárů v případě aut na CNG.

Ve statistice „vozů“ s elektrickým pohonem jsou přitom zahrnuty i elektrické koloběžky a kola, tedy obecně nejzranitelnější zařízení z hlediska bezpečnosti. Autoři švédské studie se potýkali se stejným problémem a zjistili, že elektrokoloběžek je v této kategorii dokonce 36 procent, elektrokol a jiných zařízení dokonce 42 procent a vozů pouze 21 procent.

I pro elektrokola a elektrokoloběžky ale může být nová norma přínosem, přísné testy se budou vztahovat i na ně, což by mělo zvýšit jejich bezpečnost.

Úvodní foto: Unsplash