Zájem o elektromobily v Česku raketově roste, stále jsme ale brzdou Evropy

Podle údajů za letošní rok se zájem o elektromobily na trhu zvýšil téměř o polovinu. Stoupl také podíl prodaných elektrických aut a na silnicích jich již jezdí přes 20 tisíc.

Elektromobily (BEV) dosáhly 14 procent podílu na prodejích aut v Evropské unii. Ještě v roce 2017 to přitom bylo pod pět procent. K 30. září 2023 bylo v České republice registrováno 20 323 osobních bateriových elektrických vozidel, vyplývá z aktualizovaných dat na webu Čistá doprava. Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 45 procent, kdy bylo registrováno 6 268 vozidel.

„Dříve mezi alternativními palivy výrazně dominovalo LPG, na které vsadilo velké množství značek. Nyní se ale situace vyvíjí a budoucnost jim moc nepřeje,“ vysvětloval již v červnu provozní ředitel autocentra AAA Auto Petr Vaněček. Podle dat jeho společnosti zájem o elektromobily i hybridy prudce stoupá i ve světě ojetých vozů.

Z dvaceti tisíc elektromobilů bylo 4 983 vozidel registrováno jako ojetých, to činí 24,5 procent. Tři čtvrtě elektromobilů, tedy 15 504 vozidel, bylo registrováno na firmy. Téměř 40 procent nízkoemisních vozů bylo registrováno v Praze (8 053), následují Středočeský (3 784) a Jihomoravský kraj (1 885).

Přibližně čtvrtinu letošních registrací evidovala Tesla (1 545), následovala Škoda (1 034) a Volkswagen (717), celkově nejvíc BEV evidovala v registru Škoda (4 008), dále Tesla (3 502) a Volkswagen (2 396).

Zájem je i o hybridy

Za prvních devět měsíců bylo v České republice registrováno 12 527 osobních plug-in hybridních vozidel. Během uplynulých devíti měsíců se jejich počet zvýšil o 4 142. Nejvíce byla s přibližně pětinovým podílem zastoupena značka Škoda (2 589), dále BMW (1 693), Mercedes-Benz (1 592), Volvo (1 152), Hyundai (769) a Mitsubishi (716).

Celkem 1 742 osobních PHEV bylo registrováno jako ojetých, to je 13,9 procent, 9 926 vozidel bylo registrováno na firmy, tedy 79,2 procent. Téměř 47 procent osobních plug-in hybridů bylo registrováno v Praze (5 858), následoval kraj Středočeský (1 717), Jihomoravský (918), Moravskoslezský (698), Královéhradecký (462) a další.

Ke stejnému datu bylo v Česku registrováno 25 osobních vozidel s vodíkovým palivovým článkem, během devíti měsíců přibylo 13 vozidel. Z celkového počtu bylo 21 značky Toyota a 4 Hyundai. Celkem 18 vozidel bylo registrováno v Praze, tři v Moravskoslezském kraji, dvě ve Středočeském a po jednom v Karlovarském a Ústeckém kraji.

Podle aktuálních dat Evropského sdružení výrobců automobilů bylo v zemích Evropské unie v období leden až září letošního roku registrováno více než 1,1 milionů nových osobních BEV (meziroční nárůst o 55 procent), které se na celkových registracích podílely 14 procenty. Nejvíce BEV bylo registrováno v Německu (387 tis.), Francii (205 tis.) a Nizozemsku (85 tis.), nejvyšší tržní podíl si pak BEV držely ve Švédsku (39 procent), Finsku (33 procent) a Dánsku (33 procent). Česká republika skončila v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel mezi zeměmi Evropské unie s 2,8 procent, před Slovenskem na předposledním místě.

„Z aktuálních evropských dat je zajímavý klesající trend podílu plug-in hybridních vozidel ve prospěch těch bateriových. Zatímco v letech 2020 a 2021 dosahovaly téměř stejných hodnot, v loňském a letošním roce již mají se 14procentním podílem navrch bateriové elektromobily před těmi plug-in hybridními (7,5 procent). Jedním z důvodů může být omezování podpor v některých zemích, ale také postupný pokles cen bateriových elektromobilů (viz např. Tesla), nabídka dostupnějších modelů a podobně,“ uvedl Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu pro server Čistá doprava.

I přes poměrně zajímavý nárůst bateriových elektromobilů v letošním roce u nás, patří podle Friče Česká republika jak dlouhodobě, tak v tomto roce, spolu se Slovenskem na chvost mezi zeměmi Evropské unie v podílu registrací nových vozidel. „Také proto je zajímavé podívat se na situaci na sekundárním trhu, protože přibližně čtvrtina elektromobilů v ČR byla registrovaná jako ojetých, tzn. s opakovanou registrací. Zde je nutné podotknout, že z uvedených ojetin přibližně tři čtvrtiny není starších 3 let, jedná se tedy převážně o zánovní vozidla,“ dodal Frič.

Mezi elektrická vozidla s externím dobíjením/plněním jsou zařazena bateriová elektrická (BEV), kterých bylo v České republice napříč všemi kategoriemi registrováno 31 418, plug-in hybridní (PHEV), 12 527 registrací kategorie M1 a vozidla s vodíkovým palivovým článkem (FCEV), 25 registrací kategorie M1. Celkem tak bylo v České republice registrováno 43 970 elektrických vozidel s externím dobíjením/plněním.

Zdroj vstupních dat: web Čistá doprava, Ministerstvo dopravy, ACEA

Grafika, text: Čistá doprava, CDV

Foto: Kristýna Čermáková