Češi se přestávají bát elektromobility. Ojetých aut na baterky je na trhu třikrát víc než před covidem

Češi si na elektromobilitu zvykají stále více. Vychází to z výzkumů společnosti AURES Holding, která shromažďuje data o ojetých vozech ve svých pobočkách.

Že důvěra v ojeté elektromobily stoupá, vykazují výsledky holdingu, který spravuje centrály autobazarů AAA Auto. Zákazníci měli v předchozích letech obavy z přílišné degradace baterie a o použité bezemisní automobily nebyl příliš vysoký zájem. Do bazarů se navíc dostávala auta spíše starších ročníků, tedy z prvních generací dostupných elektromobilů.

Nyní se situace obrací a elektromobily navyšují svůj podíl na trhu, jak na tom novém, tak na tom bazarovém. Mezi nejoblíbenější ojetiny patří BMW i3, Škoda Citigo-e iV a Tesla Model 3, jejichž prodej ale postupně zrychluje. Průměrné stáří elektrického vozu v bazaru je v současnosti zhruba dva a půl roku.

Vyplatí se vám střešní solární elektrárna? Spočítejte si úsporu

V roce 2019 tvořily ojeté elektromobily 0,2 procenta trhu, letos tvoří zatím 0,6 procent a do konce roku 2023 bude podíl ještě vyšší. Podíl hybridů v letošním roce překročil jedno procento. Trh s elektromobilitou ale výrazně zrychluje. „Za prvních pět měsíců roku 2023 jsme prodali již o 42 procent bateriových elektromobilů více, než za celý předchozí rok,“ vysvětluje Edgar Vagabov, ředitel strategického rozvoje elektromobility z holdingu AAA Auto.

Rozvoj a stoupající popularita jiných udržitelnějších alternativ oproti spalovacím motorům se vyvíjí. „Dříve mezi alternativními palivy výrazně dominovalo LPG, na které vsadilo velké množství značek. Nyní se ale situace vyvíjí a budoucnost jim moc nepřeje,“ vysvětloval jeden z důvodů dominance elektromobility provozní ředitel autocentra AAA Auto Petr Vaněček.

Elektrická auta si zatím vybírají jen odvážní zákazníci

Podle výzkumů společnosti se pro elektromobilu rozhodují progresivnější lidé se zájmem o technologie a velmi často ti, kteří mají na svém domě solární panely a provoz auta je tak většinu roku nic nestojí. Auto navíc současně tvoří odběratele kolikrát přebytečné elektřiny, protože fotovoltaické elektrárny bývají někdy předimenzované.

Lidé mají z elektromobility přese všechno ale zatím respekt, i třeba oproti situaci v Německu, kde je bezemisní trh daleko rozvinutější. Informací v Česku je málo, infrastruktura nabíjecích stanic je zatím dostatečná, ale systémy nabíjení nepřehledné. A nejvíce dezinformací či obav panuje ze samotného elektrického zdroje auta.

Největším strašákem zákazníků v bazarech je pak kapacita použité baterie. U aut starých kolem dvou let ale míra zdraví baterie nebývá o tolik odlišná oproti novému autu. Po pár letech ovšem začne klesat i ta. Řešením může být výměna akumulátoru, ta se ovšem prodraží. „Místo toho je ale možné vyměnit pouze pár článků, které jsou vadné,“ vysvětluje expert Jan Dedek.

Podle něj je zatím těžké určit do budoucna cenu výměny baterií, protože trh je stále ještě nový a vyvíjí se. V současnosti stojí nový článek několik desítek tisíc a samotná práce na výměně kolem dvaceti až třiceti tisíc. „Největší problém jsou ale mechanici. Sehnat mechanika, který má současně elektrikářské vzdělání a rozumí oběma oborům, je zatím velice náročné, na výměnu baterií se proto čekají fronty,“ dodává Dedek.

Text: Kristýna Čermáková

Foto: Unsplash