Evropské automobilky potřebují podporu, na čínskou konkurenci bych uvalila cla, říká Lenka Koenigsmark

Chci podporovat rozvoj a přechod na moderní technologie a soběstačnosti Evropské unie, říká Lenka Helena Koenigsmark, jednička na evropské kandidátce SEN 21 a Volt Česko.

Pavel Baroch

5. 6. 2024

Manažerka, marketingová specialistka a filantropka Lenka Helena Koenigsmark se věnuje například pomoci rodinám handicapovaných a společenské osvětě, za což dostala poděkování od Nadace Olgy Havlové. Je spoluzakladatelkou charitativního projektu Dobrodějna, která nabízí pomoc lidem v nouzi. Má dva syny Benjamina a Maxmiliana, který se narodil těžce handicapovaný. „Společnost je jen tak silná, jak se dokáže postarat o ty nejslabší,“ říká. V roce 2022 neúspěšně kandidovala jako nestranička za SEN 21 do Senátu. Nyní je lídryní do Evropského parlamentu a dalším z proklimatických kandidátů a kandidátek, které jsme oslovili v souvislosti s blížícími se eurovolbami.

Přečtěte si také:

Koenigsmark chce mimo jiné aktivně vysvětlovat význam Green Dealu. „Za největší slabinu považuji nedostatečnou komunikaci z hlediska dopadů na životy a životní úroveň běžných lidí a to, že v domácím veřejném prostoru Green Deal obvykle vyznívá jako zátěž likvidující konkurenceschopnost EU a nikoliv jako příležitost pro budoucnost, na které můžeme všichni vydělat,“ říká v rozhovoru pro Obnovitelně.cz.

Co budou vaše priority z hlediska rozvoje obnovitelných zdrojů a ochrany přírody?

U nás je to především podpora technologického rozvoje a soběstačnosti EU. Podporujeme také v maximální míře vyvážený energetický mix na poli energetiky a co nejrychlejší odstavení uhelných elektráren. Podporujeme lepší životní podmínky zvířat a přísnější dohled nad jejich chovem a zasazujeme se o podporu menších zemědělců namísto velkých. Navíc takových, kteří přispívají k zachování a ochraně biodiverzity a hospodaří šetrně k životnímu prostředí. V případě kohezní politiky a pomoci méně rozvinutým regionům se zasazujeme o maximální revitalizaci poškozené krajiny.

Jak budete prosazovat plnění a rozvoj cílů Zelené dohody? Co vidíte jako slabinu EU ve vysvětlování a prosazování cílů Green Dealu?

Především aktivním působením a vysvětlováním v domácí politice a domácím politikům. Za největší slabinu považuji nedostatečnou komunikaci z hlediska dopadů na životy a životní úroveň běžných lidí a to, že v domácím veřejném prostoru Green Deal obvykle vyznívá jako zátěž likvidující konkurenceschopnost EU a nikoliv jako příležitost pro budoucnost, na které můžeme všichni vydělat.

Pod proudem: Debatě o Green Dealu škodí zdůrazňování zákazů. Bavme se spíš o tom pozitivním, radí experti

Jaký je váš postoj k elektromobilitě a budete prosazovat její rozvoj? Máte i vy „auto do zásuvky“, nebo uvažujete o jeho pořízení?

Můj postoj k elektromobilitě je pozitivní. Je ale třeba zdokonalit technologie z hlediska výdrže baterií a především přizpůsobit elektrickou síť a mnohonásobně navýšit nabíjecí kapacity. Tento rozvoj ale velice podporuji. Sama elektromobil nemám, jelikož jsem matka handicapovaného dítěte a žádný současný elektromobil nevyhovuje našim praktickým potřebám. Pokud se to ale změní a technologie se zefektivní, jak ostatně očekávám, tak jeho pořízení nevylučuji. Praktičnost pro mě ale z pochopitelných důvodů bude vždy na prvním místě.

Měl by evropský automobilový průmysl získat finanční podporu pro rychlejší přechod na elektromobilitu, případně nějakou formu ochrany před konkurencí z Číny?

Ano, rozvoj a přechod na moderní technologie je v EU obecně potřeba podporovat jako prioritu. Podporuji uvalení vysokých cel na dovoz konkurence z Číny a maximální osamostatnění našeho průmyslu od jejích technologií nebo dodávek surovin.

Jak vnímáte evropskou závislost na dovozu solárních panelů z jiných částí světa a plánujete prosazovat posílení domácí produkce?

Rozhodně jsme pro posílení domácí produkce a vývoje efektivnějších technologií. Dovoz, především z Číny, nás činí závislými na nedemokratickém autoritářském systému, který je z hlediska svých geopolitických cílů často naším soupeřem. A navíc, jak se ukázalo v minulosti na snahách Miloše Zemana nebo jak se ukazuje na čínské Nové hedvábné stezce, Čína se neštítí svoji převahu na poli technologií nebo z hlediska finančních závazků zneužívat.

Potřebujeme se osamostatnit. Pokud je navíc možné zajistit co nejrychlejší přechod na udržitelné zdroje energie ve všech vhodných lokalitách, tak není možné, abychom sami nenavyšovali produkci. Již v tuto chvíli nabídka nestíhá pokrývat poptávku.

Budete prosazovat kompletní ukončení dodávek ruských fosilních paliv?

Ano. Nejenže se chceme soustředit na udržitelnější zdroje, než jsou ropa a zemní plyn, a podpořit vývoj modernějších technologií, ale také odmítáme finančně podporovat Putinův režim v další agresi proti sousedním státům a v nepřátelských akcích proti EU, a tedy i nám.

Budete prosazovat zvýšení evropských emisních cílů do roku 2030 a 2040?

Evropská unie je v tuto chvíli se svými cíli ze všech celků na světě nejvíce ambiciózní. Raději než měnit emisní cíle bychom se soustředili na naplnění těch stávajících a obrnění evropské ekonomiky před možnými negativními dopady z hlediska konkurenceschopnosti. Pokud bude EU činit příliš unáhlené kroky a bude v jejich stanovování a plnění na světě jediná, maximálně ohrozí životní úroveň obyvatelstva a ztratí jeho podporu.

To z dlouhodobého hlediska může přinést více škody než užitku. Musíme být technologicky připraveni na nezbytnou transformaci. Nejsme ale ani pro rozvolňování cílů – klimatická změna a ničení životního prostředí probíhají bezprecedentním tempem a musíme myslet na budoucí generace a ochranu planety i všech živých organismů, které ji obývají.

Jakou roli by podle vás měla hrát Česká republika v prosazování ekologických kroků v rámci celé EU? Máme v tomto ohledu Evropě co nabídnout?

Česká republika by neměla snahy bojkotovat a místo strkání hlavy do písku by se raději měla na nevyhnutelnou budoucnost začít připravovat. Platí to především pro většinu naší tradiční politické reprezentace, ale také pro velkou část tuzemského byznysu.

Úvodní foto: Anna Šolcová (se souhlasem)