Asociace radí: jak vybrat kvalitní instalační firmu pro dodávku domácí fotovoltaiky

Skoro denně se v médiích objevují články o nekalých praktikách některých solárních firem, o krachujících společnostech a problémech, které to způsobuje domácnostem. Jak rozpoznat solidní instalační firmu?

Přestože ceny energií na trhu klesají, stále platí, že vlastní solární elektrárna domácnosti zajistí nejen částečnou energetickou soběstačnost, ale i ochranu proti budoucím výkyvům cen elektřiny. Zájemci by se neměli nechat odradit zprávami o krachu některých dodavatelských firem, protože těch spolehlivých je na trhu dostatek. Většina z nich staví včas a kvalitně, přesto se vyplatí výběru toho správného dodavatele věnovat trochu času.

Obrovský nárůst poptávky v minulém roce přilákal do oboru nové subjekty, je dobré se tedy zajímat o jejich historii a reference. Dalším důležitým vodítkem je aktivní členství instalační firmy v některé z oborových organizací. Ty si totiž důvěryhodnost svých členů hlídají.

„Solární asociace vypracovala osmadvacetibodové Zásady pro výstavbu FVE, které shrnují, jak by měla realizace elektrárny ze strany dodavatele vypadat – od zaslání nabídky přes vyřízení dotace až po včasné předání a zajištění servisu. V seznamu na našem webu jsou označeny instalační firmy, které se k dodržování tohoto etalonu kvality zavázaly. Výběr jedné z nich by měl investorovi výrazně zvýšit šanci, že dodání fotovoltaického systému proběhne zcela bez problémů,“ vysvětluje ředitel Solární asociace Jan Krčmář, jakým způsobem se snaží přimět své členy k nadstandardnímu chování.

Oborové asociace navíc pro své členy z řad instalačních firem pořádají semináře a školení ohledně bezpečnosti, připojování, nových technologií nebo dotací. Zapojení do pracovních skupin, v rámci nichž členové společně řeší aktuální problémy nebo se třeba připravují na změny legislativy, garantuje, že dodavatel je vždy v obraze. Dotaz na členství oslovené firmy v některé z asociací je tedy vždy na místě, odpověď najdou zájemci na jejich webových stránkách.

„Lidé by se měli mít na pozoru i v případě křiklavých reklam na internetu, nabídky velkých slev, časově omezených akcí nebo losování o ceny. Propracovaný marketing totiž není vždy zárukou kvalitní realizace. Za firmu by měly mluvit vždy především její reference a reputace,“ přidává další tip na správnou volbu dodavatele Jan Krčmář.

„Přestože byly v poslední době medializovány případy několika společností, které se dostaly do problémů, je celý sektor zdravý a čekací doby se zkracují. Ti, kteří si i přes delší dobu návratnosti pořídili solární elektrárnu už před dvěma roky, mohli loni spát v klidu. Stále platí, že kdo má na domě vhodnou střechu, neměl by s instalací fotovoltaických panelů váhat a zajistit si tak ještě letos spolehlivý zdroj energie na dalších dvacet třicet let,“ říká Krčmář.

Text: Kristýna Čermáková, Solární Aociace

Foto: Piaxabay