Jak vybrat solidního dodavatele fotovoltaiky? Portál sbírá ověřené recenze od zákazníků

Funguje jen něco přes rok, i tak si už portál Refsite vydobyl vysoké renomé mezi zájemci o instalaci střešní solární elektrárny nebo tepelného čerpadla, kteří hledají kvalitu a solidnost.

Pavel Baroch

2. 5. 2023

Lidé si na webu vyměňují ověřené reference o instalačních firmách a produktech. Jsou jich už stovky.

Nejde ale jen o recenze. „Refsite je pro zákazníky komplexním pomocníkem,“ říká v rozhovoru pro Obnovitelně.cz Petr Kotek, jednatel a zakladatel společnosti Refsite Group. „Cílem je, aby se mohl zájemce o úspory energie při nelehkém rozhodování s někým poradit, sám si případně mohl vypočítat návratnost úsporných opatření a v závěru vybral kvalitní firmu či produkt podle doporučení předchozích zákazníků.“

Portál spolupracuje s několika oborovými organizacemi včetně Centra pasivního domu. Státní fond životního prostředí a dotační program Nová zelená úsporám doporučuje klientům se před výběrem produktu či firmy podívat právě na Refsite.

Proč jste se rozhodl provozovat portál, kde si lidé vyměňují zkušenosti také o solidních a nesolidních instalačních fotovoltaických firmách? Co je vlastně jeho smyslem?

Jako EKIS konzultanti (Energetické konzultační a informační středisko poskytující lidem bezplatné konzultace hrazené Ministerstvem průmyslu a obchodu – pozn. red.), projektanti a energetičtí auditoři sledujeme turbulence v tomto oboru.

Lidé od nás chtějí často doporučení na firmu z okolí nebo na kvalitní produkt s dlouhodobou zkušeností. Poslední dobou jsme se ale začali bát doporučovat. Měli jsme řadu podnětů od podvedených zákazníků, kterým jsme udělali projekt, registrovali žádost o dotaci a lidé se nemohli následně dočkat instalace – ať už tepelného čerpadla nebo fotovoltaiky.

Člověk se skoro bál podvodné firmy jmenovat v médiích, aby na ně firma neposlala se svým rozpočtem právníky.

Z čeho jste ještě vycházeli?

Zároveň jsme věděli o řadě spokojených klientů, kteří mají více než deset let tepelné čerpadlo bez poruchy nebo byli spokojení s regionální firmou, která nemá tak silný marketing.

Měli jsme tedy potřebu vyzdvihnout kvalitní firmy a naopak na ty nekvalitní upozornit. Dlouho jsme přemýšleli, jak to uchopit. Nakonec jsme začali programovat nezávislý portál referencí Refsite, aby se mohli vyjádřit sami zákazníci.

Co je základním principem vašeho portálu?

Refsite si zakládá na kvalitě nad kvantitou recenzí. Reference jsou lokalizované. Zájemce se s daným recenzentem z okolí může spojit, pokud s tím dal předem souhlas.

Zároveň si zájemce může vyfiltrovat recenze přesně podle velikosti domu, tepelné ztráty a dalších technických kritérií a inspirovat se, jak k daným úsporám přistoupil soused či kdokoli v České republice.

Refsite však není jen o recenzích. Hlavním smyslem a hlavním sloganem portálu je „Váš rádce a pomocník při výběru dodavatele úsporných technologií“.

Na Refsite najdete užitečné výpočetní nástroje na úspory energie tools.Refsite.info , wikipedii úsporných opatření na wiki.Refsite.info a seznam lokalizovaných projektantů a energetických poradců, kteří zájemcům o úspory energie pomohou.

Cílem je, aby se mohl zájemce o úspory energie při nelehkém rozhodování s někým poradit, sám si případně mohl vypočítat návratnost úsporných opatření a v závěru vybral kvalitní firmu či produkt podle doporučení předchozích zákazníků.

Sdělují lidé více pozitivní, nebo negativní zkušenosti?

Prozatím převažují pozitivní recenze jak na produkty, jako jsou tepelná čerpadla, střídače a další, tak na firmy. Výjimku tvoří pár firem, které jsou zároveň v hledáčku médií nebo přímo pořadu Černé Ovce.

Čím si vysvětlujete, že převažují právě pozitivní zkušenosti?

Portál je tu krátce. Vznikl v únoru 2022 a široká veřejnost o něm ještě moc neví. O Refsite ale vědí firmy, které bezesporu oslovily své nejspokojenější zákazníky a ti prozatím vyplňují své pozitivní zkušenosti.

Jak si ověřujete, jestli jsou informace skutečně pravdivé, relevantní. Zda například jedna firma nechce uškodit své konkurenci?

Sami nevěříme anonymním recenzím na Facebooku, Firmy.cz nebo na Google. Zde se může hanit konkurence, nebo si firma může psát recenze sama na sebe.

Určitě bych se také nespoléhal na věrohodnost recenzí, které jsou jen na stránkách firem. Existují dokonce online služby, kde si můžete pozitivní recenze koupit. Pěkně to popisuje Youtuber Janek na kanále Kluci z Prahy.

Ověřené recenze, respektive reference nám přijdou základ, což ve stavebnictví platí o to více. Byl to pro nás i motor pro samotný portál Refsite.

Ověření se děje jak na straně recenzenta, který musí doložit protokol o uvedení do provozu dané technologie, ale také u samotné firmy, že jde opravdu o jejich zákazníka. Až na základě tohoto ověření má recenze status „ověřená recenze“ a dané hodnocení se započte do průměru dané firmy. Bez ověření se hodnocení nezapočítává.

Už jste zaznamenal nějaký pokus o úmyslně zavádějící nebo dokonce nepravdivé informace?

Ano, jedna nejmenovaná polská firma vygenerovala zhruba čtyřicet falešných pozitivních recenzí. Na základě IP adres a stáří emailových adres se podařilo tyto fake recenze odhalit. Nekomunikovali ani recenzenti, a nakonec ani firma.

Takové falešné recenze nakonec ani nezobrazujeme. Celkem v uplynulém roce přišlo třiadevadesát fake recenzí. Celkový počet ověřených recenzí je k dnešnímu dni přibližně devět set na fotovoltaiku, pět set na tepelná čerpadla a čtyřicet na novou kategorii „větrací jednotky s rekuperací tepla“.

Jaký máte na váš web ohlas ze strany zákazníků? Berou ho jako relevantní zdroj informací?

Refsite je pro zákazníky komplexním pomocníkem. Návštěvníci kvitují výpočetní nástroje, seznam projektantů, dotačníků na mapě i katalog úsporných opatření. V oblasti recenzí je Refsite zároveň ambasadorem kvality členů Centra pasivního domu, členů Asociace pro využití tepelných čerpadel a Cechu akumulace a fotovoltaiky.

Také Státní fond životního prostředí a dotační program Nová zelená úsporám doporučuje klientům se před výběrem produktu či firmy podívat na nezávislý portál Refsite.

O Refsite také točila Česká televize reportáž do pořadu Černé Ovce, jak vybrat kvalitní firmu a produkt a nešlápnout při výběru vedle. Díky tomu si Refsite u návštěvníků získává čím dál tím větší důvěru.

A jaké jsou reakce od instalačních firem?

Pro firmy to je dobrá relevantní zpětná vazba od neanonymního recenzenta, s nímž může dále pracovat. Na základě recenzí se již podařilo obratem vyřešit řadu problémů a nedorozumění ke spokojenosti recenzenta.

Máte v plánu váš web nějakým způsobem vylepšit, upravit?

Rádi bychom přidali další oblasti ve stavebnictví. Ve spolupráci s Asociací výrobců minerální izolace přidáme v tomto roce hodnocení zateplovacích firem. Nejen díky Nové zelené úsporám Light se objevila řada podvodných firem a bylo by dobré opět vyzdvihnout kvalitní firmy v této oblasti.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Pixabay