Tisíce vrácených PET lahví a plechovek týdně. Zkušební zálohový systém má úspěch

Zpětný odběr prázdných PET lahví a plechovek, který v šesti vybraných prodejnách zavedly na zkoušku společnosti Lidl a Kaufland, vyvolal nebývalý zájem zákazníků. Týdně odevzdají tisíce kusů obalů, a stále jich přibývá.

Pavel Baroch

1. 5. 2023

Cílem pilotního projektu je ukázat, jak jednoduché je vracet vedle skleněných lahví i další nápojové obaly a podpořit tak cirkulární ekonomiku. Teď se ukazuje, že to nebyl krok špatným směrem. Společnosti Kaufland a Lidl spustily v únoru pilotní projekt a umožnily svým zákazníkům v šesti prodejnách na různých místech republiky vracet do speciálních automatů použité PET lahve a plechovky.

Už po dvou měsících se ukazuje, jaký to vyvolalo mezi zákazníky zájem. Zástupci společnosti Lidl na prvním ročníku pražské konference Czech & Slovak Sustainability Summit prezentovali, že jen v jedné prodejně se za týden vybere 4,5 až 4,8 tisíce obalů. „Náběhová křivka narůstá a je tedy důkazem, že o pilotní projekt je zájem,“ uvedl mluvčí Tomáš Myler.

Hvězda udržitelnosti

Lidl se stal jedním z dvanácti projektů, který na pražském summitu dostal ocenění Hvězda udržitelnosti roku 2023, a to za redukci plastů. „V roce 2018 se Lidl Česká republika zavázal k tomu, že do roku 2025 sníží množství plastů v obalech vlastních značek v porovnání s rokem 2017 o 20 procent. Daný závazek byl splněn již koncem roku 2022 a změny se projevily u celé řady výrobků – ať už jde o zmenšování obalů, ztenčování fólií nebo o úplné odstraňování plastů,“ píše se ve zdůvodnění.

Řetězec se zavázal také k tomu, že do roku 2025 budou obaly privátních značek obsahovat 25 procent recyklovaných plastů. „Jejich podíl v sortimentu nyní tvoří 18 procent. Čtvrtinu rPET obsahují 1,5 litrové lahve pramenité vody Saguaro, obaly kávového nápoje značky Milbona tvoří až padesátiprocentní recyklát. Ze stoprocentního recyklátu jsou pak většinou vyrobeny obaly drogistických výrobků nebo vybrané nepotravinářské spotřební zboží. Ve spolupráci se společností Kaufland spustil Lidl ve vybraných prodejnách pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek,“ konstatovala odborná porota.

Lidl přijímá jednorázové PET lahve nebo hliníkové obaly v automatech ve svých prodejnách ve Lhotecké ulici v Praze, ve Folmavské ulici v Plzni a v Trnkově ulici v Brně. Kaufland se zapojil s obchody v Praze-Michli, Šternberku a v Olomouci-Neředíně.

Solární elektrárnu můžete získat do několika týdnů, spočítejte si úsporu

„Zájem ze strany zákazníků o vracení PET lahví či plechovek má stoupající tendenci a pohybuje se týdně v řádech tisíců vybíraných obalů,“ sdělila Obnovitelně.cz mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Dodala, že nejvíce odevzdaných obalů zatím eviduje prodejna v pražské Michli, kde je možné vracet PET lahve i plechovky. Ve zbylých dvou prodejnách lze vzhledem k jinému typu automatu vracet pouze PET lahve, ale v Olomouci je počet odevzdaných plastových lahví v obdobné výši jako v Praze.

U obou obchodních řetězců funguje systém zpětného odběru bez problémů a ještě letos by se měl rozšířit do dalších obchodů. „Je to skutečně jednodušší, než si myslíte,“ řekl mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Žádné těžkosti nezaznamenává ani Kaufland. „Systém průběžně sledujeme a vyhodnocujeme. Od zákazníků máme velmi pozitivní ohlasy,“ řekla mluvčí Renata Maierl.

Nová zálohová legislativa

V obou případech přitom nejde o zálohový systém v pravém slova smyslu. Za vrácené plastové lahve a plechovky totiž zákazník nedostává peníze, ale slevové kupony na vybraný sortiment, které může uplatnit při svém nákupu. Velká část zákazníků ale vrací obaly i bez toho, aby slevy využili. „To znamená, že je zde velká chuť si systém vyzkoušet. Také vidíme, že je pro zákazníky téma udržitelnosti důležité,“ poznamenala Renata Maierl.

Pilotní projekt vychází z mezinárodní strategie REset Plastic obchodní skupiny Schwarz, jíž jsou Kaufland i Lidl součástí. Oba maloobchodní řetězce chtějí pomocí unikátního pilotního projektu podpořit myšlenku zavedení zálohového systému v České republice, který už funguje ve třinácti evropských zemích včetně Slovenska.

„Spuštěním pilotního projektu jsme vyslyšeli poptávku ze strany našich zákazníků a české společnosti, která už roky volá po zavedení zálohového systému na jednorázové nápojové obaly,“ konstatoval mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Dodal, že pro zavedení zálohového systému je až 80 procent lidí, přičemž hlavním „tahounem“ je mladá generace.

Na zavedení zálohového systému pro PET lahve a plechovky právě pracuje Ministerstvo životního prostředí. Příslušnou změnu legislativy by chtělo představit ještě letos, ale platit začne nejdříve v roce 2025.

„Připravíme návrh tak, aby všichni účastníci současného systému našli svou roli a zároveň abychom postupně snižovali znečištění životního prostředí. Na příkladu Slovenska můžeme vidět, že úplně vymizely plechovky a PET lahve ve volné přírodě,“ uvedl ministr Petr Hladík (KDU-ČSL).

Autor: Pavel Baroch

Úvodní foto: Kaufland