Nejekologičtější prodejna Penny je ze dřeva a má vlastní solární elektrárnu

Ve Skutči na Chrudimsku otevřela společnost Penny jednu z nejekologičtějších prodejen v zemi. Spotřebu energií snižují i další obchodní řetězce včetně Tesca nebo Alberta.

Pavel Baroch

27. 12. 2022

Je to první celodřevěný diskontní obchod v České republice. Má vlastní fotovoltaickou elektrárnu, unikátní systém chlazení, LED osvětlení nebo dobíjecí stanici pro elektromobily.

Nejekologičtější prodejna společnosti Penny vyrostla na severním okraji Skutče za čtyři měsíce. Rozloha přesahuje 800 metrů čtverečních a už při jejím návrhu a výstavbě se využily technologie, které snižují energetickou náročnost a které si firma vyzkoušela v jiných obchodech.

„V tomto případě jsme je využili v maximální možné míře, a výsledkem je zcela unikátní ekologická prodejna,“ řekl při slavnostním otevření prodejny Mathias Mentrop, jednatel Penny odpovědný za rozvoj prodejní sítě. Dodal, že moderní ekologické technologie chce obchodní řetězec využívat i při výstavbě dalších prodejen v nejbližší budoucnosti.

Méně kamionů při výstavbě

Na nosnou konstrukci prodejny bylo využito bezmála 400 metrů krychlových dřeva, konkrétně 346 kubíků křížem lepeného masivního dřeva CLT, více než 50 kubíků lepených BSH nosníků a k tomu 17 metrů krychlových dřevěného fasádního obkladu Thermowood. Dřevo navíc pochází z udržitelně obhospodařovaných lesů. Na výrobu jednoho metru krychlového CLT je použit materiál ze tří stromů.

„Ovšem dřevo z každého stromu je využito takřka do ‚poslední piliny‘. Za každý pokácený strom je také vysazen v původním lese jeden až tři nové. Lepidla použitá na výrobu CLT jsou zdravotně nezávadná bez obsahu formaldehydů a v rámci struktury stavebního panelu tvoří pouze jedno procento, když devadesát devět procent materiálu je masivní dřevo,“ uvedl Tomáš Hýrek ze společnosti Stora Enso Wood Products Ždírec, která zajistila dodávku dřevěných materiálů pro výstavbu.

Dřevo je ve srovnání s betonem 4krát až 5krát lehčí. „Tomu odpovídá i méně kamionů putujících na stavbu a menší zátěž okolí staveniště,“ poznamenal Hýrek. Využitím technologie lepeného masivního dřeva se stavba o třetinu zkracuje a snižují se i celkové nároky. Významnou roli pak hraje i ekologická stránka tohoto řešení výstavby, protože při výrobě každého metru krychlového železobetonu se vyprodukuje na 500 kilogramů oxidu uhličitého. Dřevo naopak během svého růstu emise vstřebává.

„Právě recyklací a opakovaným používáním takovýchto stavebních prvků se prodlužuje doba uložení uhlíku, a to proto, že nedochází k jeho zpětnému uvolňování do okolí. To opět přispívá ke snižování ekologické zátěže planety,“ uvedl Václav Šíma ze stavebního oddělení PENNY.

Unikátní systém chlazení

Ekologická prodejna ve Skutči je také vybavena technologií chlazení ESyCool Green od společnosti Viessmann Refrigeration Solutions, což je unikátní řešení nejen v tuzemských podmínkách, ale i v Evropě. Nejprve byla touto technologií vybavena prodejna v Kolíně, kterou otevřeli na jaře.

Společnost Penny uvedla, že ojedinělé modulární řešení chlazení i vytápění prodejny je řešeno komplexně a energetická úspora pouze v případě chlazení a vytápění je ve srovnání s posledními používanými systémy na bázi oxidu uhličitého až 25 procent. Současně je použito ekologické přírodní chladivo, kterého je v celém systému až o 95 procent méně, než bylo doposud potřeba u běžných expanzních systémů.

Výhodou tohoto řešení je, že nehrozí únik freonů, a také odborný servis je mnohem méně náročnější. Celý systém se stará o kompletní chladicí techniku prodejny, tedy chladicí i mrazicí boxy, a současně i vytápění a klimatizaci celého prostoru prodejny.

Kolik vám vydělají solární panely a jak rychle je můžete mít na střeše vašeho domu?

O snížení energetické náročnosti se od jara 2023 postará rovněž fotovoltaická elektrárna na střeše prodejny, která sníží její spotřebu elektrické energie z veřejné sítě až o 40 procent. Další snížení spotřeby zajistí použití LED světel uvnitř prodejny i venku.

Ke snižování spotřeby papíru a tonerů pak zase přispějí elektronické digitální cenovky, který nejen snižují ekologickou náročnost prodeje a přeceňování zboží, ale významně šetří čas samotným zaměstnancům. Zákazníkům s elektromobily prodejna nabídne dobití auta u vlastní dobíjecí stanice. V rámci výstavby se pak významně upraví také okolí. Vznikne květinová louka o rozloze 3 350 metrů čtverečních doplněná o keře, vysadí se dvacet nových stromů, na jaře se rovněž instalují včelí úly a hmyzí domečky.

Snižování spotřeby i uhlíkové stopy

Také další obchodní řetězce se snaží výrazně snižovat spotřebu i uhlíkovou stopu. „Energetických úspor dosahujeme například instalací chladícího nábytku s dveřmi, zakrytím mrazicích boxů, výměnou svítidel za LED a dalšími technologiemi v potravinářském chlazení. Využíváme také chytrá čidla, která hlídají dodržování správných teplot, a vedle úspory energie jsou také zárukou kvality potravin,“ uvedl nedávno Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Dodal, že rozsáhlý program modernizace prodejen nastartovala společnost už před několika lety. „Každá modernizovaná prodejna ušetří až pětatřicet procent energií ve srovnání se stavem před rekonstrukcí,“ konstatoval Mareček, který se na podzim v Albertu stal současně ředitelem pro udržitelnost. Firma letos poprvé vydala první nefinanční report zaměřený právě na udržitelné podnikání.

„Shrnuje řadu závazků a cílů, a přináší také ohlédnutí za úspěšnými počiny z uplynulého roku. Mezi zásadní cíle patří dosažení uhlíkové neutrality do roku 2040, snižování použitých obalových materiálů a plastů a jejich recyklovatelnost a znovupoužitelnost nebo podpora komunit,“ sdělil Mareček.

Společnost Tesco spolu se Světovým fondem na ochranu přírody (WWF) na říjnové konferenci v Praze zveřejnila principy udržitelných potravinových systémů – vědecká doporučení pro udržitelnou transformaci potravinářského průmyslu ve střední Evropě.

„Potraviny mají zásadní význam pro naše zdraví a zdraví planety. Ve společnosti Tesco jsme podnikli první důležité kroky ke snížení emisí, omezení plýtvání potravinami a odstranění těžko recyklovatelných materiálů z našich obalů. A jsem rád, že naši dodavatelé dělají totéž,“ řekl Matt Simister, generální ředitel společnosti Tesco ve střední Evropě.

Společnost zveřejnila akční plán, který počítá právě s tím, že razantně omezí vypouštění škodlivin do ovzduší nebo produkci odpadu. Firmě už se například podařilo od roku 2015 omezit provozní emise o více než polovinu a potravinový odpad o 70 procent.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Penny