Pavel Baroch | 8. 10. 2022

Lidl jako první obchodní řetězec zásobuje své prodejny plně elektrickým náklaďákem

Společnost Lidl se zavázala do roku 2030 snížit své provozní emise o 80 procent oproti roku 2019. Pomoci k tomu má i ekologická doprava. Proto do své flotily zásobovacích vozidel zařadila plně elektrický nákladní automobil Volvo.

Náklaďák Volvo FL Electric testoval Lidl několik měsíců a po vyhodnocení všech kritérií se rozhodla pro verzi Volvo Electric 42 R „frigo“. Ve spolupráci s C.S.CARGO tak nyní bude ze svého distribučního centra ve středočeském Buštěhradu pravidelně rozvážet zboží do svých prodejen v centru Prahy, aniž by vůz znečišťoval ovzduší.

„První elektrické nákladní vozidlo znamená zlomový moment v naší logistice. Již v loňském roce se nám podařilo do naší flotily zapojit vozidlo na pohon zkapalněným zemním plynem – LNG. Nyní se však posuneme v našem cíli ohledně omezování emisí zase o krok dál,“ konstatoval Tomáš Myler, mluvčí Lidlu. Dodal, že dlouhodobou prioritou jeho společnosti je udržitelné podnikání, s čímž souvisí i snaha o snížení uhlíkové stopy.

„Těší nás, že se společnost Volvo Trucks odhodlaně pustila do vývoje těchto unikátních vozidel, díky kterým naše logistika omezí dopady na životní prostředí. Jsme rádi, že máme tak silného partnera jako společnost C.S.CARGO, s nímž spouštíme zásobování našich prodejen prvním nákladním elektrovozem, který bude v České republice v našem oboru jezdit,“ řekl Myler.

Dojezd až 200 kilometrů

Elektrické nákladní vozidlo Volvo FE Electric váží 19,5 tuny a při užitečném zatížení více než osm tun ujede na jedno nabití 150 až 200 kilometrů – v závislosti na intenzitě provozu chladicího agregátu, který je též zcela bezemisní a je napájen z trakčních baterií vozidla.

Právě dostatečný dojezd a nulové emise představují vhodné řešení pro distribuci zboží z buštěhradského skladu do vybraných prodejen v hlavním městě. V jednom dni dokáže elektronáklaďák zásobit dva pražské obchody a jednu provozovnu v blízkosti středočeského Buštěhradu. Další výhodou pro provoz v centru metropole je, že nákladní automobil na elektrický pohon je velmi tichý.

„Se společností Lidl spolupracujeme již řadu let. Pravidelně diskutujeme o možnostech přepravy tak, aby mohla být splněna interní a dlouhodobá strategie klienta a zároveň to bylo v souladu s provozními a ekonomickými podmínkami. Po pečlivém testování nám pro vybrané trasy a obchody elektrické nákladní vozidlo dává smysl a Volvo FE Electric bylo, oproti testované variantě FL, zvoleno především pro svou větší užitečnou hmotnost. Dobíjení pak probíhá přímo u nakládací rampy v Buštěhradu či u vybraných prodejen Lidl,“ uvedl Petr Volák, generální ředitel společnosti C.S.CARGO.

Pro Volvo Group Czech Republic je C.S.CARGO důležitým zákazníkem. „Náš obchodní vztah začal v roce 1999 a do dnešního dne jsme uzavřeli smlouvy na 322 nových nákladních vozidel. C.S.CARGO je inovativní poskytovatel přepravy a my se těšíme na další společnou spolupráci na cestě k udržitelnější přepravě,“ řekl John Muldoon, generální ředitel společnosti Volvo Group Czech Republic.

Sériová výroba elektrokamionů

Švédský výrobce nákladních automobilů Volvo Trucks patří k evropským lídrům elektromobility. V září oznámil, že jako první světová automobilka zahajuje sériovou výrobu těžkých elektrických nákladních vozidel o celkové hmotnosti 44 tun. Jde o produktové řady Volvo FM, Volvo FH a Volvo FMX. S těmito novými přírůstky má Volvo Trucks v celosvětové sériové výrobě šest modelů elektrických náklaďáků – což je nejširší řada elektrických nákladních vozidel v oboru.

„Je to milník a dokazuje, že jsme v čele transformace tohoto odvětví. Je to méně než dva roky, co jsme poprvé představili naše těžká elektrická nákladní vozidla. Nyní navyšujeme objemy a budeme dodávat tato skvělá nákladní vozidla zákazníkům po celé Evropě,“ řekl Roger Alm, prezident Volvo Trucks. Sériová výroba nejtěžších elektrických nákladních vozidel Volvo bude zahájena v továrně Tuve ve švédském Göteborgu a příští rok bude následovat továrna v belgickém Gentu.

Poptávka po elektrických nákladních vozidlech přitom na mnoha trzích rychle roste. „Prodali jsme více než tisíc těžkých elektrických nákladních vozidel a celkem více než 2,6 tisíce elektrických nákladních vozidel. To jsou stále malá čísla, ale očekáváme, že objemy v příštích několika letech výrazně vzrostou. Do roku 2030 by mělo být nejméně padesát procent nákladních vozidel, které celosvětově prodáváme, elektrických,“ konstatoval Roger Alm.

Společnost Volvo Trucks podepsala v polovině září dohodu o spolupráci se společnostmi IKEA Industry a Raben Group, která se týká těžké nákladní dopravy s nulovými emisemi v západním Polsku. Elektrické kamiony poslouží k internímu toku zboží mezi dvěma továrnami švédské nábytkářské firmy. Nákladní vozidla budou nabíjena ve výrobních závodech IKEA Industry pomocí obnovitelné elektřiny z externího zdroje. První elektrický vůz vyjede ještě na podzim, přičemž v plánu je rozšíření vozového parku na základě poznatků od řidiče.

„Jsme rádi, že můžeme oznámit tuto spolupráci, jejímž cílem je urychlit náš posun k udržitelnější silniční přepravě,“ řekla Małgorzata Dobies-Turulska, generální ředitelka IKEA Industry Zbąszynek. Polský zástupce Volvo Trucks Robert Grozdanovski připomněl, že IKEA i logistická firma Raben mají stejně jako švédská automobilka ambiciózní cíle v oblasti ochrany klimatu. „Tento projekt nám poskytne cenné poznatky a představuje dobrý základ pro rozšířenou spolupráci v budoucnu,“ řekl Grozdanovski.

„Pro Raben Group je tento projekt prvním krokem v procesu dekarbonizace naší vlastní flotily směřující k ambiciózním plánům snižování oxidu uhličitého,“ poznamenal Piotr Banasiak, výkonný ředitel společnosti Raben Transport. „Jsme jednou z prvních logistických společností v Evropě, která přijala ambiciózní výzvu provozovat elektrické nákladní vozidlo s 24tunovým návěsem.“

Autor: Pavel Baroch

Foto: Lidl