Rodiny vyplatily životní úspory, ale solárních panelů se nedočkaly. Padají první žaloby

Některé domácnosti sice na zálohách zaplatily stovky tisíc korun za solární panely, ale v dohodnutém termínu se fungující fotovoltaické elektrárny nedočkaly. Problémy s dodržením svých závazků mají nové i zavedené instalační firmy.

Pavel Baroch

24. 4. 2023

Hlad po rychlé montáži aspoň několika solárních panelů přinesl očekávaný problém: nedostatek kvalifikovaných montérů a ověřených instalačních firem. „Počet dotazů na vhodné řešení elektrárny a spolehlivého dodavatele byl loni enormní,“ potvrdil výkonný ředitel Solární asociace Jan Krčmář.

Problémy ale přetrvávají i v letošním roce. Některým rodinám už došla trpělivost a na některé instalační firmy, které vybraly zálohy, ale ve stanoveném termínu fotovoltaické panely nenamontovaly, podávají žaloby. Patří mezi ně například energetický Holding Malina, jedna z největších firem na trhu. Podle iDnes.cz žalují firmy desítky nespokojených zákazníků.

„Obrátily se na mě ve věci desítky lidí. V některých případech už padly první žaloby. Vzorec problému je v zásadě jednotný. Společnost vybrala zálohy, dohodla termín plnění díla a přestala komunikovat,“ uvedla advokátka Kateřina Gabrhelíková. Některé rodiny přitom na zálohách vyplatily své celoživotní úspory ve výši několika stovek tisíc korun.

Hledáme řešení, tvrdí Malina

Holding Malina tvrdí, že své problémy řeší a jedná s několika investory o vstupu do firmy. „Do konce dubna představíme všem zákazníkům zásadní kroky ve fungování Maliny. Cílem těchto kroků je jediné – splnit všechny závazky vůči našim zákazníkům a maximálně podpořit instalace,“ uvedl v posledním prohlášení společnosti její předseda představenstva Jan Urban.

Tvrdí, že chce, aby firma splnila všechny své závazky a nainstalovala fotovoltaické elektrárny všem zákazníkům. „Postupně řešíme také problémy, do kterých se firma v posledních měsících bohužel dostala a se kterými se perou téměř všechny firmy na trhu. Jde hlavně o kapacity montážních part, prodlení v revizích už hotových elektráren nebo nedostatek drobných elektrických dílů,“ sdělil Urban.

Seznam Zprávy zase popsaly případ klientů jedné nově vzniklé nejmenované instalační společnosti. „Složili jsme zálohu 365 000 Kč, doplatek cca 67 000 Kč jsme odmítli zaplatit z důvodu nedokončeného díla a poté z důvodu nefunkčnosti FVE,“ stěžovali si podle webu jedni ze zákazníků ve svém podání České obchodní inspekci, která za poslední měsíce eviduje desítky podobných podání týkajících se nedodržení smlouvy ze strany instalačních firem.

Podle České obchodní inspekce jde ovšem o soukromoprávní spor, kdy nedodržení termínu služby je nutno řešit soudní nebo mimosoudní cestou.

Zákaznické Desatero či Index kvality

Některé domácnosti si také stěžují na společnost Schlieger, která na tiskové konferenci potvrdila problémy u několika desítek svých zákazníků. „Chyby se skutečně staly, přiznáváme se k tomu,“ uvedl marketingový ředitel Károly Attila Juhász. Dodal, že počet reklamací se pohybuje okolo dvou procent, což je podle něho v tomto odvětví standard. Vzhledem k tomu, že má firma tisíce zákazníků, je pak podle Juhásze počet reklamací relativně vyšší.

Provozní ředitel Pavel Matějovič uvedl, že v uplynulém roce vzrostla poptávka o 450 procent. Proto byl průměrný termín instalace 11 měsíců. „U desítek smluv jsme tento termín museli prodloužit,“ konstatoval Matějovič, podle něhož to bylo kvůli nedostatku kvalifikovaných montážníků. Letos už má společnost více než stovku montážních týmů a garantuje termín instalací šest měsíců. „A stále se to snažíme zkracovat,“ dodal Matějovič, podle něhož má Schlieger skladové zásoby za 1,5 miliardy korun.

Firma slibuje, že do května vyřeší všechny „nedodělky“. Tvrdí, že reklamace řeší individuálně s každým zákazníkem, který může například dostat fotovoltaický panel zdarma navíc nebo slevu na instalaci. Firma také založila vlastní školící centrum a tvrdí, že je měsíčně schopna instalovat 1,2 tisíce systémů.

Právě kvůli negativním zkušenostem některých zákazníků představil Cech akumulace a fotovoltaiky spolu s Komorou obnovitelných zdrojů energie, Ministerstvem průmyslu a obchodu a se Státním fondem životního prostředí Desatero pro výběr fotovoltaiky. Kodex přináší spotřebitelům praktické rady, jak krok za krokem postupovat při výběru fotovoltaiky a jak poznat spolehlivou instalační firmu.

„Ve fotovoltaickém Desateru můžeme shrnout ty nejdůležitější zásady, jak postupují spolehlivé firmy. Pokud se našimi radami budou zákazníci řídit, můžou se těšit na dvacet, třicet let cenově stabilní, levné a čisté elektřiny,“ konstatoval předseda Cechu akumulace a fotovoltaiky Aleš Hradecký.

Solární asociace zase vypracovala osmadvacetibodový index. Jejich splnění ze strany instalační firmy by mělo každému zájemci o solární elektrárnu garantovat dostatečné informace, kvalitně provedený projekt, bezproblémovou montáž a bezpečný provoz zařízení. „Evidujeme obrovský zájem o naše zásady,“ řekl Obnovitelně.cz výkonný ředitel asociace Jan Krčmář, podle něhož se k nim od zveřejnění indexu přihlásilo už více než padesát společností. „A každý týden se hlásí několik dalších firem,“ dodal Krčmář.

Autor: Pavel Baroch

Ilustrační foto: Pavel Baroch