
České carporty vypadají vedle umazaných benzínek jako výjev z budoucnosti
Solární přístřešky umí dobít auto ze slunce a ještě ho chrání před nepřízní počasí. Česká firma Sunboy k tomu navíc přidala i velmi líbivý design.udovy i nabíječky.

Ondřej Novák
2. 12. 2025
Carport který vyrábí elektřinu, chrání auta před špatným počasím, obejde se bez výkopů a k tomu všemu ještě skvěle vypadá. Přesně to je U-Port, nový solární přístřešek od mladé české firmy Sunboy. V době, kdy v energetice řešíme hlavně výkon, emise a stabilitu sítě tak Češi přicházeji ještě s něčím navíc, tedy s důrazem na design a komfort řidičů.
A zároveň se v plném světle ukazuje jedna zásadní výhoda elektromobility: Když si představíte stání pod čistou a pěkně vypadající solární střechou, jen těžko už se budete chtít vracet na zapáchající benzínové pumpy s jejich věčně umazanými stojany.
Myšlenka carportů je úplně jednoduchá. Místo abychom panely montovali na střechu domu a firem, nebo jimi zastavěli půdu, můžeme využít plochy, které jinak slouží jen k parkování aut. Tím dáváme prostoru hned několik nových funkcí: Solární přístřešek chrání auto před sluncem, deštěm i sněhem a současně vyrábí elektřinu.
„Náš carport je přístřešek pro vozidla, primárně pro elektromobily, protože střecha je tvořena z fotovoltaických panelů. A navíc je neinvazivní, protože k jeho stavbě není nutné dělat žádné výkopové práce a kotvit konstrukci do země,“ vysvětluje v podcastu Pod proudem Petr Svoboda, jednatel společnosti Sunboy, která stojí za carporty U-Port. V létě se řidič nevrací do rozpáleného interiéru, v zimě nemusí ráno odhrabávat sníh. Pro provozovatele parkoviště navíc vzniká nový zdroj elektrické energie přímo tam, kde se spotřebuje.
Sunboy od začátku staví svůj produkt také jako designový prvek. Používá celočerné bifaciální panely, které vyrábějí energii i z odrazů světla zespodu. „Je to fotovoltaika jako jakákoli jiná, ale má sekundární výhodu že zastřešuje auto,“ shrnuje fungování carportu Petr Svoboda. Konstrukce působí lehce a má ambici zkrášlovat prostředí nabíjecích stanic, firemních parkovišť i veřejných ploch, kde dnes převládá holý asfalt a pohled na stojany nabíječek bez jakéhokoli přístřešku.
Neinvazivní stavba, chytré zaměření a konec rampouchů
Silná stránka U-Portu není jen vzhled, ale hlavně zmíněný způsob instalace. Většina carportů vyžaduje kopání a betonování základů, případně nákladné zarovnávání terénu. To znamená zásah do pozemku, omezení provozu parkoviště a často i odpor vlastníka plochy, který nechce nechat nájemníka rozkopat velkou část parkoviště.
Konstruktéři ze Sunboy šli proto jinou cestou. Konstrukce U-Portu stojí na betonových paticích připomínajících čočky nebo lentilky, které se jednoduše položí na zpevněnou plochu. Na ně pak přijde samotná betonová základna carportu. Patky mají různé výšky a díky konvexnímu a konkávnímu tvaru na sebe přesně dosednou.
„Přijdem na zpevněnou plochu, zjistíme kde jsou body pro umístění patek a parkovací stání pro dvě vozidla jsou postavená za jeden den,“ popisuje Svoboda. Stejně rychle lze konstrukci i rozebrat a pozemek vrátit do původního stavu.
Aby příprava místa nebyla loterií, používá Sunboy při zaměřování Apple Vision Pro. Do rozšířené reality promítne reálný model carportu přesně na parkoviště, kde má stát. Tým tak už při první návštěvě vidí reálné rozměry, sklon, případné zastínění budovou nebo stromy a může určit ideální umístění. „Do počítače, který máte na hlavě, vložíte objekt a vidíte přesně reálnou podobu objektu na konkrétním místě,“ říká Svoboda. Stejný postup odhalí i případnou problémovou lokalitu, kde by přístřešek nedával smysl nebo by bylo nutné odstranit příliš mnoho překážek. Virtuální model doplní nivelační měření, které určí výslednou rovinu a potřebný sklon kvůli odvodu vody.
Právě voda je další oblast kde U port přináší vlastní řešení. Klasické carporty trpí zatékáním mezi panely a v zimě na nich vznikají rampouchy, které mohou poškozovat zaparkovaná auta. Sunboy proto navrhl vlastní hliníkové krokve s integrovanými odtokovými kanály. Panely se do nich zacvaknou ze shora, voda stéká přesně vymezenou cestou a na hranu konstrukce navazuje okap s rýnou. Investor si pak může zvolit zda vodu svede do kanalizace nebo do retenční nádrže. Výsledkem je přístřešek bez kapajících spár a s minimálním rizikem rampouchů nad zaparkovanými vozy.
Z hlediska povolování se U-Port vejde u jednoho modulu pro dvě stání do limitu plochy, kdy není potřeba stavební povolení v plném rozsahu. Papírování kolem připojení do sítě a souhlasy dotčených orgánů ovšem nezmizí. Výhodou však je, že odpadá geologický průzkum a statické řešení hlubokých základů, díky čemuž lze výrazně zkrátit přípravu celého projektu. Statický posudek však Sunboy řeší pro každou lokalitu, aby přístřešek zvládl sněhové i větrné zatížení ve všech relevantních zónách.
Carport není nutně vázaný na nabíječku elektromobilů, ačkoliv právě tam dává největší smysl. Na některých instalacích slouží jako náhrada za fotovoltaiku na problematické střeše budovy, třeba kvůli složitému tvaru nebo nedostatečné statice. V jiných případech U-Port přímo napájí AC nabíječky a připravené jsou i varianty s bateriovým úložištěm a DC technologií. Cílem je vytvořit lokální energetický ekosystém, kde se energie vyrobí, uloží a spotřebuje na jednom místě a jen v případě přebytků se sdílí do sítě.
Sunboy dnes funguje hlavně na Slovensku, kde už první instalace ukazují reálné fungování konceptu. V Česku jsou projekty zatím ve fázi příprav, ale firma otevřeně říká, že v příštích měsících očekává výrazně víc práce. Pro majitele parkovišť, provozovatele nabíjecích hubů i obce je U-Port příležitostí, jak spojit solární výrobu, elektromobilitu a architekturu do jednoho celku.
Více se dozvíte v novém díle podcastu Pod proudem. K poslechu je také na Spotify a Apple Podcasts.
Úvodní foto: Sunboy