Česko se chlubí tisíci dobíječkami. Slovensko mezitím udělalo něco chytřejšího

Proč si Slováci s elektromobilní infrastrukturou poradili lépe než my komentuje Petr Svoboda, CEO společnosti Sunboy.cz.

Podle dat projektu Čistá doprava přesáhl počet dobíjecích bodů nedávno v ČR 7000, což se může zdát jako slušný výsledek, převyšující již počet čerpacích stanic na naftu a benzín. Zatímco u nich však „nabijete“ nádrž auta za několik málo minut, přes 70 procent dobíjecích bodů má výkon menší než 50 kilowattů, takže jejich schopnost dodat vozidlům další energii je výrazně pomalejší.

Na Slovensku jde podle údajů stejného zdroje o 3881 dobíjecích bodů, přičemž přes 67 procent má menší výkon než 50 kilowattů. Slovensko tak má sice menší počet bodů, ale dosahuje vyššího průměrného výkonu na jeden bod, což není jediný kvalitativní rozdíl.

Nižší počet elektromobilů a tím i nižší výtěžnost dobíjecích bodů se promítá do faktu, že slovenské dobíječky mezi sebou zkrátka “soutěží” v tvrdší konkurenci, kdy musí nabízet lepší služby, aby přitáhly dostatečný počet elektroaut pro únosnou ekonomiku svého provozu.

Jedním z nastupujících trendů, který tak Slovensko adoptuje rychleji, jsou carporty s integrovanými dobíjecími stanicemi. Tato řešení poskytují nejen ochranu vozidla před povětrnostními vlivy, ale také výrazně vyšší komfort uživatelů a estetickou hodnotu celého prostoru. Carporty často kombinují dobíjení s výrobou solární energie, což zvyšuje jejich ekonomickou efektivitu a přispívá k udržitelnosti celého systému.

Méně stanic, lepší servis

Ze zkušeností s dodávkami carportů v obou zemích mohu říci, že Slováci mají větší smysl pro design a detail. Chtějí mít kolem sebe hezké a funkční věci. Daří se nám přesvědčit je na princip cirkulační a udržitelné energetiky. Fotovoltaické panely na střeše carportu auto nejen chrání, ale i vyrábí energii. V kombinaci s baterií vám pak celek snáz dává smysl a pomáhá celkové ekonomice dobíjení elektromobilů, kdy např. není nutné platit za tak vysoký rezervovaný příkon pro nabíjení ze sítě, jako u carportů bez vlastních baterií .

V České republice často vidíme izolované dobíječky, umístěné na okrajích parkovišť nebo dokonce v polích bez jakéhokoliv zázemí. To je paradox hlavně z pohledu majitelů elektromobilů s obvykle vyšší pořizovací cenou než spalovací vozy, které přitom využívají výhod rozvinuté sítě čerpacích stanic s komfortnějším prostředím.

Výsledkem je situace, kdy Slovensko s menším počtem dobíjecích stanic poskytuje uživatelům elektromobilů lepší servis – kratší čekací doby, rychlejší nabíjení a komfortnější prostředí. Tento přístup "kvalita před kvantitou" se ukazuje jako udržitelnější dlouhodobá strategie.

Pro českou elektromobilitu to znamená výzvu – přejít od extenzivního k intenzivnímu rozvoji infrastruktury s důrazem na carporty, integrovaná řešení a vyšší komfort uživatelů. Řešení, které tolik nebude zatěžovat a využívat distribuční soustavu, protože se výroba energie ze slunce potkává se spotřebou a nabíjením v jednom místě. Pouze tak bude možné dosáhnout skutečné konkurenceschopnosti v regionu i cílů v udržitelnosti.

Autorem komentáře je Petr Svoboda, CEO společnosti Sunboy.cz, komentář vyšel i v Týdeníku Euro.

Úvodní foto: