
Elektromobilita po Česku. Přes sedm tisíc dobíjecích bodů, síť ale stále potřebuje růst
Celá Evropská unie přitom letos dosáhla milníku milionu dobíjecích bodů. Většina z nich se ale nachází jen ve třech zemích.

Kristýna Walterová
7. 11. 2025
V červenci dosáhla Evropská unie významného milníku: počet veřejných dobíjecích bodů pro elektromobily poprvé překročil hranici jednoho milionu. Podle portálu cistadoprava.cz, který vychází z dat Evropské observatoře pro alternativní paliva, bylo evidováno 1 005 080 dobíjecích bodů. Více než 560 tisíc z nich, tedy 56 procent, se nachází pouze ve třech zemích – v Nizozemsku (19,7 procent), Německu (18,7 procent) a Francii (17,5 procent). Postupné rozšiřování infrastruktury tak usnadňuje nejen běžné používání elektromobilů, ale i delší cestování napříč Evropou.
V České republice bylo k září 2025 v provozu 7 179 veřejných dobíjecích bodů, což zemi řadí na 14. místo v EU v absolutním počtu. Při přepočtu na délku silniční sítě se Česko umisťuje na 19. místě a při přepočtu na počet obyvatel na 20. místě. Dostupnost infrastruktury je přitom srovnatelná s unijním průměrem: v celé EU připadá na jeden veřejný dobíjecí bod přibližně 11,5 elektromobilu (bateriového nebo plug-in hybridního), zatímco v Česku je to 11,1 elektromobilu.
U čistě bateriových vozidel činí poměr 7,0 BEV na jeden bod (v rámci EU 7,1) a u plug-in hybridů 4,1 PHEV na bod (v EU 4,4). Podobné hodnoty vykazují například Polsko, Švédsko nebo Rakousko, u plug-in hybridů se české hodnoty blíží státům jako Estonsko, Litva či Chorvatsko. Celkový ukazatel pro všechna elektrická vozidla je v ČR pouze o tři procenta nižší než průměr Unie, což potvrzuje, že v poměru vozidel k infrastruktuře země nezaostává. Rostoucí počet elektromobilů však znamená, že síť bude nutné dále rozšiřovat.
Ze 7 069 dobíjecích bodů v ČR tvoří 4 921 (69,6 procent) běžné AC stanice, 1 410 (19,9 procent) výkonné DC stanice do 149 kW a 738 (10,4 procent) velmi výkonné UFDC nad 150 kilowattů. V EU je přitom podíl jiný: 82,9 procenta AC, 7,0 procent DC a 10,1 procenta UFDC. Česká síť tak má oproti průměru menší zastoupení pomalých AC stanic, ale naopak vyšší podíl rychlých a ultrarychlých bodů. To podporuje rychlé dobíjení a delší cesty, ale omezuje možnosti levnějšího a pomalejšího nabíjení například přes noc.
V České republice je v současnosti provozováno 49 tisíc osobních bateriových elektromobilů. Podle Jindřicha Friče, ředitele Centra dopravního výzkumu, se rostoucí zájem zákazníků o elektromobily – jak při nákupu nových vozů, tak na trhu ojetin – logicky promítá do vyšší poptávky po veřejném dobíjení. Zároveň připomíná, že na rozdíl od tankování konvenčních vozidel je veřejné dobíjení většinou doplňkovou možností pro příležitostné dobití, což potvrzují i data letošního průzkumu.
Nárůst užitkových elektromobilů
Během prvních devíti měsíců roku 2025 rostl v Evropské unii také trh s novými užitkovými elektromobily. Nejvýraznější nárůst zaznamenala kategorie lehkých užitkových vozidel, jejichž registrace vzrostly o 62,7 procenta na 109 332 vozidel a tržní podíl dosáhl 10,2 procenta. Počet nově registrovaných elektrických nákladních vozidel stoupl o 64,9 rpocenta na 8 583 kusů, což představuje tržní podíl 3,8 procenta, a registrace elektrobusů se zvýšily o 49,1 procet na 6 444 vozidel s podílem 22,7 procent.
V České republice bylo ve stejném období registrováno tisíc nových lehkých užitkových elektromobilů (887 BEV a 113 PHEV), dále 90 elektrických nákladních vozidel a 21 elektrobusů.
„Počet nově registrovaných elektrických vozidel v segmentu lehkých užitkových vozidel v letošním roce významně narostl – během prvních devíti měsíců jich bylo registrováno tisíc, což je téměř trojnásobek oproti stejnému období loňského roku,“ uvádí Frič pro web Čistá doprava. Podle něj podobný trend, i když zatím v menších objemech, vidíme také u nákladních vozidel, kde bylo registrováno 90 elektromobilů oproti 15 v předchozím roce.
Podle údajů nahlášených Ministerstvu průmyslu a obchodu patří mezi největší provozovatele dobíjecích stanic v ČR společnosti ČEZ s podílem 30,8 procenta, Pražská energetika s 24,6 procenta a E.ON Drive s 11,6 procenta. Tyto podniky deklarují, že na svých stanicích dodávají elektřinu výhradně z obnovitelných zdrojů. Z dalších provozovatelů stojí za zmínku Innogy Energo (6,7 procenta), ŠKO-ENERGO (4,8 procenta), Lidl (2,7 procenta), Teplárny Brno (2,6 procenta), ELEKTRO-PROJEKCE (1,6 procenta), Tesla (1,5 procenta) a MOL (1,2 procenta).
Úvodní foto: Unsplash