Češi konečně začali objevovat elektromobily, nejoblíbenější jsou Škodovky

Téměř 7 tisíc dobíjecích bodů a 48 tisíc BEV. Elektromobilita se v Česku stává realitou, narazit na "EL" ve značce už není tak vzácné, jako dříve.

Evropský trh s bateriovými elektrickými vozidly (BEV) vykázal v první polovině roku 2025 meziroční růst o 22 procent. Česká republika se přitom zařadila mezi nejdynamičtěji rostoucí trhy v rámci celé Evropské unie – s nárůstem registrací o 67 procent obsadila druhou příčku hned za Španělskem (84 procent).

Přestože celkový podíl BEV na nových registracích v Česku zůstává s hodnotou 5,6 procenta stále pod evropským průměrem (15,6 procenta), rostoucí tempo naznačuje zvyšující se zájem o bezemisní mobilitu i na českém trhu. Vyplývá to z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze Evropského sdružení výrobců automobilů.

Růst elektromobility

V období leden–červen 2025 bylo v EU registrováno celkem 5 684 279 nových osobních automobilů, což představuje meziroční pokles o 1,9 procenta. Poklesy zaznamenaly tři ze čtyř hlavních evropských trhů – Francie (−7,9 procenta), Německo (−4,7 procenta) a Itálie (−3,6 procenta). Výjimkou bylo Španělsko, kde došlo k nárůstu registrací o 13,9 procenta. Český trh vykázal růst o 2,9 procenta.

Z pohledu typu pohonu i nadále dominují hybridní vozidla bez možnosti externího dobíjení (HEV), která tvořila 34,8 procenta nových registrací (17,1 procenta meziročně). Následovala benzinová vozidla s podílem 28,4 procenta, avšak se značným poklesem (−21,2 procenta). Bateriové elektromobily se s 15,6procentním podílem staly třetí nejčastější volbou. Plug-in hybridy tvořily 8,4 procenta registrací (19,5 procenta), zatímco dieselová vozidla dále oslabovala – s podílem 9,4 procenta klesla meziročně o 28,1 procenta.

Celkový počet nově registrovaných BEV v EU vzrostl o 156 820 vozidel, na celkových 869 271. Tři ze čtyř největších trhů – Německo (35,1 procenta), Belgie (19,5 procenta) a Nizozemsko (6,1 procenta) – zaznamenaly růst, zatímco Francie pokles (−6,4 procenta). Česká republika vykázala meziroční růst o 66,7 procenta, z 4 146 na 6 910 registrovaných bateriových elektromobilů.

I přes tento vývoj zůstává jejich podíl na všech nových registracích v Česku ve srovnání s průměrem EU (15,6 procenta) nízký (5,6 procenta). Vyšší podíl ze zemí V4 zaznamenalo například Maďarsko (7,9 procenta), nižší naopak Polsko (5,0 procent) i Slovensko (4,4 procenta). Nejvyšší tržní podíl BEV zaznamenalo Dánsko (63,8 procenta), následované Švédskem (35,2 procenta) a Nizozemskem (35,0 procenta).

Efekt dotací zpomalil

„Ve srovnání s první polovinou loňského roku došlo v Česku k výraznému meziročnímu nárůstu registrací bateriových elektromobilů o 67 procent, tedy z 4 146 na 6 910 vozidel. Tento růst však vychází z nízkého výchozího základu. Pokud srovnáme aktuální čísla s druhou polovinou loňského roku (6 799 vozidel), kdy se již naplno projevily efekty dotačního programu pro firmy, je nárůst minimální. To naznačuje, že dynamika růstu se pravděpodobně bude zpomalovat,“ upozorňuje Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu (CDV).

Dále dodává, že „k vyšším registracím přispívá širší nabídka cenově dostupnějších elektromobilů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách i postupně se zlepšující dostupnost veřejné dobíjecí infrastruktury.“

V období leden–červen 2025 dominovala českému trhu Škoda Elroq (1 470 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (956 registrací) a Tesla Model Y (794 registrací) – bližší informace ve zprávě: Český trh s elektromobily (1–6/2025): Škoda v čele s 35 procenty, Tesla ztrácí.

„Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přibližně 48 tisíc osobních bateriových elektromobilů kategorie M1, které mají k dispozici téměř 7 tisíc veřejně přístupných dobíjecích bodů,“ uzavírá ředitel CDV.

Úvodní foto: Škoda Elroq