Nabíječky pro elektroauta rostou jako houby po dešti, za 3 roky se jejich počet zdvojnásobil

Jen za první pololetí bylo v Česku i bez dotačních programů zaregistrováno přes sedm tisíc nových elektromobilů, což znamená nárůst o 66 procent.

Největší provozovatelé dobíjecích stanic hlásí výrazný růst objemu odběrů elektrické energie. Není divu, když počet nově registrovaných elektromobilů byl v prvním pololetí letošního roku meziročně o dvě třetiny vyšší a celkově se počet BEV přiblížil k 50 tisícům. Dobíjecích stanic je v Česku už přes 3000, takže se jejich počet za poslední 3 roky více než zdvojnásobil.

Největší provozovatel dobíjecích stanic, společnost ČEZ, už letos zprovoznila 74 nových nabíječek. V síti jich momentálně má 916 a do konce roku dosáhne 1000 stojanů. Pražská energetika (PRE), která provozuje druhou největší dobíjecí síť v Česku PRE POINT, v letošním druhém čtvrtletí zprovoznila 33 a za celé první pololetí už 67 nových veřejných dobíjecích stanic. Celkově tak provozuje 868 nabíječek.

Počet všech veřejných dobíjecích stanic v Česku letos již překonal hranici 3000 a aktuálně činí 3182. Celkově nabízejí 5 603 dobíjecích bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. Vyplývá to z aktuálních dat Ministerstva průmyslu a obchodu platných k 30. 6. 2025. To je více než dvojnásobek oproti pololetí roku 2022, kdy nabíječek nebylo ještě ani 1500.

Dobít baterii elektromobilu nebo plug-in hybridu je tak již možné na více místech, než natankovat benzín nebo naftu. Tzv. „standardních“ veřejných čerpacích stanic s výdejem primárně naturalu a nafty je totiž dle evidence Ministerstva průmyslu a obchodu méně než 3000. Takové srovnání samozřejmě pokulhává, protože nabíječky disponují zpravidla pouze jedním nebo dvěma dobíjecími body a dobití baterie je časově náročnější než doplnění nádrže konvenčním palivem.

50 tisíc elektromobilů

Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) bylo letos od ledna do konce června na českém trhu registrováno 122 639 nových osobních vozidel, z nich 6 910 bylo bateriových elektrických (BEV). Bateriové elektromobily byly s podílem 5,6 procent třetí nejoblíbenější zákaznickou volbou po konvenčních vozech na benzín a naftu.

„Jen za první pololetí bylo registrováno téměř sedm tisíc elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 66 procent. Celkový počet provozovaných osobních bateriových vozidel se tak významně přiblížil hranici 50 tisíc,“ přibližuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Ruku v ruce s tímto trendem logicky roste zájem o nabíjení. Třeba ČEZ letos na svých nabíječkách eviduje 76procentní meziroční růst objemu odběrů elektrické energie a více než 50procentní skok v počtu dobíjení. Na stanicích PRE rostly v prvním pololetí odběry meziročně o 52,5 procent, počet dobíjecích transakcí narostl více než o třetinu.

V kategorii nových osobních automobilů (M1) jsou asi tři čtvrtiny vozidel registrovány firmami, letos v prvním pololetí činí podíl firemních vozidel na celkových registracích dle Svazu dovozců automobilů 73,5 procent. Nové elektromobily si ale pořizují firmy o něco častěji, dle CDV je téměř 77 procent nových BEV letos registrováno firmou nebo jinou organizací.

Elektromobilita přitom už není jen doménou velkých firem. „Stále více menších podnikatelů nebo živnostníků v různé míře sází na elektromobilitu a hledá proto jednoduché a efektivní řešení pro pravidelné dobíjení,“ říká Damir Duraković, generální ředitel společnosti Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet i Energokaret se 70procentním pokrytím veřejných nabíječek v Česku (PRE, ČEZ, E.ON a další) i více než 100 tisíc dobíjecích bodů po celé Evropě.

„Energokaret poskytujeme o třetinu více než před rokem a jen za letošních prvních 6 měsíců jejich počet narostl ve srovnání s koncem loňského roku o 20 procent. A zatímco loni ‚proteklo‘ přes naše Energokarty více než jedna gigawatthodina elektrické energie, v tomto roce to bude současným tempem růstu dobíjení minimálně o 30 procent více,“ dodává Damir Duraković.

Úvodní foto: Unsplash