KIA EV3: Elektrický crossover s velkými ambicemi a (skoro) bez chybičky

Týden s KIA EV3 překvapil dojezdem, prostorem v autě i designem. Pozor ale při dešti, použití přední nápravy pro pohon není nejšťastnější.

Nová KIA EV3 mě přesvědčila o tom, že s takovým elektromobilem už neděláte kompromisy. Tedy... skoro. Pokud vám nevadí pár nešikovných drobností a menší ústupek v jízdní dynamice, máte tu vážného kandidáta na jediné auto do města i na delší cesty.

Elektromobilita se pomalu z vozů pro nadšence do nových technologií stala mainstreamem (minimálně ve Skandinávii) a automobilky se předhánějí v nabídce modelů, které mají oslovit co nejširší spektrum zákazníků. Jedním z nejžhavějších adeptů na titul dostupného elektromobilu je bezesporu i KIA EV3. Tento kompaktní crossover slibuje ideální kombinaci městské obratnosti, rodinné praktičnosti a moderních technologií. Strávil jsem s touto letošní novinkou celý týden a jak to tak bývá u novinářských vozů, rovnou v té nejvyšší výbavě GT-Line a s největší baterií 81,5 kilowatthodin.

Prostor a digitalizace s důrazem na ergonomii

Po usednutí za volant EV3 vás překvapí velkorysý prostor – na vůz segmentu B SUV je interiér nečekaně vzdušný. KIA evidentně myslela na každodenní použitelnost a ergonomii. Palubní desce dominuje široký digitální displej, který elegantně integruje přístrojový štít s infotainmentem. Co potěší, je zachování fyzických tlačítek pro ovládání klimatizace a nejpoužívanějších funkcí. V době, kdy se automobilky předhánějí v minimalizaci tlačítek a přesouvají vše na dotykové plochy, je to příjemná změna a záruka, že se nebudete muset za jízdy "proklikávat" deseti menu.

Materiály působí kvalitně a zpracování je na vysoké úrovni. Velmi příjemné je ambientní osvětlení interiéru, které je decentní, ale zároveň umožňuje nastavení různých úrovní jasu a kombinací barev. Chvályhodné je i uspořádání palubní desky, které působí moderně a přehledně. Co se týče odkládacích prostor, zde narážíme na první, byť menší, bolístku.

Pod loketní opěrkou chybí jakýkoliv úložný prostor. Všechny drobnosti, které byste jinak schovali, jsou tak vystaveny na očích, což není ideální. Vysouvací stolek na středovém tunelu je sice zajímavý nápad, ale jeho praktické využití mi během testu unikalo. Na druhou stranu, velký volný prostor mezi řidičem a spolujezdcem je velmi příjemný a umožňuje pohodlnější „turecký posez“.

Jízdní vlastnosti

Moje testovaná KIA EV3 byla ve špičkové výbavě GT-Line s největší baterií, která slibuje teoretický dojezd téměř 700 kilometrů ve městě dle WLTP. I když realistické hodnoty jsou vždy nižší, EV3 mě překvapila svou efektivitou. Ve městě jsem se pohyboval se spotřebou 13 až 15 kilowatthodin na 100 kilometrů. Na trase kombinující dálnice a okresky, v zataženém a deštivém počasí při 23 stupních Celsia, se spotřeba pohybovala kolem 19 kilowatthodin na 100 kilometrů.

I s těmito ne úplně ideálními podmínkami atakoval dojezd na dálnici hranici 400 kilometrů. V letním provozu a kombinovaném provozu se podle mých odhadů dá dosáhnout 400-450 kilometrů, čistě městský provoz by pak mohl bez potíží atakovat i 500 kilometrů.

Co mě ovšem u EV3 zklamalo je použití pohonu přední nápravy, i přestože EV3 využívá čistě elektrickou platformu E-GMP. Zatímco u větší EV6 a EV9 máte základní pohon vždy na zadní nápravě, u EV3 tomu tak není. U běžných „spalováků“ to v podstatě není téma, ale u elektromobilu to prakticky vždy znamená horší jízdní vlastnosti. Při zhoršených adhezních podmínkách se prostě velký kroutící moment na přední nápravu vždy hůř dávkuje a velmi často tak musí do jízdy promlouvat ASR.

Nebezpečí na vás tak číhá v okamžiku, kdy prší a vy se pokoušíte o nějaký rychlejší manévr. V ten okamžik začnou kola ztrácet adhezi, řízení se odlehčí a ASR se vás snaží udržet ve stopě. Mnohem víc na to trpěla první generace KIA E-Niro, tam se skutečně jednalo často o nebezpečné situace. Její nástupci včetně EV3 už mají kontrolu trakce a celkové odladění lépe zvládnuto, ale stejně mě ve mně nezanechala pozitivní dojem. Jinak je ale podvozek naladěn velmi komfortně a s přehledem tlumí nerovnosti. Řízení je přesné a volant, v nejvyšší výbavě kožený a příjemně silný, se drží skvěle.

Technologie a chytré detaily

Infotainment je svižný, s velmi dobrou odezvou a grafikou. Bezdrátový Apple CarPlay a Android Auto fungují perfektně, bez jakýchkoliv zádrhelů. Potěší i head-up displej s integrovanou navigací. Auto má vynikající energetický management a navigace na dobíjecí stanice funguje velmi slušně. Tady dělá s každým novým modelem KIA velký pokrok.

Ovšem, jeden detail na displeji mě trochu zarazil. Střední část infotainmentu, zobrazující ovládání ventilace, je v určitých polohách volantu zakryta. Ačkoliv se klimatizace většinou nastavuje jen jednou, je to však jen drobný, ergonomický přešlap.

Co mě však upřímně frustrovalo, je nadměrné množství asistenčních systémů a jejich pípání. Zejména upozornění na maximální povolenou rychlost, které se ve městě s často se měnícím značením ozývá neustále, je extrémně otravné. I když lze tuto funkci vypnout, není to na jedno kliknutí jako u některých konkurentů. Vlastně jsem v poslední době netestoval auto, které by muselo na všechny změny upozorňovat nějakým zvukovým signálem. Tohle k bezpečnosti rozhodně neprospívá.

Na druhou stranu, ve výbavě GT-Line nechybí nic podstatného – odvětrávané a vyhřívané sedačky, vyhřívaný volant, prémiová audiosoustava Harman Kardon. Systém audia sice mé očekávání úplně nenaplnil, ale celkově je výbava velmi bohatá. Nezapomnělo se ani na střešní okno, které v testovaném voze nebylo úplnou samozřejmostí a nečekaně tak nabídlo příjemný zážitek.

Velký potenciál, ale s jedním „ale“

KIA EV3 má bezpochyby obrovský potenciál stát se jedním z těch lépe prodávaných elektromobilů na českém trhu. Nabízí atraktivní a originální design, překvapivě prostorný a praktický interiér, solidní dojezd a bohatou výbavu. Pohodlné a příjemné auto pro ježdění ve městě i mimo něj. S ohledem na nízkou spotřebu se s ním bez problémů dají podnikat i delší cesty.

Pokud jste připraveni akceptovat pohon přední nápravy s jeho občasnými neduhy a drobné ergonomické nedostatky (chybějící úložný prostor pod loketní opěrkou a otravné pípání asistentů), pak je KIA EV3 vynikající volbou. Za týden používání se nám potvrdilo, že KIA dělá v oblasti elektromobility skvělá auta s důrazem na technologie. S rychlým DC nabíjením (20-80 procent za zhruba 25 minut) a komplexním energetickým managementem je EV3 velmi kompetentním společníkem.

Rozhodně doporučuji EV3 nevynechat z vašeho výběru, ať už hledáte druhé auto do rodiny, nebo i hlavní vůz pro někoho, kdo nepotřebuje obrovský kufr. KIA EV3 je auto, které má šanci zamíchat kartami na elektrickém trhu a já se těším, až uvidím, jak se jí v prodejích povede. Za zapůjčení mnohokrát děkuji KIA Česká Republika.

Úvodní foto: Ondřej Miškovský