Britští popeláři míří do energetiky. Jejich kuka vozy budou večer fungovat jako obří baterie

Nový prototyp popelářského vozu Veolia bude skutečně unikátní. Kromě samotné elektrifikace totiž bude fungovat i jako zdroj energie.

Společnost Veolia představila inovativní elektrický vůz s funkcí „vehicle-to-grid“, tedy V2G. Jedná se o nákladní automobil, který svou baterii může využít i pro zapojení do sítě a předávat do ní energii v časech vysoké poptávky.

Auto si navíc uchová své původní zaměření, slouží především pro svoz odpadu. Novinku Veolia představila v průběhu své akce zaměřené na energetickou udržitelnost v Londýně. „Pokud chceme dekarbonizovat a využít doposud nevyužívané zdroje energie, je nutné inovovat tradiční přístupy. To bude vyžadovat změnu myšlení a kolektivní ochotu přehodnotit způsob k výrobě, distribuci i spotřebě energie,“ uvedla generální ředitelka Veolia Estelle Brachlianoff.

Britská pobočka společnosti plánuje do roku 2040 elektrifikovat všech 1800 svých vozidel ve Spojeném království. Tím bude schopná dodávat do sítě zhruba 200 megawattů flexibilního výkonu denně. V průběhu večerních nejvytíženějších hodin by tak popelářská auta mohla dodat energii až pro 150 tisíc domácností.

Velká Británie v posledních letech řeší, jak co nejvíce decentralizovat různé zdroje energie pro zajištění větší stability a bezpečnosti. Očekává se totiž, že se díky postupné elektrifikaci spotřeba elektřiny do roku 2050 zdvojnásobí. Aktuální vládní plán počítá s modernizací energetické sítě do roku 2035 a spoléhá ve velkém právě na bateriová uložiště, uvádí dále tisková zpráva Veolia.

Automobily V2G budou tedy nejenom elektrickými nákladními vozy, ale také energetickými zdroji a zálohou ve chvílích vysokého vytížení sítě. „Automobily V2G dokonale ilustrují snahu o dekarbonizaci. Tím, že umožňujeme elektrickým vozidlům stát se aktivními hráči v energetické síti, využíváme jejich potenciál k vyrovnání nabídky a poptávky po energii, snížení emisí uhlíku a podpoře obnovitelné energie,“ dodává Brachlianoff.

Udržitelná dekarbonizační smyčka

Protože popelářský vůz spotřebovává během provozu velké množství energie, jeho baterie jsou šestkrát větší než v průměrném elektromobilu. Po městě se navíc pohybuje primárně ve chvílích, kdy je aktivita obyvatelstva utlumena a když se lidé začnou probouzet, popelářské auto již zajíždí do garáže. Vozy navíc mohou sloužit i jako baterie ve chvílích, kdy jsou přebytky obnovitelných zdrojů, a načerpávat tak bezemisní elektřinu a distribuovat ji později.

Podle Gavina Gravesona, výkonného viceprezident Veolia, je právě flexibilita klíčem k energetické bezpečnosti a je nutná pro přechod na chytřejší a udržitelnější trh.

„Musíme se přizpůsobit rostoucí poptávce po energii a přijmout chytřejší energetické systémy, abychom do našich domovů a podniků přinesli odolnou, spolehlivou a nízkouhlíkovou energii. Inovace v oblasti flexibility, jako je tato, mají potenciál způsobit revoluci ve způsobu, jakým řídíme spotřebu energie, a představují obrovskou příležitost ke snížení nákladů a emisí uhlíku,“ dodává Graveson.

Projekt společnosti Veolia je teprve na začátku své cesty, dva první automobily již ukončily zkušební provoz a jsou schopné zásobovat 110 domácností po dobu dvou hodin večerní energetické špičky. Množství vozidel se ale bude postupně rozšiřovat. Součástí udržitelných strategií společnosti je také využití posbíraného odpadu pro přeměnu v energii, čímž vytváří téměř dokonalou udržitelnou smyčku.

Foto: Veolia