Vodíková auta jsou zatím propadák. Prodeje v Německu klesly o 70 procent

O vodíku se mluví jako o technologii budoucnosti, zatím jí ale příliš lidí nevěří. V Německu zájem o nová auta upadá, zlom v tomto roce se kvůli zrušení dotací neočekává.

V Německu, na největším evropském trhu s vodíkovými elektromobily, opadly registrace nových vozidel na vodík o 70 procent. Podle údajů německého Úřadu pro motorovou dopravu (KBA) se v roce 2022 registrovalo 835 nových automobilů. V roce 2023 už se jednalo pouze o 263 vozů.

Celkem tak německé dálnice brázdí necelých dva a půl tisíce vodíkových vozů, což je oproti celkovému počtu elektromobilů skutečně mizivé číslo. Popularita konkurenčních elektrických aut přitom roste.

Bateriových aut je totiž v Německu registrovaných 1,4 milionů. Jejich meziroční nárůst je také v plusových číslech. Za rok 2023 jich přibylo 524 tisíc.

Pro srovnání, v Česku v tuto chvíli jezdí po silnicích zhruba 20 tisíc čistých elektromobilů a 13 tisíc hybridních vozů. Podle datových údajů Ministerstva dopravy pak registrujeme 30 vodíkových automobilů, a to včetně autobusů a jiných vozidel.

Konec dotací v Německu

Samotný vodíkový trh v Německu zatím spíše stagnuje. Boom se podle autorů z Hydrogen Insight očekával po roce 2014, když byla oficiálně představena volně prodejná Toyota Mirai. To se ale nenaplnilo. Další automobilka BMW ohlásila začátkem roku 2023 výrobu vodíkových verzí iX5, ale zatím stále nenabídla automobily k veřejnému prodeji.

Přístup k vodíkovým technologiím je v Evropě rozporuplný. Velká očekávání se zatím jen střetávají se stagnujícím trhem, který dusí vysoké výrobní náklady. Přesto je to jedna z technologií, která by do budoucna mohla hrát důležitou roli při zvyšování podílu obnovitelných zdrojů a jejich nutné akumulace.

Pro zpřístupnění vodíku i pro běžné užívání například právě v automobilech ale bude třeba výrazně snížit cenu výroby i zvýšit rozvoj čerpacích stanic.

„Zelený vodík pomůže k dekarbonizaci průmyslových podniků nebo hromadné veřejné dopravy. Nedávno vládou schválený klimaticko-energetický plán, spolupřipravovaný Ministerstvem životního prostředí, počítá s vodíkem jako udržitelnou náhradou zemního plynu. Výhodou zeleného vodíku je navíc možnost výroby přímo v Česku. Naším cílem je v roce 2030 vyrobit až 32 tisíc tun vodíku,” uváděl na podzim při otevření prvního průmyslového elektrolyzéru v Česku ministr životního prostředí Petr Hladík.

V Německu je ale zatím trend opačný, navzdory potřebným klimatickým opatřením. Vysoké ceny vodíkových automobilů a malá síť čerpacích stanic zavinily klesající trend v oblibě tohoto alternativního pohonu. Jak uvádí server Hydrogen Insight, místní Sdružení daňových poplatníků vyzvalo k ukončení dotací na vodíkové čerpací stanice a technologie.

Kritici dotačního systému své výzvy vysvětlují tím, že od roku 2007 stát utratil přes 450 milionů euro za technologii, která je podle nich absurdní a nesmyslná. Německo v posledních měsících řeší nutné snižování dotačních nabídek a odnesly ta to právě elektromobilita, nejenom ta vodíková. Od prosince tak výrazně snížili množství dotací, které bylo doposud při provozování elektromobilu možné čerpat.

Ilustrační foto: BMW