Dobrá zpráva: o fotovoltaice už média mluví racionálně, z udržitelnosti se stal mainstream

Češi začali chápat výhody obnovitelných zdrojů a moderní energetiky. O fotovoltaice tak už dnes mluvíme hlavně z hlediska praktického využití a snížení nákladů, stále populárnějším tématem jsou i úspory energií.

Ondřej Novák

1. 11. 2023

Ekologie a ochrana životního prostředí měla v médií dříve status spíš jakési „Popelky“. Environmentální témata často zapadla mezi hlavními událostmi z politiky, zahraničí nebo byznysu. A například zprávy o fotovoltaice pak ještě donedávna byly brány jako velmi okrajové téma. To se ale v posledních letech změnilo, zejména kvůli energetické krizi a stále silnějším projevům klimatických změn. Dnes má řada zahraničních i českých médií vlastní klimatickou redakci a novinky o solárních či větrných elektrárnách, energetických úsporách nebo elektromobilitě se bez problémů dostávají i na titulní stránky novin.

„O ekologii píšu už od 90. let a to, co se děje v posledních letech, je neuvěřitelné. Pokládám to za malou revoluci. Dřív byla fotovoltaika a vůbec obnovitelné zdroje byly skoro sprosté slovo, i politici ze stran, které jsou dnes ve vládě, si z toho spíš dělali legraci. Současnost nás ale donutila, abychom to začali brát vážně. A berou to vážně i ty politické strany, které nemohly fotovoltaice a obnovitelným zdrojům přijít na jméno,“ říká Pavel Baroch, novinář a dlouhodobý spolupracovník redakce Obnovitelně.cz.

Česko je v rozvoji čistých zdrojů energie oproti okolním zemím stále pozadu. Ani česká novinařina v tomto ohledu nebyla výjimkou. Ale i novináři pomalu dohání zahraniční trendy a zprávy o moderní energetice se již zaměřují hlavně na sledování novinek, trendů nebo uživatelských tipů, jak snížit účty za energie díky solárním panelům, zateplování nebo tepelným čerpadlům.



Nicméně, ačkoliv se debata o domácích úsporách již racionalizovala, vůči velkým pozemním fotovoltaickým elektrárnám stále ve společnosti panuje nedůvěra a českou společnost čeká ještě intenzivní debata, aby výhody velkých instalací pochopila. Zároveň se kolem obnovitelných zdrojů stále objevují různé více či méně sofistikované dezinformace. Šíří je například hnutí Tvořivá společnost, která zpochybňuje vliv lidí na změny klimatu nebo smysluplnost dekarbonizace. Činnost tohoto hnutí redakce Obnovitelně.cz nedávno podrobně zmapovala.

„Jejich texty sdílel i Deník nebo Česká tisková kancelář. A je problém, že i takto velká média sdílejí v placené inzerci, který nijak nezkontrolují. Přitom věci, které jsou v těch textech, jdou snadno rozporovat. Například tam byl zmíněn vědec, který údajně pracoval v CERNu, i když tam nikdy nepracoval. Samotný CERN nám to potvrdil. A myslím, že pro běžného člověka je strašně těžké, až nemožné se v tom vyznat. Protože pro běžného člověka, kterému klimatická změna nebo energetika přijdou nezajímavé, nemá to znalostní pozadí,“ upozorňuje klimatická redaktorka Obnovitelně.cz Kristýna Čermáková.

Podle Pavla Barocha je problém přetíženost a finanční problémy českých médií, kterým chybí příjmy z reklamy. Finanční tlak nakonec způsobuje, že si redakce nemohou dovolit zaplatit zkušené novináře, kteří by jim pomáhali odfiltrovat pravdivé informace od polopravd a dezinformací. Mladá generace ale podle Kristýny Čermákové má o environmentální témata zájem, protože klimatická změna je něco, co se mladých novinářů silně dotýká a v čem sami vyrůstají. Pozitivní navíc je, že ze samotné udržitelnosti se stal v poslední době výrazný trend i v byznysu a marketingové komunikaci.

„Okolnosti firmy nutí k tomu, aby byly zelené. Energetická krize pořád není zažehnána, ceny energií jsou pořád vyšší, než před vpádem Ruska na Ukrajinu a firmy jsou nucené k úsporám. Faktorů je samozřejmě více, ale trend udržitelnosti je jednoznačný,“ upozorňuje Pavel Baroch.

„Z udržitelnosti se stává marketingová strategie, což je jednoznačně super. Je tu zelený závod v tom, jak být co nejvíc udržitelný a mít co nejlepší ESG profil. Myslím, že to hraje velkou roli a spousta firem se chová podle toho, že čím bude zelenější a udržitelnější, tím větší o ně bude zájem a lidé jsou ochotní za to platit. Navzdory krizi tu je zájem, a to je jednoznačně pozitivní,“ dodává Kristýna Čermáková.

Jaké udržitelné projekty redaktory Obnovitelně.cz v poslední době zaujaly? Daří se do povědomí novinářů a politiků dostávat vědecký pohled na klimatickou změnu? A jak se mění vnímání obnovitelných zdrojů? Poslechněte si celou nejnovější epizodu podcastu Pod proudem.

Epizodu podcastu Pod proudem si můžete poslechnout také na Spotify / Apple / Google

Ilustrační foto: Pixabay