EX90 bude první Volvo s obousměrným nabíjením. Pomůže vyrovnávat síť nebo snížit účty za energie

Model EX90, který automobilka Volvo představí 9. listopadu, bude prvním vozem značky plně hardwarově připraveným na obousměrné nabíjení.

Ondřej Novák

18. 10. 2022

V kombinaci s mobilní aplikací a chytrou domácností může vůz posloužit jako jeden z vyrovnávacích prvků přenosové soustavy, pomůže optimalizovat náklady na energie v domácnostech nebo umožní nabíjet další zařízení na cestách. Společnost to oznámila v tiskové zprávě.

Obousměrné nabíjení znamená, že vůz může nejen čerpat elektřinu do baterie, ale také ji z baterie posílat zpět. A to buď do rozvodné sítě, do domácnosti nebo pro nabití nákladu či jiného elektromobilu. Funkce bude z počátku dostupná jen na vybraných trzích a nabízí potenciál elektrickou energii využívat levněji, efektivněji a udržitelnějším způsobem.

„Když se třeba v 6 večer vrátíte domů a připojíte auto do sítě, nemusí to být ideální chvíle pro nabíjení, protože poptávka je třeba právě na vrcholu a v energetickém mixu je nízký podíl obnovitelných zdrojů. Na trzích, které umožňují sledovat hodinové ceny elektřiny, umožníme našim zákazníkům pomocí chytrého nabíjení pozdržet nabíjení do doby, než bude cena elektřiny přívětivější,“ vysvětluje ředitel pro ekosystém elektrifikace Volvo Olivier Loedel. Připojení do sítě zároveň zákazníkům umožní využít zbývající energii uloženou v akumulátoru pro provoz domácnosti.

Vše přes aplikaci

Funkci obousměrného nabíjení bude ovládat aplikace Volvo Cars pro chytré telefony. Algoritmus bude sledovat ceny na trzích a umožní nabíjení v době, kdy bude cena elektřiny nízká. To nastává zejména ve chvílích, kdy je na trhu přebytek energie z obnovitelných zdrojů. Uloženou energii pak baterie uchová pro pozdější využití.

Tip: Poprvé za volantem elektromobilu. Test vozu Volvo XC40 Recharge

Pro využití v domácnostech bude nutný chytrý systém řízení energií a také wallbox umožňující obousměrné nabíjení. „Zákazníkům nabídneme obousměrný wallbox a domácí systém řízení energie, který se přes cloud propojí s aplikací Volvo Cars,“ říká Loedel a dodává, že cílem je, aby vůz dokázal reagovat i na požadavky elektrické sítě. Firma zatím zkoumá konkrétní způsoby, jak toho dosáhnout. V závislosti na konkrétních pravidlech na jednotlivých energetických trzích by mohlo obousměrné nabíjení umožnit zákazníkům různými způsoby podporovat elektrickou síť.

Princip by mohl spočívat například v odběru většího množství energie v době, kdy je přebytek energie z obnovitelných zdrojů, a zpětném prodeji energie do sítě v době špičky, kdy je zvýšená poptávka. Pokud by touto funkcí do budoucna disponovalo více vozů, mohlo by dojít k vyrovnání zásob v elektrické síti. Tím by se zvýšila celková udržitelnost sítě, protože by se snížilo plýtvání elektrickou energií z obnovitelných zdrojů v době, kdy její výroba převyšuje poptávku.

„Jedním z potenciálních řešení může být virtuální elektrárna, která bude agregovat všechna vozidla s obousměrným nabíjením do virtuální zásoby. A prostřednictvím cloudu budou vozidla dodávat proud do sítě a síť tak balancovat,“ vysvětluje Loedel.

Široké spektrum využití pak funkce nabídne zejména na cestách. Vůz umožní například dobíjet elektrokoloběžku, zařízení pro kemping nebo dokonce další elektromobil Volvo. EX90 tak bude moci sloužit jako velká pojízdná powerbanka na výletech do přírody, která pokryje energetické potřeby cestujících. Automobilka pro tyto účely plánuje nabídnout i potřebné adaptéry a kabely.

Co na to baterie?

Funkce by navíc neměla mít příliš velký dopad na životnost baterií. „U běžného zákazníka obousměrné nabíjení neovlivní signifikantně životnost baterie a záruku. Naši zákazníci budou moci v aplikaci sledovat, kolik energie z baterie mohou využít. Budou schopni sledovat i cykly baterie, a pokud budeme potřebovat, budeme moci i limitovat obousměrné nabíjení u zákazníků v závislosti na specifických podmínkách řízení a nabíjení elektromobilu,“ dodává Loedel.

Stávající auta Volvo budou podle Loedela moci dobíjet energii z modelu EX90. Plné využití obousměrného nabíjení ale umožňovat nebudou. Automobilka však do budoucna funkci pravděpodobně instaluje i do některých dalších nadcházejících modelů svých aut. Funkce nebude součástí standardní výbavy a bude dostupná jen na vybraných trzích, jejichž výčet nyní automobilka posuzuje. Navíc, s distribucí energie souvisí i poplatky za využití sítě, případně zdanění elektřiny poslané do sítě. Obousměrné nabíjení tak není zdaleka jen technický problém, ale závisí i na evropské a národní legislativě.

Autor: Ondřej Novák

Foto: Volvo Car Group