Kádě s kapry postupně mizí od supermarketů. Lidé ztrácí zájem o utrpení, dokazuje statistika

Od některých supermarketů už zmizely kádě s tradiční vánoční rybou. Do osvěty se zapojilo i několik měst včetně Prahy či Brna.

Pavel Baroch

21. 12. 2025

S blížícími Vánocemi se každý rok opakuje zvyk, který přináší víc bolesti než radosti – prodej živých kaprů a jejich přechovávání v mnoha českých rodinách. Rybám to přináší utrpení. Už při cestě v igelitové tašce se bez vody dusí.

Pokud pak několik dní plave ve vaně, je vystavena teplotnímu šoku a nedostatku kyslíku, navíc chlor ve vodě poškozuje nejen kůži zvířete, ale také jeho nervovou soustavu. Při následném neodborném usmrcování se stává, že ryba není dostatečně omráčena, takže neztratí svou citlivost.

„Pokud si půjdete koupit kapra ke stánku, prosím, neodnášejte si ho v igelitce živého,“ řekl rybí etolog, profesor Ondřej Slavík z Katedry zoologie a rybářství České zemědělské univerzity, který doporučuje zákazníkům nechat si rybu usmrtit od vyškoleného personálu. Řešením podle něho není ani návrat kapra třeba do řeky, jak to o Vánocích dělají některé rodiny: vyčerpaná a vystresovaná ryba nemá v zimních podmínkách šanci na přežití.

Obchodní řetězce bez kádí

Zájemci o kapra už nenajdou tradiční kádě s touto vánoční rybou před prodejnami tří obchodních řetězců. Před třemi lety zrušil prodej živých kaprů Lidl, o rok později to udělala Billa a loni se přidalo Tesco. Hypermarkety a supermarkety prodávají už pouze usmrcené a zpracované ryby.

„Tímto krokem chceme inspirovat ostatní k odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu. Věříme, že péče a zájem o okolí, kde podnikáme, a hledání udržitelnějších řešení jsou správnou cestou,“ uvedla Iva Pavlousková, komunikační manažerka Tesca.

Podle letošního reprezentativního průzkumu agentury Focus pro Compassion in World Farming si stále 13 procent lidí kupuje vánočního kapra živého a usmrtí ho až doma. Čtyři procenta dotázaných dokonce uvedlo, že by si usmrcenou rybu nikdy nekoupila.

Nejčastějším způsobem pořízení zůstává nákup živého kapra, kterého následně usmrtí prodejce. Tento způsob od loňského roku vzrostl z 23 na 27 procent, přesto zůstává pod úrovní roku 2019. S tvrzením, že živá ryba při přenosu domů trpí, přitom souhlasí nadpoloviční většina osob – 58 procent. Podobně se lidé vyjádřili i k přechovávání kapra v nevhodných podmínkách, tedy obvykle ve vaně, a k neodbornému usmrcení domácích podmínkách.

Politici proti týrání zvířat

Organizace Compassion in World Farming (CIWF) Česko proto letos spustila další ročník své kampaněVánoce pro kapry, jejímž cílem je ukončení prodeje živých ryb do rukou zákazníků. Klíčovou součástí je petice, která míří na nově zvolené poslance a nové vedení ministerstva zemědělství.

Vychází ze závazku většiny politických stran zastoupených v dolní komoře parlamentu, které se před volbami v rámci projektu Volím pro zvířata veřejně zavázala k podpoře lepší ochrany ryb. „Právě proto se obracíme na novou Poslaneckou sněmovnu a nové vedení ministerstva zemědělství, aby své předvolební závazky naplnily,“ řekla Romana Šonková, vedoucí CIWF Česko.

„Kapr stále patří k české vánoční tradici. Jeho cesta na talíř je ale opravdu nelehká. Naprosto zbytečné utrpení kapra čeká, když si ho lidé koupí živého. Navíc nelze účinně kontrolovat, jak se s jednotlivými živými rybami po nákupu zachází, a proto je jediným možným řešením takovému nákupu zamezit,“ konstatovala Šonková.

Součástí letošní kampaně je také videospot promítaný od 8. prosince v síti Aerokina, který je rovněž ke zhlédnutí na sociálních sítích organizace. Kampaň podporují i známé osobnosti, například herečky Lucie Benešová a Sandra Pogodová, streetartová umělkyně a ilustrátorka Toy Box nebo fotografka a foodstylistka Jana Jakusová.

„Tím, že si nekoupíte živého kapra domů, o nic nepřijdete a jeho zachráníte před utrpením. Za tu krátkou zábavu to rozhodně nestojí. Děkuji, že nepodporujete zbytečné utrpení zvířat,“ řekla herečka Lucie Benešová.

Kampaň v pražských ulicích

Také některá města vyzvala před nadcházejícími Vánocemi své obyvatele k etickému zacházení s kapry. Patří mezi ně také Praha, která se tomuto tématu věnuje dlouhodobě. Cílem není zakazovat nákup ryb, ale upozornit na jejich zbytečné utrpení. Po celém Česku je několik tisíc míst, kde je možné koupit vánočního kapra, přičemž v hlavním městě je jich okolo dvou set.

„Věřím, že většina lidí se snaží chovat ke zvířatům tak, aby jim neubližovala, a mají s nimi soucit. Osvěta a etický přístup ke zvířatům jdou společně ruku v ruce a díky tomu pak dokážeme zvířata lépe chránit,“ řekl náměstek primátora Jiří Pospíšil (TOP 09), do jehož působnosti patří rovněž welfare zvířat (dobré životní podmínky – pozn. aut.)

„I letos proto chceme upozornit na to, že zdánlivě obyčejný nákup vánočního kapra pro něj může znamenat velké a zbytečné utrpení,“ dodal Pospíšil. Kampaň, s níž se lidé setkají například na zastávkách MHD, ale také v médiích nebo na internetu, potrvá až do 23. prosince.

Také Brno apeluje na své obyvatele, aby netrápili kapra ve vaně. „Nechte si kapra usmrtit hned při nákupu, jak doporučuje i Státní veterinární správa. Úplně ideální je koupit ho přímo v sádkách a ušetřit ho stresu při dopravě a prodeji u stánku,“ uvedlo město na svém webu.

Podpořit kampaň Vánoce pro kapry mezinárodní organizace Compassion in World Farming se rozhodl Tábor. „Zdravé město Tábor se rozhodlo tuto osvětovou iniciativu podpořit a přispět k šíření informací, které mohou pomoci měnit naše zvyky směrem k větší ohleduplnosti,“ uvedla v novinách táborské radnice Michaela Linhartová, koordinátorka programu Zdravé města.

„Cílem není kritizovat tradice, ale nabídnout citlivější alternativu, která respektuje živé tvory a jejich potřeby. Vánoce mohou být svátky klidu, pohody a laskavosti – nejen mezi lidmi, ale i vůči těm, kteří s námi mlčky sdílejí náš vánoční stůl,“ dodala Linhartová.

Ilustrační foto: Pixabay