
Popularita elektromobilů v Číně stoupla tak, že vyváží benzínová auta ven. Není o ně zájem
Čína se stala největším světovým vývozcem aut. Nárůst elektromobility totiž donutil prodávat auta se spalovací motorem i mimo zemi, aby se vůbec uživila jejich výroba.

Kristýna Walterová
3. 12. 2025
Čínský trh s automobily zažil za poslední dekádu až neuvěřitelný převrat. Elektromobily a plug-in hybridy dnes dominují prodejům tak moc, že vytlačily ze segmentu spalovacích motorů nejen čínské značky, ale především zahraniční automobilky jako Volkswagen, General Motors nebo Nissan.
Paradoxně však čínský tlak na elektromobilitu nevedl k obecnému útlumu benzínových aut, ale k jejich masivnímu vývozu. Od roku 2020 tvoří vozy se spalovacím motorem přibližně tři čtvrtiny automobilového exportu Číny a jejich roční vývoz vzrostl z jednoho milionu na více než šest a půl milionu vozidel. Čína se tak stala největším světovým vývozcem automobilů na objem, uvádí Reuters.
Nárůst exportu je přímým důsledkem domácí politiky. Regulační opatření urychlily přechod na elektromobilitu, ale zároveň vytvořily obrovskou nadprodukci benzínových vozů. Čínské automobilky disponují kapacitou vyrábět až 30 milionů aut ročně, což je výrazně více, než domácí trh poptává.
Z Asie do Afriky i Latinské Ameriky
Místo uzavírání továren se výrobci orientují na zahraničí. Největšími vývozci jsou Chery, SAIC, BAIC, Dongfeng, Changan a Great Wall Motor, které dosahují rychlého růstu především díky prodeji levných vozů se spalovacím motorem na rozvíjející se trhy. Například pro nás spíše neznámá značka Chery zvýšila prodeje ze 730 tisíc aut v roce 2020 na 2,6 milionu, a to především díky exportu.
Trhy, na které se čínští výrobci zaměřují, jsou regiony s nízkým tlakem na elektromobilitu a s chutí nakupovat levná auta. Patří mezi ně Latinská Amerika, Afrika, jihovýchodní Asie a východní Evropa. V Chile tvoří čínské značky třetinu všech nových aut, v Jihoafrické republice drží zhruba 16 procent trhu a v Mexiku se blíží 14 procentům.
Z pozice rychlého a velkého hráče tak čínské automobilky vytlačují i své někdejší spojence. Společné podniky se západními značkami, které měly Čínu otevřít globálnímu automobilovému trhu, se dostávají do problémů. Například roční prodej SAIC-GM v Číně klesl z více než 1,4 milionu na 435 tisíc vozidel. Pro podobné firmy je export často jediným zdrojem růstu.
Aktuální trendy naznačují, že expanze čínských spalováků bude pokračovat. Analytické společnosti předpokládají, že do roku 2030 přibudou čínským automobilkám další čtyři miliony vozů v exportu ročně, což by Číně mohlo zajistit téměř třetinu světového trhu s automobily.
A zatímco se politická debata v Evropě i ve Spojených státech soustředí na konkurenci z přílivu dotovaných čínských elektromobilů, skutečné tržní proměny a nebezpečí přicházejí ze segmentu spalovacích motorů. Čínské automobilky se postupně stávají dominantními hráči na trzích, které dříve ovládaly západní značky.
Úvodní foto: Unsplash