
Blíží se definitivní konec dieselů? Ve Velké Británii se prodeje propadly o 87 procent
V roce 2015 bylo k výběru 240 modelů dieselových aut, letos je to už jen 91. Podíl prodejů na trhů se snížil za deset let z 48 na 6 procent.

Kristýna Čermáková
26. 9. 2025
Za posledních deset let se prodeje nových dieselových aut ve Velké Británii propadly až o 87 procent. Na „vině“ je technologický pokrok ostatních typů pohonu, zvyšující se popularita nízkoemisních aut i zpřísňující se emisní limity či politické regulace. Novou analýzu a statistiku prodeje zveřejnila organizace Auto Express.
V roce 2025 je v prodeji 91 nových modelů, které spoléhají na dieselový motor. Oproti tomu v roce 2015 jich bylo k výběru 240. Co se týče jednotlivých prodejí, v roce 2015 tvořily nové diesely 48 procent na trhu, letos je to jen 6 procent. Podle odhadů se v roce 2028 dieselové motory dostanou dokonce už pouze na 2 procenta nových prodejí.
I Česká republika podléhá trendu odklonu od dieselových vozů. V dubnu navíc prodeje nových naftových aut poprvé spadly pod 20 procent podílu na trhu a to rovnou na 18,77 procent. V roce 2010 tvořily naftové pohony dokonce necelých 40 procent podílu na trhu. Propad dieselu tedy není tak extrémní, ale přesto je velmi výrazný.
Proč tomu tak je? Pojďme na krátko do minulosti. Obliba a nástup naftových vozů přišla v devadesátých letech, kdy se paradoxně věřilo, že se jedná o ekologičtější zdroj, než je benzinový motor, především proto, že je úspornější. V roce 2001 ve velké Británii dokonce tehdejší vláda snížila daň z pohonných hmot pro naftová vozidla.
Že dieselové motory nejsou spásným řešením, zjistila Evropská agentura pro životní prostředí až v roce 2012, kdy zveřejnila studii, že oxid dusičitý z výfukových plynů způsobuje až 71 tisíc předčasných úmrtí.
Studií poukazující na vysokou škodlivost výfukových plynů začalo přibývat a z velké části zaúřadovala kauza Dieselgate v roce 2015, která odhalila, že Volkswagen falšoval výsledky emisních testů, aby splnil zákonné limity. Auta nakoupená mezi roky 2009 a 2015 tak musela na kontrolu a případnou opravu.
To jednak odradilo část kupující od vozů s dieselovým motorem a pak to současně navedlo výrobce některých modelů k používání jiných, méně problematických motorů. Aféra ale samozřejmě není jediným důvodem, proč dieselů ubývá. Pro konzervativní milovníky spalovacích motorů zůstává populárnější benzinový pohon, nadšenci do nových technologií volí elektromobily.
Podle odborníků Auto Express hraje roli také obezřetnost vůči emisním omezením v mnoha městech a také cenový rozdíl. Nick Molden, CEO výzkumného týmu Emissions Analytics, dodává, že hlavním zabijákem čistě dieselových motorů jsou hybridy. Zatímco benzinové motory jsou o něco levnější, naftové auto uspoří zhruba 10 až 15 procent emisí.
„U benzínového hybridu však za přibližně stejné zvýšení ceny vozidla dosáhnete snížení emisí oxidu uhličitého o 25 až 30 procent,“ říká Molden. „Elektromobily mohou dosáhnout snížení emisí oxidu uhličitého přibližně o 50 procent, ale obecně stojí o 30 až 40 procent více,“ dodává s tím, že se rozdíl nadále zmenšuje, protože výrobci více investují do elektrifikovaných technologií.
Velká Británie omezí prodej dieselových motorů od roku 2035, už nyní je ale výrobci přestávají postupně vyvíjet a prodávat. Podle odhadů společnosti Cox Automotive naftová auta vymizí dříve, protože nebude mít smysl investovat do jejich výroby. Zlomovým bodem bude podle analytiků chování Číny, která zatím avizuje zaplavení trhu hybridy a elektromobily, které vlastnostmi i cenou budou adekvátně kompenzovat ztrátu spalovacích a především naftových vozů.
Úvodní foto: Pixabay