Při kombinaci kutila a fotovoltaiky může jít i o život. Jak riziko snížit?

Každý požár fotovoltaiky či baterie vyvolá velký mediální ohlas. Přitom data ukazují pravděpodobnost požáru jen 0,05 %. Největším rizikem jsou nekvalitní instalace a DIY sestavy.

Ondřej Novák

26. 8. 2025

Požáry fotovoltaických elektráren a domácích baterií pravidelně budí pozornost médií a vyvolávají obavy veřejnosti. Přitom statistiky ukazují něco zcela jiného – jde o jedny z nejbezpečnějších energetických technologií na trhu. Podle dat hasičského záchranného sboru bylo v roce 2024 evidováno 83 požárů s přítomností fotovoltaiky, přičemž pouze v 59 případech byla fotovoltaika skutečnou příčinou. Při celkovém počtu 160 000 instalací v České republice to znamená pravděpodobnost požáru pouhých 0,05 procenta.

„Fotovoltaické systémy jsou jedny z nejbezpečnějších zařízení, protože už jenom kvůli počtu instalací versus počet požárů máme opravdu příznivý poměr," vysvětluje Pavel Hrzina z ČVUT a Solární asociace v nejnovějším díle podcastu Pod proudem, který byl natočený na letošním ročníku konference Solární energie a akumulace.

Samotný fotovoltaický modul je v podstatě destička z křemíku zabalená do tvrzeného skla – jednoduché zařízení bez rotujících částí, které se těžko porouchá. Problém však vzniká při nekvalitní instalaci. Nejčastější příčinou požárů jsou špatně provedené kabely přes ostré ohyby střech, nedostatečně zabezpečené svody proti hlodavcům nebo nevhodně umístěné instalace na hořlavých střechách. „Taková kuna dokáže udělat škodu nejen v autě, ale i na kabelech fotovoltaiky," upozorňuje Hrzina na často podceňované riziko.

Vít Pokorný ze společnosti Photomate potvrzuje, že z 95 procent jsou chyby v kabeláži a spojích, konkrétně v nedostatečném upevnění konektorů. „Těch spojů je tam hodně a už na nakrimpování konektorů často bývá nedotaženo," popisuje nejčastější problém z praxe.

Baterie: Větší riziko, ale stále řiditelné

Zatímco fotovoltaické panely představují minimální riziko, domácí bateriová úložiště vyžadují větší pozornost. Lithium-železo-fosfátové baterie, které dominují českému trhu, však mají výrazně nižší dynamiku požáru než například výkonnější NMC baterie používané v koloběžkách.

„Profesionální systémy v podstatě nehoří. Požáry byly téměř výhradně na systémech amatérsky poskládaných z jednotlivých komponentů," zdůrazňuje Hrzina. Problémy vznikají především při DIY instalacích, kdy si lidé kupují levné komponenty a špatně je sestavují podle neúplných návodů.

Klíčové je správné umístění a pasivní bezpečnost. Baterie by měla být v uklizené technické místnosti, daleko od hořlavých materiálů. Nejdůležitější je však včasná detekce – požární hlásič za několik stovek korun může zachránit životy. „Pokud se o požáru dozvím včas, mám čas se evakuovat. Barák sice shoří, ale nebude to škoda na lidských životech," vysvětluje Hrzina prioritu bezpečnostních opatření.

Odborníci doporučují pravidelné kontroly každé dva až tři roky, především čištění ventilátorů střídačů a kontrolu spojů. Moderní technologie navíc dokážejí mnoho parametrů měřit automaticky a upozornit na potenciální problémy. Problémem však bývá, že instalatéři někdy vypínají varovné funkce, aby se vyhnuli komplikovaným opravám.

Nové výzvy představuje také kyberbezpečnost. Střídače dnes běžně komunikují přes WiFi do cloudových služeb, což umožňuje vzdálený monitoring, ale také potenciální zneužití. Zatím se neevidují masivní kyberútoky, ale objevují se případy vzdáleného vypínání zařízení výrobci. Rizikem je především budoucí koncentrace trhu do rukou několika málo výrobců.

Řešením je podpora evropského softwaru a nezávislých monitorovacích systémů. „Pojďme nahradit čínské cloudy evropskými a podpořit softwarové firmy, které v Evropě máme," navrhuje Pokorný. Některé země jako Estonsko a Litva již zakázaly přístup čínských cloudů k fotovoltaickým zařízením.

Největším rizikem zůstává lidský faktor – když kvalitní firma odmítne nevhodnou instalaci, zákazník často najde „garážovou" firmu, která práci udělá bez ohledu na bezpečnost. „Je to jako s pilotem – když jednomu se nezdá zvuk motoru, najdou pilota, kterému to nevadí," uzavírá Hrzina.

Jak snížit riziko požáru fotovoltaiky nebo baterie? Hrozí nějaké riziko i u velkých komerčních instalací? A nebylo by lepší produkty z některých zemí rovnou zakázat? Poslechněte si nový díl podcastu Pod proudem. Dostupný je také na Spotify a Apple Podcasts.

Ilustrační foto: Michal Fanta, HSZ