
Cesta vlakem začíná být luxus. Auto pro rodiny vychází často levněji
Kraje i dopravci zdražují veřejnou dopravu, cesta automobilem tak pro mnoho rodin začíná vítězit. Doplatíme na to ale všichni.

Ondřej Hudec
14. 7. 2025
Od ledna si Středočeši připlatí za využívání veřejné dopravy. Zastupitelé na začátku června schválili, že ceny jízdenek mají růst v případě papírové varianty o 30 procent, u elektronických o 20 procent, což má cestující motivovat k většímu využívání elektronické podoby.
Opozice s krokem nesouhlasila. „Já jsem přesvědčený o tom, že nám to lidi nažene do aut. Třicetiprocentní zdražení je z mého pohledu brutální,“ uvedl podle serveru iDnes.cz opoziční zastupitel Tomáš Helebrant (ANO) s tím, že zdražení jízdného bude v důsledku znamenat další zátěž pro silnice.
Proč se vedení Středočeského kraje k tak razantnímu zvýšení jízdného rozhodlo?
„Důvodem je prudký růst nákladů na zajištění veřejné dopravy a klesající podíl tržeb z jízdného na jejich krytí. Jen v příštím roce předpokládáme, že nás dopravní obslužnost bude stát 5,2 miliardy korun, což je o 13 procent víc než letos,“ uvádí pro Obnovitelně.cz radní pro dopravu a mobilitu Petr Borecký (STAN).
Náklady za poslední čtyři roky podle něj vzrostly téměř o 30 procent, ale jízdné se naposledy upravovalo v roce 2022.
„Pokud chceme zachovat rozsah a kvalitu služeb, obnovovat vozidla nebo investovat do moderních a ekologických technologií, musíme veřejnou dopravu ufinancovat. Zdražení jízdného je nepopulární, ale nezbytné opatření, jak zajistit dlouhodobou udržitelnost systému PID,“ pokračuje politik.
Obavu ze sociálních dopadů opatření a přesunu lidí do aut Borecký podle svých slov uznává a argumentuje tím, že zachovává současné slevy.
„Tuto obavu chápeme, a právě proto jsme ke změnám přistoupili velmi citlivě. Zvýhodněné jízdné pro děti, studenty a seniory zůstává zachováno. Navíc motivujeme cestující, aby využívali elektronické jízdenky, které budou levnější než papírové – to zlevní odbavení a zrychlí provoz,“ vysvětluje.
Pokud by ke zdražení nedošlo, mohlo by podle něj dojít k omezování spojů, což by postihlo obyvatele v menších obcích a sociálně slabší skupiny mnohem více. Právě rozdělení cestujících na dvě kategorie přitom bylo terčem kritiky jiných politických subjektů s tím, že ne všichni mají chytrý telefon.
Služba občanům či nadstandardní servis?
„Veřejná doprava je bezesporu službou občanům – bez ní by se řada lidí vůbec nedostala do práce, do školy nebo k lékaři. Ale zároveň je to služba, která něco stojí, a pokud má být kvalitní, spolehlivá a moderní, musí být i odpovědně financována. Cestující se proto musí alespoň částečně podílet na nákladech. Dlouhodobě totiž čelíme tomu, že náklady rostou, ale příjmy z jízdného stagnují. A pokud bychom to neřešili, systém by se časem začal rozpadat,“ odpovídá pak Borecký na otázku, co pro něj vlastně veřejná doprava znamená- zdali je to služba občanům, nebo servis, za který by se mělo platit.
Zmiňuje přitom i podle něj nespravedlivé rozpočtové určení daní, na které prý Středočeský kraj doplácí. Financovat zároveň musí i velké investice kraje do vozového parku.
Cenu jízdného v nedávné době zvyšovaly i jiné kraje, ale ne tak razantně. Například Zlínský kraj zvýšil ke konci loňského roku ceny zhruba o 10 procent a Ústecký o 15 procent.
Naopak některé kraje se vydaly opačnou cestou a chystají před volbami slevy. Olomoucký kraj tak plánuje zavedení slevy ve výši 75 procent z plného jízdného u kategorií cestujících junior (6–18 let), student (18–26 let) a senior (65+ let).
Pětasedmdesáti procentní slevu v roce 2018 zavedla tehdejší Vláda Andreje Babiše. Současná vládní koalice ji v roce 2022 vrátila na polovinu.
Dopad zvyšování ceny
„Tam, kde veřejná doprava funguje dobře a rychle, se dopadů zvýšení ceny o 20 procent tolik neobáváme. Je třeba však brát v úvahu úlevy pro sociálně znevýhodněné. U méně poptávaných relací je ale použitelnost veřejné dopravy na hraně. Tam může dojít k přechodu části cestujících do aut, hrozí snižování počtu spojů a zhoršování použitelnosti, kdy ve veřejné dopravě zůstanou jen ti, kteří nemají jinou možnost, varuje pro Obnovitelně.cz Vratislav Filler z Laboratoře udržitelného urbanismu.
Veřejná doprava, především při dojíždění ze středních Čech podle něj určité zdražení unese, ale musí se také soustavně pracovat na jejím zkvalitnění.
„Na cestách do Prahy potřebujeme kapacitnější, spolehlivější a rychlejší železnici ze všech směrů, nové tramvajové trati a rychlejší autobusové spoje, které nebudou stát v kolonách s auty. Stejně tak budování přestupních bodů s dostatkem kapacit pro parkování aut i jízdních kol tam, kde chybí možnosti komfortních přestupů a návazností,“ dodává dopravní expert.
Při více lidech je výhodnější auto
Zvýšení ceny přitom plánují nejen kraje, ale i třeba největší vlakový dopravce České dráhy.
„Rozhodnutí o případných změnách v cenách jízdného dle Tarifu Českých drah na rok 2026 přijímáme zpravidla na konci léta nebo na začátku podzimu, a to na základě různých proměnných, primárně meziroční inflace a případných změnách v cenách důležitých vstupů, jako je například cena elektrické energie nebo nafty,“ říká pro Obnovitelně.cz mluvčí Českých drah Filip Medelský. Hlavním parametrem bude podle něj výše inflace, která je však aktuálně velmi nízká.
V diskusi o dostupnosti veřejné dopravy pak zmiňuje další benefity, které cesta vlakem přináší.
„Vlak nabízí cestujícím řadu výhod, které v autě nemají. Je to například možnost pracovat, relaxovat, na mnoha relacích je vlak také časově zajímavou alternativou k cestě autem po přetížených silnicích, hlavně v oblasti velkých aglomerací,“ vychvaluje Medelský vlakovou dopravu.
Faktem však je, že cena za cestu vlakem se při vyšším počtu osob při konkurenci auta nejeví úplně ekonomicky. Jak nedávno spočítal server Aktuálně.cz, pro celkem 74 spojení mezi krajskými městy ze 78 je z pohledu peněženky ve dvou a více lidech výhodnější zvolit auto a to často i o polovinu.
Vlak je levnější pouze na trasách Praha - Olomouc, Praha - Ostrava, Praha - Pardubice a Ústí nad Labem - Ostrava. Naopak třeba na trase Jihlava – Pardubice ušetří zákazníci při jízdě autem rovné dvě stovky. Takový cenový rozdíl nejspíš u mnoha lidí žádný z benefitů jízdy vlakem nevyrovná.
To potvrzuje i pan Josef ze Středočeských Úval. Ten pro redakci Obnovitelně.cz vysvětluje na přikladu jeho čtyřčlenné rodiny, že ačkoliv vlakem často cestuje do práce, na výlety s rodinou volí automobil, protože ekonomicky vychází výhodněji. „Cestu vlakem si jednoduše nemůžeme dovolit,“ dodává.
Úvodní foto: Unsplash