Vatikán přechází na elektřinu. Papež od Volkswagenu obdrží 40 elektromobilů

Jeden z nejkonzervativnějších států světa sází na uhlíkovou neutralitu. Čtyřicítka elektromobilů od Volkswagenu je navíc jen začátek.

Přesto, že se malý náboženský stát rozkládá jen na pár desítkách hektarů, vlastní celou flotilu vozů. A navzdory obecnému konzervatismu katolické církve jde v ohledu mobility moderním světu příkladem. Město, sice jedno z nejmenších na světě, nyní zaujímá popředí v boji proti klimatickým změnám. S příchodem ekologických priorit se Vatikán rozhodl transformovat svou automobilovou flotilu do éry elektromobilů.

Papež František je od začátku svého zvolení poměrně progresivním vykonavatelem své funkce a v oblasti udržitelnosti tomu není jinak. Ostatně, měl se stát první hlavou katolické církve, která by navštívila klimatickou konferenci COP28. Ze zdravotních důvodů svou cestu ale musel zrušit a nyní na poslední chvíli řeší, zda je reálné jeho účast promítnout alespoň online formou.

V roce 2012 dostal ještě papež Benedict XVI. první elektrifikovaný Papamobil, upravený Renault Kangoo Maxi. O něco později automobil nahradil také elektrický Nissan Leaf. Nutno dodat, že papež František si mohl vybrat mezi Teslou Model S a Nissanem, a rozhodl se pro skromnější vůz.

Nyní by se měla celá vatikánská flotila modernizovat a to díky velkému daru společnosti Volkswagen. Město do konce roku obdrží téměř čtyřicet elektrických Volkswagenů ID, včetně modelů ID.3, ID.4 a ID.5. Vrchní představitelé církve dostanou také dva modely ID.3 Pro Performance.

Uhlíkově neutrální církev

Elektromobilový dar je součástí cíle Vatikánu mít do roku 2030 uhlíkově neutrální vozový park. Je to ale zatím jen začátek a vypadá to, že spolupráce mezi církví a automobilkou bude pokračovat i v budoucnu a německá značka církevní flotilu ještě rozšíří.

„Dosažení (uhlíkové) neutrality bude vyžadovat investice do technologických zařízení využívajících obnovitelné zdroje energie, kompenzaci emisí produkovaných v jednom odvětví jejich snížením v jiném, ale především podporu elektrické a hybridní mobility,“ uvádí tisková zpráva města.

S pokorným přístupem papeže Františka je pak jasné, proč si vybral právě lidovou značku. Podle serveru CleanTechnica je model ID.4 zatím nejprodávanějším elektromobilem na světě hned po Tesle a čínských automobilech. Model ID.3 následoval těsně za ním.

Pravda, s prodeji Tesly modelu Y se to sice nedá srovnávat, ani s vysokými prodejními čísly levnějších čínských značek, jedná se ale o nejprodávanější elektromobily z evropských automobilek. Nedá se ani vyloučit, že v budoucnosti bychom mohli vidět papeže Františka i ve Škodovce. Právě na základě spolupráce s Volkswagenem totiž při své návštěvě Slovenska v roce 2021 jeho tým využíval dva elektrické Enyaqy a dva Kodiaqy.

Foto: Julia Grahlová, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons