Při řízení SUV jste v bezpečí, ale hodně štěstí, když vás jedno nabourá

Stále zvyšující se obliba velikých a mnohdy zbytečných SUV s sebou přináší mnoho problémů. Od obsazenosti parkovacích míst po především zvýšené riziko pro chodce. Stojí naddimenzované auto za to?

Při pohledu na beznadějně nacpaná parkoviště, staré nedostačující garáže nebo na auta stojící na vyznačených parkovacích čárách je jasné, že se auta zvětšují. Statistiky tento fakt potvrzují. Ať už se na to podíváme čistě srovnáním stejné značky auta dříve a dnes nebo například přes váhu, která byla ještě před několika lety výrazně nižší.

Americký trend mít pickupy, dodávky nebo zkrátka velká SUV se navíc přenesl do Evropy a i zde se auta postupně zvětšují. „Od začátku století evropská auta přibrala v průměru přes 200 kilogramů, což je třetina původního Fiatu 500. Jsou vyšší, širší i delší, ale počet cestujících se nezměnil,“ komentuje reportér Peter Schrank pro Economist paradox, že kontinent, na kterém se rodiny zmenšují a klesá počet dětí, propadl velkým autům.

SUV, neboli sportovně-užitková vozidla, přitom v evropských podmínkách až na skutečné výjimky nejsou potřeba. „Jde o důkaz automobilového ega, které bylo původně šité na míru americkým pláním a terénům. Jenže SUV stále ovládají krajinu měst od Helsinek po Atény,“ dodává Schrank.

Server Statista udává v předpovědi trhu v roce 2023 jako jednoznačně převažující zájmem o SUV. Ty by se měly podílet na prodejích tržbami 864 miliardami dolarů. Malé vozy (s průměrnou hmotností 1200 kilogramů) oproti tomu 118 miliardami dolarů. Střední vozy (s průměrnou hmotností 1420 kilo) 268 miliardami dolarů a velká auta (teda průměrná hmotnost 1640 kilogramů) 223 miliardami dolarů.

Celkový trh je přitom tvořen finančním objemem 1 935 miliard dolarů. Stačí lehká matematika a člověk zjistí, že malé, střední i velké rodinné vozy tvoří dohromady zhruba 30 procent celkového světového trhu a SUV 44 procent. Zbylé kategorie jsou rozkouskovány po procentech a týkají se například mini aut, sporťáků nebo dodávek.

Ve Spojených státech se rozhodli omezit velikost stále větších a větších pickupů a terénních vozů tím, že omezili maximální možný objem motoru u osobních aut. Následovala proto automobilová revoluce. Zájem o osobní auta téměř upadl, zato se výrazně zvýšila poptávka i nabídka „lehkých nákladních vozidel“, která i nadále mohou mít neomezený objem motoru.

Do této kategorie patří například Subaru Outback, jedno z běžných velkých SUV, které je možné v ulicích vidět. Výrobci zkrátka velmi jednoduše a velmi elegantně obešli legislativu. Podle údajů US Environmental Protection Agency z roku 2022 tvoří tři čtvrtiny nových vozidel vyrobených ve Spojených státech právě lehké nákladní automobily.

Tento zvětšující se trend je často spojován s poptávkou po větší bezpečnosti a komfortu. Je tomu ale skutečně tak?

Bezpečné a nebezpečné zároveň

Na problematiku bezpečnosti aut je třeba se dívat ze dvou úhlů pohledů. Jednak, zda je automobil bezpečný pro řidiče a posádku a pak, jak je bezpečný pro chodce či posádky aut kolem sebe. Pokud začneme tím, v čem by SUV vozy mohly vynikat, je to právě ochrana posádky uvnitř.

Velké terénní vozy jsou… velké. Mají robustní rámy, díky silným motorům nemusí tolik hledět na váhu, takže se s materiály nešetří, v případě srážky s jiným vozidlem mívá větší vůz bezpečnostní výhody bez ohledu na to, kdo srážku zavinil. Mohutná auta mají větší odolnost při nárazu, ale současně to také znamená daleko prudší a nebezpečnější škubnutí, místo postupného rolování deformační zóny jako například u sedanů.

Pozice řidiče nad ostatními účastníky provozu může také nabízet lepší rozhled a přehled o situaci, například o překážkách před jinými auty. Současně ale také vyšší těžiště znamená horší přilnavost k silnici a větší riziko převrácení se.

Z většiny dostupných statistik vychází zkrátka SUV pro svou vlastní posádku a řidiče jako celkově bezpečnější. Jenže při podrobnějším pohledu to není tak jednoduché a není bezpečnost jako bezpečnost. Čistě na úmrtí sice „vítězí“, z praktického hlediska jsou ale mnohdy rizika ze srážky srovnatelná.

Přesto je to prakticky jediná kategorie, ve které se vozidlům SUV nedá upřít morální vítězství. Podle statistik je úmrtnost ve vozidle nepřímo úměrná velikosti automobilu. A čím větší auto, tím je riziko menší. Jenže vzato z obecného hlediska – úmrtnost s vyšším množstvím SUV aut v provozu stoupá. Jak se vyjádřil jeden z uživatelů internetové diskuze: „SUV je bezpečné pro vás, ale hodně štěstí, když vás jedno srazí.“

Riziko pro své okolí

Podle studie z roku 2016, a od té doby se podíl SUV na silnicích ještě výrazně navýšil, při srážce malého auta a SUV je o 28 procent vyšší šance, že zemře řidič menšího auta, ačkoliv při srážce dvou malých aut by nezemřel ani jeden. U srážky osobního auta s pickupem, které zatím v Evropě ještě zas tak běžné naštěstí nejsou, jsou vyhlídky ještě horší.

Osoba jedoucí v SUV má sice nižší pravděpodobnost, že se při nehodě zraní, ale o různé jednotky procent má vyšší pravděpodobnost, že se vůbec do srážky dostane. Konkrétní čísla a procenta se v různých výzkumech navzájem velice liší. Částečně proto, že SUV mají horší jízdní vlastnosti, pro které se dostanou do nehody častěji než osobní auto, a současně také proto, že podle některých amerických studií je řidiči SUV častěji jezdí bez pásů či pod vlivem alkoholu.

Co se ale nedá upřít je, že řidiči jedoucí v SUV mají o 90 procent vyšší pravděpodobnost, že zraní chodce a o 44 procent vyšší, že ho zabijí, než řidiči běžných osobních aut. To především proto, že mají vyšší kapotu, která při čelní srážce míří přesně do úrovně krku a hlavy, na rozdíl od běžných sedanů, které chodce případně naberou za nohy a pas a nezpůsobí tak nutně smrtelná zranění.

Mnoho SUV má navíc jako součást svého vybavení velké pevné rámy. Ačkoliv kvůli nařízením Evropské unie už se od nich upustilo, ve světě jsou stále velkým problémem. Vyšší sedadlo řidiče způsobuje výrazně vyšší „slepé místo“, protože ačkoliv má lepší rozhled do dáli, přímo pod kola si nevidí. Přibývá tak případů úmrtí dětí, které například při parkování nebo i pomalé a bezpečné jízdě vběhly pod kola a řidič neměl šanci zareagovat.

Velký rozruch vzbudil v tuzemském prostředí například případ řidičky, která ve svém SUV usmrtila dítě na odrážedle. Dítě údajně nemohla vidět a nejednalo se tak o její vinu, protože z daného typu vozidla má výhled až od devíti metrů dále. S nejen tímto argumentem se odvolávala až k Ústavnímu soudu, který jí nevyhověl a stížnost odmítl.

A to jsme nezmínili ještě dva základní a environmentální faktory, kterým jsme se již na Obnovitelně.cz věnovali. Auta typu SUV spotřebují zhruba o 20 procent více pohonných hmot než zbylá osobní auta a tvoří tedy výrazný podíl na vypuštných emisí oxidu uhličitého. Současně se kvůli zvětšování vozů musí zvětšovat i parkovací místa, která tak zabírají drahocený prostor ve městech a ulice trpí.

Foto: Unsplash