Recenze MG4 Electric: čínská ofenzíva startuje

Zatímco evropské automobilky v elektromobilitě spíše přešlapují, tak auta původem z Číny se nadechují k útoku na zákazníka. Naučí MG4 Electric jezdit českého řidiče v elektromobilu?

Když se řekne SAIC Motor, tak český řidič většinou netuší, o jaké značce je řeč, přestože se jedná o sedmou největší automobilku světa. Možná to byl i jeden z důvodů tohoto čínského obra, proč si vstupenku do Evropy pořídil prostřednictvím značky MG, která má naopak na starém kontinentu bohatou historii.

MG se však proslavila především dvoumístnými sportovními vozy, takže v tomto duchu na ni novinkový elektrický hatchback přímo nenavazuje. MG jde svou vlastní cestou a přichází s vozem nenuceně futuristických tvarů, aerodynamickou střechou a zajímavě řešenými světly, které přitahují pozornost, a to obzvlášť v modrém Brighton blue barevném provedení, které mi týden dělalo společnost.

MG4 Electric, jak z názvu vyplývá, je čistě elektrická verze, která byla postavena na zcela nové platformě MSP od mateřské SAIC Motor. A to je hned na začátek dobrá zpráva. Řada automobilek totiž pro svůj vstup na trh s elektromobily používá hybridní platformy, které si ze spalovacího světa nesou vždy nějaký ten handicap. Novinka od MG se tak chlubí skvělým rozložením hmotnosti 50:50, pohonem zadní nápravy a baterií v podlaze, která má na výšku pouhých 11 cm! Brzdy speciálně pro MG vyvinul Continental a chlubí se mimořádně krátkou odezvou.

Radost v zatáčkách

Do testu jsem dostal verzi se silnější baterií – 64 kWh, ta dle WLTP standardu slibuje dojezd přes 450 kilometrů, samozřejmě s ohledem na okolní podmínky. MG však na českém trhu nabízí ještě baterii o kapacitě 51 kWh, ta vás však kromě cenných kilometrů dojezdu ošidí i o pár desítek koníků a třífázové dobíjení. Obě verze však nabízejí shodně 135 kW.

Automobilka se netají tím, že jejich MG4 Electric má být hlavním konkurentem pro ID.3, které však i s o něco menší baterií začíná těsně pod jedním milionem korun, zatímco MG začíná se silnější baterií na 884 000 včetně DPH. Levnější elektromobil s podobnými rozměry, dojezdem a výbavou tak na domácím trhu zatím nenajdete a MG tak zahájilo pomyslnou obchodní válku.

A jak tedy elektrické MG jezdí? Velmi, velmi dobře! Od čínského elektromobilu bych totiž čekal hlavně skvělou konektivitu, ambientní osvětlení a výbavu, kterou konkurence nabízí pouze za tučný příplatek, a k tomu trochu nevýrazný podvozek a brzdy. Ale nemohl jsem se více mýlit. Auto je mimořádně zábavné, do zatáček se vrhá s chutí sportovního hot hatche, a když to přeci jen přeženete s rychlostí před zatáčkou, spolehnout se můžete na skvělé brzdy, které jsou však pro běžnou jízdu možná až zbytečně kousavé.

Zadní pohon nabízí slušných 204 koní a 250 Nm kroutícího momentu. Na papíře se nejedná o oslnivé hodnoty, ale v reálném světě dělají ze 1726 kilogramů jezdící baterie na kolech velmi zábavného společníka. Na 17palcových kolech je auto tak akorát komfortní a zároveň příjemně tuhé, prostě ideální mix pro vůz na každodenní ježdění, a přitom s možností ho vždy s radostí protáhnout v serpentinách. Tady se budou skvěle bavit i sportovně založení řidiči, a to je dobře. Klobouk dolů milé MG, tohle se vážně povedlo.

Bolístky v ovládání

Vůz na poměrně kompaktním půdorysu nabízí dostatek prostoru pro čtyřčlennou posádku. Na prostor si nebude stěžovat ani řidič, ani spolujezdci, jen středový tunel, který trčí částečně do prostoru a najdete na něm otočný volič jízdních režimů, je celý z tvrdého plastu a pravé koleno se tak ozývá již po několika desítkách kilometrů na dálnici. Na stejném místě najdete i bezdrátové nabíjení telefonu, které je opatřeno poměrně lacině vypadající gumičkou, která má telefon udržet na místě i při dynamické jízdě.

Nad středovým panelem je v ose hlavní panel infotainmentu, přes který ovládáte velkou část vozu. Nechybí však ani klasická tlačítka, která kopírují některé funkce na volantu. A tady přichází první kritika. Rozlišení displeje je ještě ucházející, ale jeho odezva už občas přidává vrásky na čele.

Ani celková logika ovládání a obzvlášť klimatizace mi prostě nepřišla ani po týdnu pod kůži a občas si se mnou i trochu pohrávala. Například za jednoho studeného podzimního rána mi i přes venkovní teplotu 10 stupňů a nastavení vnitřní teploty na 25 stupňů neustále chladila. Musel jsem tak ručně nastavit 29 stupňů a pak se auto uráčilo zatopit.

Nativní navigace je spíše průměrná, ale umí zobrazovat dobíjecí body. Naštěstí lze použít Apple carplay nebo Android auto, a tak řadu věcí můžete suplovat přes svůj mobilní telefon. Poslední výtka směřuje k reproduktorům. To je bohužel absolutní tragédie bez ohledu na zdroj hudby. Menší kritika směřuje i k asistentům jízdy, které jsou většinou zbytečně nervózní a zbrklé. Spolehnout jsem se nemohl ani na automatické přepínání dálkových a potkávacích světel, což mi dost zřetelně dávala najevo i protijedoucí vozidla. Tady ještě bude co vylepšovat.

Potěší výbavou i slušným zpracováním

A jaká je tedy aktuálně nejlevnější novinka na elektrickém trhu? Nu, bez chyb to není, ale základ je v pořádku a na tom se dá stavět. Podvozek, brzdy, sedačky, to vše je poctivé a správné. Interiér působí poměrně bytelně a některé detaily se mi líbily víc než u německé konkurence.

Vadila středová konzole, do které jsem neustále narážel pravým kolenem, ale pokud se v autě (jako já) nerozvalujete, tak to ani nezaznamenáte. Nejvíce trápení mi tak přinesl infotainment. Nelogické uspořádání, horší odezva a tragický zvuk audia by si zasloužily nápravu a některé z výše uvedených by automobilka snad mohla zvládnout pouhým softwarovým updatem.

MG4 Electric ale při finálním rozhodování nabídne 7letou záruku na vše, bezpečnost v podobě pěti hvězdiček Euro NCAP a ve výbavě Elegance nebudete nic důležitého postrádat. Jako bonus nabízí MG i řešení pro V2L, kdy můžete auto využít jako záložní zdroj.

Pokud tak vyhlížíte příjemný a cenově již relativně dostupný elektromobil, nemusíte se spoléhat jen na německou konkurenci a navštivte jednoho ze současných dealerů po ČR a auto vyzkoušejte.

Automobilový svět se mění. Elektromobilita na trhu přivádí nové hráče a MG4 Electric ukazuje, že to s elektromobilitou myslí vážně.

Za zapůjčení vozu patří velké díky AUTO PALACE Spořilov s.r.o.

Foto: Ondřej Miškovský