Recenze elektrotransportéru od VW: rodinný sympaťák ID. Buzz je auto na velké výlety

Znáte to, odjíždíte ráno na dovolenou, sluníčko už nepříjemně pálí do zad a manželka z bytu vyndává jedno zavazadlo za druhým. Zatímco vás svírá mírná nervozita z množství věcí, které jste měl zařídit (a nezařídil), stojí před vámi puzzle výzva v podobě naskládání kufrů, tašek, nafukovacích lehátek a další tuny zbytečností do kufru vašeho auta.

Jestli vás děsí už jen samotná představa, pořiďte si dodávku, nebo velké MVP, nebo jinak – pořiďte si ID. Buzz. Nekonečný prostor v kufru však nebude tím hlavním parametrem, proč si tento asi nejroztomilejší model z elektrické nabídky VW vybrat. A já vám řeknu proč.

Historie VW Bus sahá už do roku 1947, kdy byl tehdy ještě spalovací model představen světu. Brzy se tento ikonický vůz stal miláčkem živnostníků a podnikatelů a do roku 1962 se jich na silnicích proháněl rovný milion! Jestli se to podaří i již plně elektrické novince, ukáže až čas.

To, co vás na autě zaujme jako první, je prostě design. Ačkoliv mě celá modelová řada ID moc neoslovila, tak „BUZZ“ se stal doslova láskou na první pohled. Těžko říct, jestli za to může odkaz na jeho ikonické předchůdce, nebo prostě jen odvážný a současně líbivý mix retro designu a moderní techniky.

Pokud jste rádi středem pozornosti, tak si pořiďte právě tohle auto. Tolik usměvavých obličejů a dětského mávání prostě s jiným autem nezažijete.

Ideální na velké výlety

Na veselé tváře mávajících chodců se budete koukat přes velké čelní sklo, které je celkem nezvykle umístěné poměrně daleko před řidičem. Budete si tak spíš připadat jako řidič obytňáku než osobního vozu. Ničemu to nevadí, jen nevím, jak ho bude člověk zevnitř čistit.

Vyplatí se vám solární elektrárna? Spočítejte si úsporu

Tyhle povrchní starosti ale házím za hlavu a prohlížím si interiér. Palubní deska odpovídá celé řadě ID, takže tady žádná velká změna. Malá kaplička s přístroji umístěna hned u volantu a velký centrální 12″ displej natočený lehce směrem k řidiči.

VW však naštěstí po nemalé kritice zapracoval na softwaru a verze 3.2 je už výrazně stabilnější než její předchůdci a displej tak nabízí solidní odezvu i přehlednost. Od verze 3.0 je dostupné inteligentní plánování tras, ukládání vlastních parkovacích míst a také obousměrné dobíjení.

Baterie vašeho vozu tak může sloužit jako velké bateriové úložiště, a to by samo o sobě bylo velmi zajímavé až do okamžiku, kdy zjistíte, že je nutné použít DC dobíjecí stanici. Lákavou představu, kdy si z vlastní FTV nabíjíte vůz, který současně využíváte jako domácí baterii, tak kalí nedostupnost, resp. vysoká cena takové stanice.

Malý displej před řidičem poskytuje základní hodnoty včetně dojezdu a kapacity akumulátoru. Volič převodovky je schován za volantem a kromě režimu D,N a R nabízí i rekuperační mód B, který je vhodný do města a dovolí vám ovládat auto jen akcelerátorem. Nastavení rekuperace by se občas hodilo, ale to si u modelové řady ID musíme odpustit.

Mezi řidičem a spolujezdcem je velký a pohyblivý odkládací prostor a držák na nápoje s aretací. Jinak poměrně spartánsky vybavený interiér příjemně narušuje středová lišta v dekoru dřeva. Všude, ale opravdu všude je spoustu místa na nohy, hlavu i ramena, takže i když jste vyšší postavy, v „Buzzu“ si spolehlivě najdete příjemnou polohu i na dlouhé cestování.

Na poměrně velkých kolech nabízí Buzz příjemný komfort, a přestože je podvozek naladěn spíše na tužší notu, nabízí vyvážený poměr komfortu a jízdních vlastností. Auto je také skvěle odhlučněno a na dálnici zaznamenáte pouze vyšší aerodynamický šum od velkého čelního skla.

Krátký dojezd nahradí rychlé dobíjení

Výkon 150 kW a poháněná zadní náprava s velkým MPV dokáže solidně zahýbat, ale spíš než divoké zážitky za volantem si budete užívat pohodlné jízdy s rozhledem kapitána zaoceánského parníku. Na silnici tak budete mít za všech okolností skvělý výhled.

Kam je však lepší se moc nekoukat, je ukazatel spotřeby. Ano – s Buzzem se prostě „za pár“ jezdit nedá. Kombinace přerostlého auta a relativně malého akumulátoru vám zřídkakdy umožní překonat vzdálenost delší než 300 km na jedno nabití. Volkswagen tuhle nectnost zalepil dostatečně rychlým DC nabíjením, které v ideálních podmínkách dosahuje 170 kW a to není vůbec špatná hodnota.

Pokud si takové auto pořizujete na rychlé přesuny po Evropě, asi vás zklamu. Na to ještě není současná technologie bateriových elektromobilů připravena, ale na trh se chystá i ID. Buzz s větší kapacitou baterie.

V zapůjčeném vozu jsem měl k dispozici i celou armádu bezpečnostních asistentů včetně adaptivního tempomatu, na který nedám při delších cestách dopustit. Hlídání jízdy v pruzích, obří zpětná zrcátka a skvělý poloměr otáčení dělají z „buzze“ místo, ve kterém je prostě radost cestovat.

Když se setmí, v interiéru vás obklopuje příjemně odladěné LED podsvětlení včetně LED lišty, která je umístěna ve dveřích a při jejich otevření se změní barva na výstražnou červenou – chytré.

Pod velkým logem na čumáku najdete po otevření pouze nádržku na doplnění vody do ostřikovačů, místo na dobíjecí kabely se už nenašlo, takže s vámi budou cestovat v zadním úložném prostoru.

Pro koho je tedy civilní verze ID. Buzz určena? Pro velké rodiny i dobrodruhy. Pro všechny, kteří na cestách nespěchají, užívají si společné zážitky z cestování a také nemají hluboko do kapsy. VW si totiž tuto elektrickou novinku cení na minimálně 1,5 milionu.

Pokud jste si tak na výše uvedené odpověděli nadšené „ANO“, pak vám bude ID. Buzz skvělým parťákem, který nabídne obrovský prostor pro vás i vaše zavazadla, velmi dobře naladěný podvozek a hlavně – tichý a komfortní elektrický pohon s příjemným zátahem již od nulových otáček. Ano, cestování s tímhle roztomiloušem bude o větším plánování a častějších zastávkách na nabíjení než u jeho spalovacího předchůdce, ale za ty úsměvy to stojí.

Za zapůjčení patří velké díky společnosti Autotrend Liberec.

Autor: Ondřej Miškovský

Foto: Ondřej Miškovský