![](/generated/blog/3/f/3f18d823-c501-4dc3-b6bd-8aa613222274_1120_874_cv_c_FFF_nt_x_jpg.jpg)
Tesla vyvrací mýty o životnosti baterií. Po 300 tisících najetých kilometrech hlásí pokles jen o 12 procent
Automobilka Tesla zveřejnila výsledky testu degradace baterií svých automobilů. Po najetí 200 tisíc mil, tedy 321 tisíc kilometrů, baterie průměrně ztrácejí pouze 12 procent své kapacity.
![](/generated/blog/8/6/86f180ab-9dce-411d-9e96-5e8aeee40352_46_46_cv_c_FFF_nt_x_jpg.jpg)
Kristýna Čermáková
10. 5. 2023
Právě degradace baterií, která představuje ztrátu kapacity a dojezdu v průběhu času s rostoucím počtem ujetých kilometrů, je jednou z největších obav budoucích zákazníků. Je také důležitá pro zajištění vyšší udržitelnosti elektromobility. Čím déle dokáže akumulátor fungovat s vysokou kapacitou, tím déle udrží v provozu celý automobil a oddaluje nutnost výměny baterie, případně její následnou recyklaci.
Tesla podobné údaje nejveřejňuje často. V rámci své výroční zprávy ale informovala i o dopadu svých vozů na životní prostředí v roce 2022, jak informuje web Electrek. Výsledek průměrné degradace baterií u vozů této automobilky je přitom relativně dobrý – automobilka uvádí dvanáctiprocentní snížení kapacity po najetí 200 tisíc mil. Hodnota je sice o něco horší, než v předchozí zprávě za rok 2020, ale přesto zůstává stále v rámci garantované záruky automobilky.
Zveřejněné výsledky testů bateriá se týkají zatím pouze modelů S a X, protože jsou na trhu dostatečně dlouho, aby bylo možné tyto údaje ověřit v přirozeném provozu. Spolu s informacemi o degradaci baterií začne Tesla zveřejňovat také chemické složení akumulátorů u nových modelů. Kromě počtu ujetých kilometrů hraje roli u degradace také stáří baterie a její složení.
Údaje o zachování kapacity při nižším počtu ujetých kilometrů pravděpodobně odrážejí vliv stáří, zatímco vyšší hodnoty počtu ujetých kilometrů, které pocházejí z vozidel s vysokou mírou využití, pravděpodobně odrážejí menší vliv stáří baterie. Výkonnost novějších akumulátorů s novým chemickým složením (zatím nezveřejněným) tak může být významným faktorem, který degradaci sníží.
První údaje z novějších vozidel Model 3 a Model Y také ukazují nízkou degradaci kapacity, která je menší než 10 procent po najetých sto tisících mílích a menší než 15 procent po dvou set tisících mílích. Zatím ovšem podobných hodnot mnoho novějších elektromobilů nedostáhlo, aby se výsledky daly považovat za konzistentní.
Text: Kristýna Čermáková
Foto: Pixabay