Autobazary mají z Tesly šediny. Nová Muskova auta výrazně zlevňují a tlačí na konkurenci

Muskova automobilka se snaží zvýšit prodeje, jak jen může. Zlevňuje vozy, dokonce vrací peníze, pokud si je někdo zakoupil před slevou. Zároveň ale ztrácí podíl na trhu a ojeté vozy se teď kvůli zlevnění těch nových téměř neprodávají.

Na začátku letošního roku automobilka Tesla oznámila, že u některých modelů snižuje ceny až o dvacet procent. Tím ovšem zavařila některým prodejcům, kteří měli na skladě pár let ojetá auta. Museli dorovnat ceny, aby starší auto nestálo stejnou sumu jako nové, a mnohdy kvůli tomu skončili v záporných účetních hodnotách. Tesla ale zašla ještě dál.

V minulých dnech se na sociálních sítích objevil příspěvek, který vyzdvihuje fair play firmy. Jednomu zákazníkovi, který si zakoupil nové auto ještě před zlevňování, zaplatil ho, a pouze si ho nestihl vyzvednout, vrátila sto tisíc. A to jen proto, že model mezitím zlevnil. Redakce Obnovitelne.cz si tuto informaci potvrdila. A jeho případ pravděpodobně nebude ojedinělý.

Spočítejte si úsporu a získejte střešní elektrárnu do několika týdnů

Cílem velkého cenového poklesu mělo být navýšení zisku, nebo spíše zpomalení jeho pádu. Přesto ani to nepodařilo podle plánu. Tento týden šéf společnosti Elon Musk prohlásil, že ačkoliv se to nedaří tak, jak si představoval, stále je to byznysová strategie.



I při prodávání se ztrátou si může dovolit veškeré peníze věnovat do rozvoje a předstihne tím své konkurenty. Tesla by podle něj klidně mohla být rozdávána zdarma, a přesto se v budoucnosti stane jediným vozidlem na silnici, až dosáhne plné autonomie. „Nyní je vhodná doba ke zvýšení našeho náskoku, hodláme investovat do co nejrychlejšího růstu,“ vysvětlil snižování cen.

To je ovšem diskutabilní. Společnost opakovaně nesplňuje cíle, které Musk stanovil pro přechod na plnou autonomii. Veřejně poskytla jen velmi obecný nástin takové budoucnosti. Součástí je také myšlenka, že majitelé vozů by mohli vydělávat na sdílení svých aut tím, že je budou pronajímat jako taxi, ale bez řidiče.

Postoj Tesly na burze se ovšem podle Financial Times spíše propadá. Zpočátku roku se stavěli investoři k jejímu dobrovolnému snižování zisku pozitivně. Po tak výrazném snížení cen předpokládali větší zájem ze strany kupujících, který jim nízkou marži vynahradí. Nyní ovšem ztrácí optimismus a hodnoty akcií klesají. Z části, protože automobilka nezveřejňuje žádné zásadní novoty v oblasti budoucího vývoje, a také proto, že zájem o Tesly po zlevnění stoupl jen o čtyři procenta.

Za základní model Y nyní zákazník zaplatí zhruba 1,2 milionu korun, nejlevnější Model 3 začíná na jednom milionu korun. Dostala se tak konečně na ceny konkurence schopné evropskému trhu. Nejlevnější elektromobily jako je třeba model od Dacie lze získat už za půl milionu korun, Hyundai Kona začíná na osmi set tisících. Nejdražší, ale přesto nejpopulárnější je na českém trhu pak Enyaq za 1,2 milionu v základní verzi. Doposud byl levnější než modely od Tesly, nyní možná bude koncern muset začít uvažovat o snižování cen, aby si pozici favorita uchoval.

Text: Kristýna Čermáková

Foto: Pixabay