Pavel Baroch | 25. 9. 2022

Nejdelší dálková jízda vodíkového vlaku na světě: na jednu nádrž umí projekt celé Německo

Vlakové soupravy poháněné vodíkem mohou bez problémů zdolávat i delší trasy, aniž by potřebovaly doplnit palivové nádrže.

Důkazem je nový světový rekord sériově vyráběného vodíkového vlaku Coradia iLint společnosti Alstom. Při své dálkové jízdě po německé železnici ujel na jednu nádrž neuvěřitelných 1 175 kilometrů. Souprava se na předváděcí jízdě představila v květnu také v Česku, kde by pravidelně mohly jezdit do pěti let.

Vlak využitý na rekordní cestu patří LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen), objednavateli dopravy z Dolního Saska, a od poloviny srpna je v pravidelném provozu s cestujícími v síti evb (Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH). Na projektu spolupracovala společnost Alstom také s plynárenskou a strojírenskou společností Linde. Po celou doby jízdy nijak neupravovaná sériově vyráběná souprava vypouštěla pouze vodu a na rozdíl od klasických vlaků byla velmi tichá.

Celou trasu vlak ujel pouze na vodík.
Foto Alstom



„Portfolio společnosti Alstom je navrženo tak, aby snižovalo emise oxidu uhličitého. Jsme rádi, že můžeme být lídrem inovací v této oblasti jako první železniční výrobce na světě, který nabízí osobní vlak založený na vodíkové technologii. Touto rekordní jízdou jsme opět dokázali, že naše vodíkové vlaky mají všechny předpoklady k tomu, aby nahradily dieselová vozidla,“ řekl Henri Poupart-Lafarge, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Alstom.

„Jsme nesmírně hrdí na průkopnickou práci, kterou jsme vykonali při zavádění vodíku v železniční dopravě,“ dodal Henri Poupart-Lafarge. O vodíku se mluví jako o palivu budoucnosti. Na Zemi je ho prakticky neomezené množství a pokud se vyrábí pomocí obnovitelných zdrojů, jde prakticky o bezemisní palivo, které může hrát klíčovou roli v dekarbonizaci ekonomiky. Navíc může významně snížit závislost na energetických surovinách ze zemí, jako je agresivní Rusko.

Jízda napříč Německem

Trasa, která začínala v Bremervörde u Hamburku, vedla napříč celým Německem. Z Dolního Saska, kde byl vodíkový vlak vyroben a sestaven společností Alstom, jel přes Hesensko do Bavorska, až do Burghausenu u německo-rakouských hranic se zastávkou v Mnichově.

O udržitelnou mobilitu je aktuálně velký mezinárodní zájem. Vedle smlouvy s LNVG na 14 vlaků Coradia iLint pro provoz v Dolním Sasku byla společnost Alstom pověřena dodávkou 27 vlaků Coradia iLint pro provoz v metropolitní oblasti Frankfurtu. Mimo Německo staví Alstom šest vodíkových vlaků Coradia Stream v italské Lombardii, přičemž byla dohodnuta opce na dodávku dalších osmi vozidel.

Coradia iLint je první osobní vlak na světě, který je poháněn vodíkovým palivovým článkem, jenž vyrábí elektrickou energii pro jeho pohon. Tento vlak je zcela bez emisí, tichý a vypouští pouze vodní páru a kondenzovanou vodu. Byl vyvinut speciálně pro použití na neelektrifikovaných tratích a umožňuje čistý a udržitelný provoz při zachování vysokého výkonu. V německé síti evb jede vlak rychlostí 80 až 120 kilometrů v hodině, přičemž maximální rychlost je 140 kilometrů.

Vlak iLint byl navržen týmy společnosti Alstom v německém Salzgitteru a francouzském Tarbes. Projekt využívá podpory německé vlády a vývoj vlaku Coradia iLint byl financován v rámci Národního inovačního programu pro vodíkové technologie a technologie palivových článků. Coradia iLint je držitelem německé ceny za udržitelný design pro rok 2022. Toto ocenění se uděluje technickým a sociálním řešením, která jsou obzvláště účinná při prosazování přechodu na udržitelné výrobky, výrobu, spotřebu nebo životní styl v souladu s Agendou OSN 2030.

Za pět let v Česku

V květnu se souprava na vodíkový pohon společnosti Alstom představila také na české železnici v rámci akce nazvané Coradia iLint Railshow, jejímž generálním partnerem byly České dráhy, které s Alstomem podepsaly dohodu o spolupráci. „Vnímáme velký zájem o naše řešení na českém a slovenském trhu. Věříme, že přímá zkušenost s vlakem Coradia iLint zodpoví zbývající dotazy dopravců, státní správy i samosprávy, úřadů, vládních činitelů, zákazníků, odborníků z oboru a cestujících,“ řekl na jaře Dan Kurucz, generální ředitel společnosti Alstom Česká republika a Slovensko.

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah připomněl, že v zemi nejsou elektrifikované téměř dvě třetiny tratí. Proto značná část vlaků má dieselový pohon. „Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, musíme hledat alternativu k těmto vlakům,“ řekl Krapinec. Dodal, že právě vodíkový pohon je velkou nadějí.

Kolik vám vydělají solární panely a jak rychle je můžete mít na střeše vašeho domu?

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je využití čistých technologií v dopravě důležitým krokem, jak se zbavit závislosti na fosilních palivech. „Z mého pohledu je důležité, abychom nevsázeli všechno na jednu kartu, nic nediktovali shora a byli otevřeni pro různá řešení. Vodík nepochybně může být v železniční dopravě zajímavou alternativou zejména jako náhrada konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace. Určitě budu se zájmem sledovat, jak se řešení společnosti Alstom pro České dráhy osvědčí,“ řekl Kupka.

Podle expertních odhadů by se první vodíkové vlaky mohly na českých kolejích objevit zhruba za pět let. Dokonce už je vytipovaných šestnáct tratí, přičemž pilotní analýza by se měla provést na 113 kilometrů dlouhé cestě mezi Ústím nad Labem, Děčínem a Českou Lípou. Odborníci upozorňují, že pro širší využití vodíkových suprav jsou podstatné legislativní změny a rozvoj potřebné infrastruktury.

O větší využití vodíku v dopravě usilují také některé správní celky, třeba Moravskoslezský kraj má ambici stát se vodíkovým regionem. „Naším cílem je pokrýt celý řetězec procesů, od výroby vodíku přes jeho skladování až po distribuci,“ řekl před časem na diskuzním fóru E-Mobilita zmocněnec tamního hejtmana pro oblasti rozvoje vodíkového regionu Daniel Minařík.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Alstom