Česko má první veřejnou plničku vodíku. Auta si palivo budoucnosti natankují v Ostravě

První veřejnou vodíkovou plnící stanici v České republice uvedla do provozu společnost Vítkovice. Je určena pro osobní vozidla a stojí u vjezdu do výrobního areálu Cylinders Holding v Ostravě. Vodík je označována za palivo budoucnosti, výrobu bezemisního vodíku chystá například i společnost Solar Global. A Moravskoslezský kraj by chtěl, aby v roce 2030 byla veškerá veřejná doprava plně vodíková. Za několik let by také mohly vyjet vodíkové vlaky.

Pavel Baroch

4. 7. 2022

Nová plnící stanice v Ostravě je už registrována do evropské sítě vodíkových stanic. „Celková investice byla zhruba patnáct milionů korun. Vybudování nám od vydání stavebního povolení trvalo dva měsíce. Při výběru technologie jsme už předem počítali s nízkou energetickou náročností, což se povedlo,“ uvedl předseda představenstva Vítkovic Rodan Broskevič.

Vodíkem stanici naplnila společnost Messer Technogas. Stanice je koncipována jako menší, aby vyšla co nejrychleji vstříc potřebám zavádění vodíkových technologií do běžné praxe. Mediální zástupkyně Vítkovic Eva Kijonková na dotaz Obnovitelně.cz uvedla, že jde o superčistý zelený vodík vhodný pro palivové články.

„Je dobře, že Vítkovice umístily malou, ekonomickou plničku s malou spotřebou elektřiny na dohled od science centra v Dolních Vítkovicích. Nová technologie bude vidět pár kroků od míst, kde se o těchto věcech učí studenti, kde probíhají vodíková školení pro firmy a podobné aktivity,“ sdělil Jan Světlík, generální ředitel Cylinders Holding. Skupina produkuje inteligentní komplexní řešení pro skladování a dopravu vodíku a její dceřiná firma Vítkovice Cylinders má v těsném sousedství nové vodíkové plničky moderní výrobní zázemí.

Nádrž za 100 euro

První česká veřejná vodíková plnička bude zpočátku fungovat ve zkušebním provozu v pracovních dnech od sedmi ráno do pěti odpoledne. Osobní vodíkové vozidlo si lze bez ohledu na objem nádrže natankovat za zaváděcí jednotnou cenu, která je 2,5 tisíce korun, respektive 100 euro. Kapacita plničky stačí modulově (při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku) pro naplnění až 40 vodíkových aut typu Toyota Mirai nebo Hyunday Nexo, zatím se počítá s plněním okolo deseti aut denně.

„Plnička je zajímavá pro firemní flotily i jednotlivé vlastníky osobních vozidel. Jako další krok plánujeme vybudování větší, už multifunkční plnicí stanice,“ upozornil za Vítkovice předseda představenstva Broskevič. V Ostravě a blízkém okolí je dostatek výrobců a dovozců světových značek osobních aut s vodíkovým pohonem. První tuzemská veřejná vodíková plnička tak podle Broskeviče rozhodně nebude zahálet.

Na Ostravsku mají s vodíkem velké plány. Zástupci Moravskoslezského kraje, VŠB-Technické univerzity Ostrava a skupiny Cylinders Holding podepsali zakládací dokumenty Vodíkového Klastru. Jeho členy je i dalších 24 subjektů - mimo jiné společnosti Čepro, BorsodChem, automobilky Hyundai a Tatra Trucks, České dráhy nebo město Ostrava. Náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) uvedl, že strategickým cílem klastru je vytvořit během deseti let v regionu fungující výrobně-distribuční řetězec. Vodík chce chápat nejen jako palivo, ale i jako obchodní komoditu.

V novém klastru jsou firmy, které vodík vyrábějí, firmy, které ho dokážou transportovat, i ty, které ho budou využívat. „Celé dohromady to tvoří jednolitý celek vodíkového údolí. Jednotlivé části samostatně fungovat nebudou, dohromady to dává smysl,“ zdůraznil podle Českých novin Unucka. „To, co chceme, jsme připraveni zrealizovat tak, aby v roce 2030 byla veřejná doprava v našem kraji plně vodíková. A pevně věřím, že v roce 2030 bude více vodíkových aut než těch na baterku,“ dodal Unucka.

Vodíkové vlaky za pár let

Vznikají i další vodíkové projekty. Například významná česká firma z oboru, skupina Solar Global před časem uzavřela významný kontrakt na dodávku elektrolyzéru, díky němuž bude moci dodávat zelený vodík vyrobený pomocí elektřiny ze střešní solární elektrárny. Nová vodíková čerpací stanice, která vznikne ve městě Napajedla ve Zlínském kraji, umožní tankovat osobní vozidla na plný plnicí tlak. Jde navíc o první elektrolyzér v Česku, který vyrobí vodík s pomocí solární energie.

„Vodík je novým motorem změn v energetice. Naše skupina patří mezi pionýry rozvoje solární energetiky v Česku, je tak pro nás logickým krokem vstoupit mezi prvními do vodíkové ekonomiky. Věříme, že právě zelený vodík vyráběný pomocí energie z obnovitelných zdrojů umožní dekarbonizovat energetiku, průmysl i mobilitu,” okomentoval projekt SG Hydrogen Vítězslav Skopal, předseda představenstva a zakladatel skupiny Solar Global.

Přibližně za pět let by zase mohly jezdit po české železnici první vodíkové vlaky. Při květnovém představení soupravy Coradia iLint, která je první vodíkovým vlakem pro osobní dopravu na světě, to řekli šéf Výzkumného ústavu železničního Martin Bělčík a šéf výrobce vlaků Alstom Daniel Kurucz. Vlaky na vodíkový pohon jsou podle expertů jednou z ekologických variant budoucího provozu zejména na regionální železnici.

Standardní provoz vodíkových vlaků podle Bělčíka závisí hlavně na vývoji legislativy v Česku a především EU. „Pokud v rámci Evropské unie uděláme kolem výroby a distribuce vodíku obrovskou byrokracii, tak tohle alternativní palivo zabijeme. Pokud ale k tomu přistoupíme střízlivě a budeme se na něj dívat jako bezemisní pohon, tak má opravdu budoucnost,“ konstatoval Bělčík.

Několikanásobný nárůst

Poradenská firma McKinsey nedávno vydala zprávu, podle níž se poptávka po vodíku během do roku 2050 zvýší čtyřikrát až šestkrát. Hlavními tahouny tohoto růstu budou silniční, námořní a letecká doprava a také nové průmyslové aplikace. Důvodem pro nástup vodíku a dalších nízkouhlíkových paliv jsou podle dokumentu cenové skoky u tradičních komodit v rámci ekonomického oživení po pandemii covidu-19 a následné Rruské invazi na Ukrajině.

Vodík se podle studie bude v roce 2035 spolu se syntetickými palivy podílet na energetickém mixu 32 procenty, do roku 2050 by tento podíl měl vzrůst na 50 procent. Růst příštích 14 let potáhne zřejmě především silniční doprava, kde elektrické vozy na palivové články pravděpodobně vytlačí konvenční dieselové nákladní vozy. Po roce 2035 by se vodík mohl zavést také v letectví nebo námořní dopravě v podobě odvozených paliv, jako je syntetický petrolej nebo čpavek.

Do roku 2035 se podíl dodávek vodíku, které v současnosti tvoří z téměř 100 procent takzvaný šedý vodík, posune podle analýzy společnosti McKinsey na 60 procent ve prospěch čistého vodíku. Do roku 2050 pak podíl čistého vodíku vzroste na 95 procent. Důvodem bude pokles výrobních nákladů i podpora jednotlivých vlád k přijetí vodíkových technologií. Jen loni se počet oznámených projektů na výrobu čistého vodíku ztrojnásobil.

Jedním z tahounů vodíkové ekonomiky ve světě je japonská Toyota, která již několik let vyvíjí dopravní prostředky na vodík. Vedle aut jako je sériová Mirai nebo nákladní vozy jde o vlaky na palivové články nebo lodě. Zabývá se ale celým ekosystémem založeném na vodíku. Jako pilotní projekt Toyoty slouží vodíkové město budoucnosti Woven City.

Autor: Pavel Baroch

Foto: Vítkovice a.s.