Ondřej Miškovský | 1. 12. 2021

Vhodný elektromobil si může na trhu najít i konzervativní český řidič

Příznivce elektromobility a všeho, co s ní souvisí, poslední týdny svírala mírná nervozita. Epidemiologická situace se začala razantně zhoršovat a kroky naší dlouhodobě chaotické vlády se daly těžko předpovídat. Lockdown tak nenápadně visel ve vzduchu, ale nakonec jsme si všichni mohli oddechnout a již 12. 11. 2021 se podívat za bránu největší přehlídky čisté mobility v rámci České republiky.

Nejdříve malé povzdechnutí. Stejně jako v předchozích ročnících, ani letos nebyla pro návštěvníky – elektromobilisty připravena možnost využití nabíjecí infrastruktury pro nabíjení elektromobilů. DC stanice PRE, která je hned vedle areálu, tak byla permanentně obsazená a pro mě tedy nadále zůstává záhadou, proč se toho nechopí přímo výrobci nabíjecích stanic a nenabídnou tak zákazníkům možnost pomalého AC nabíjení s ukázkou jejich aktuálních výrobků.

Teď už ale k samotné výstavě. Ve čtvrtek se tradičně brány otevírají pouze odborné veřejnosti. Pro mnohé vystavovatele je to příležitost pobavit se s možnými obchodními partnery a navazovat nové spolupráce. Součástí byly i odborné konference na téma osobní mobilita, nové emisní normy, role elektromobilů v čisté dopravě a jejich aktuální stav v ČR. V hlavních rolích se tak na podiu postupně vystřídali zástupci energetických společností nebo slavní propagátoři elektromobility z YouTube scény.

Budovu s hlavním vstupem na výstaviště obsadila přehlídka vozů Tesla a to včetně posledního modelu do Elonovy S3XY skládačky – Modelu Y. Přestože Tesla stále nemá vybudovanou servisní a prodejní síť napříč Českou republikou jako tradiční evropské automobilky, těší se stále obrovské pozornosti a i prodejní čísla jasně hovoří o tom, jak silnou fanouškovskou základnu si zde postupně buduje. Ve vedlejší hale se přehlídka vozů znovu opakovala, čemuž jsem úplně neporozuměl, ale současně byla hala doplněna o nákladní vozy značky Maxus. Tato tradiční čínská značka si i na malém českém trhu pomalu buduje stabilní pozici. Její elektrické dodávky dnes využívá Alza.cz nebo Rohlik.cz a další významné reference jsou již na cestě. Novinka v podobě modelu e-Delivery 9 měla na českém trhu dokonce premiéru a je jasným důkazem, jak obrovský krok v posledních letech značka udělala, a opět vyvolává otázku, jak velkou roli budou hrát čínské vozy v následujících letech v Evropě.

FOTO: Ondřej Miškovský

V hale č. 3 už byla přehlídka infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a komunální techniky. Stánky zde měli tradiční energetičtí hráči na trhu jako ČEZ nebo EON. Expozice byly většinou doplněny elektromobilem nebo v případě společnosti ČEZ to byl bateriový kamion Volvo FL Electric, který budil velkou pozornost. Ve stejné hale Toyota ukázala vodíkové Mirai a objevila se i řada nových výrobců nabíjecích stanic také ryze české výroby, což jen ukazuje, že přestože Česká republika v oblasti e-mobility notně zaostává, je zde spousta šikovných lidí, kteří sledují aktuální světové trendy. Jedním z nejvýraznějších stánků byl i ChargeUp ze skupiny Unicorn, který zde prezentoval celé portfolio nabíjecích stanic včetně kompletního softwaru na správu a monitoring stanic z dílny českých vývojářů. Nechyběli ani výrobci vozítek pro imobilní osoby, manipulační technika nebo elektrické nakladače.

Poslední hala už patřila prakticky pouze automobilkám. Velkou poklonu skláním celému koncernu Volkswagen. Mimo premiéry modelu ID.4 ve vrcholné verzi GTX s pohonem všech kol a stálici na trhu model ID.3 předvedli také líbivé SUV kupé ID.5. Pro mnohé byl ovšem nejzajímavější koncept ID.LIFE aneb ukázka toho, jak si VW představuje budoucnost městské mobility za přijatelnou cenu. Ve vedlejším stánku zářily další modely jako Audi e-tron nebo Cupra Born, která měla taktéž českou premiéru.

Dalším výrazným hráčem na trhu s elektromobily se jednoznačně stává korejská dvojka Hyundai/KIA. Oba předvedli své současné špičkové elektromobily v podání modelů KIA EV6 a Hyundai IONIQ 5.

Milovníci značky Dacia si mohli do detailu prohlédnout elektrickou prvotinu pod názvem SPRING. Vůz se bude nabízet za cenu okolo půl milionu korun a bude tak mířit do nižšího segmentu. Je velká škoda, že se již nenabízí malé Citigo, které by mu bylo více než důstojným soupeřem, a mladoboleslavským tak nezbývalo než prezentovat jediný čistě elektrický model značky – Enyaq.

Velkou část modelů si mohli návštěvníci i vyzkoušet při projížďkách a podle stále se nezmenšující fronty bylo vidět, že o elektrické novinky je velký zájem. e-SALON 2021 se povedl, přestože bych si pro příští rok dokázal představit zastoupení i dalších světových hráčů jako BMW nebo Mercedes-Benz, kteří na výstavě samostatně nevystupovali, přestože již zákazníkům mají rozhodně co nabídnout.

Vypadá to, že i konzervativní český řidič si k elektromobilitě postupně nachází cestu.

Autor: Ondřej Miškovský

FOTO: Ondřej Miškovský