Oživují český oděvní průmysl s důrazem na šetrnost k přírodě

„S principy cirkulární ekonomiky se setkáváme celý život,“ říká CEO nové oděvní značky Nilmore Ing. Mikuláš Hurta, který odešel z korporátu, aby naplnil nemalý profesní cíl, a to dát jednomu z největších znečišťovatelů životního prostředí, jímž je módní průmysl, naději. Jak toho hodlá dosáhnout, v čem vidí hlavní úskalí fast fashion, z čeho je oblečení jeho značky vyrobeno a v čem je cirkulární oblečení inovační se dozvíte v našem rozhovoru.

Vaše značka Nilmore prodává tzv. cirkulární oblečení? Můžete vysvětlit, co si pod tím Váš potenciální zákazník má představit?

Cirkulární oblečení je takové oblečení, které je plně recyklováno, jakmile ho člověk donosí. A oblečení nové je potom následně vyráběno čistě z takto získaného recyklátu. Zní to jednoduše, je to ale velmi složitý proces, který je nemožný provést u většiny materiálů. Třeba u bavlny lze použít jen nějakých 15 % recyklátu. Polyester zase lze recyklovat z PET lahví do vlákna, ale ve formě oblečení už nikoliv.

Dokážete říct, kdy jste poprvé o principu cirkulární ekonomiky slyšel a čím je Vám tento směr blízký?

Upřímně si nevzpomenu, kdy to bylo poprvé, ten pojem se uceleně používá až v posledních letech. Nicméně s principy cirkulární ekonomiky se setkáváme celý život, ať už v učebnicích přírodopisu, nebo třeba v obchodě při vracení lahví. Pro mě je cirkulární ekonomika blízká právě tou přirozeností – co vezmu, to vrátím, s cílem zachovat planetu, tak jak ji známe. Je to poprvé v historii, kdy začínáme na ekonomiku nahlížet skrze skutečnou hodnotu věcí, nikoli jen tu nominální.

Jak Vás vlastně napadlo založit značku Nilmore, která bojuje proti fast fashion? Měl jste s módním průmyslem již nějakou zkušenost v minulosti?

Došel jsem domů z práce a přečetl si, že na jedno tričko se spotřebuje 2700 litrů vody a zároveň každých 10 sekund umírá člověk na její nedostatek. Ten paradox mě až vylekal. Zároveň to bylo to jediné, co jsem tenkrát o oděvním průmyslu věděl. No a s myšlenkou tohle změnit jsem založil Nilmore®, opustil korporát a dnes máme řešení, které dává tomuhle špinavému odvětví naději.

Jaký problém módní produkce Nilmore® konkrétně řeší? Respektive jak konkrétně naplňujete Váš slogan: Měníme svět oblečení_m?

Nilmore® produkty dosahují nejnižších environmentálních dopadů ze všech textilních materiálů, měřeno kompletní LCA studií. Dávají tak možnost lidem oblékat se ohleduplně vůči planetě. Především jde o radikálně nízkou spotřebu vody, energie a eliminaci odpadu. Nilmore oblečení je plně cirkulární, což znamená, že je zajištěn zpětný sběr a recyklace do nových produktů. Jedná se o první cirkulární módní koncept tohoto druhu, který dává oděvnímu průmyslu novou úroveň ekologie, první skutečně udržitelnou. Proto měníme svět oblečení_m, a to jak s tím m-kem na konci, tak bez něj.

V čem je podle Vás největší úskalí fast fashion a je vůbec možné se "rychlé" a masově dostupné módy celoplošně zbavit?

Ono paradoxně není největší problém fast fashion to, že je rychlá. Pokud by ekologická stopa takového oblečení byla ekologicky neutrální a nekončilo by na skládkách, pak klidně ať tyto řetězce dělají kolekce, co týden. Největší problém je, že současná výroba oblečení spotřebuje 20 % veškeré světové vody a vyprodukuje 10 % všech světových emisí skleníkových plynů, přičemž následně oblečení končí na skládkách, nebo ve spalovnách. A pokud má něco takové dopady, nemůžeme to přehlížet či dokonce ten přívlastek fast ještě zrychlovat. Takovouto módu je třeba nahradit udržitelnými řešeními, protože jinak nebudeme moct nikdy čelit globálním problémům, jako je nedostatek vody, oteplování planety, ztráta biodiverzity apod. Zlepšení těchto problémů je přímo podmíněno změnou oděvního průmyslu.

A zda se dá fast fashion úplně zbavit? Přinejmenším i její eliminace má obrovský pozitivní přínos. Nejsem zastánce zásahů státu do toho, co mají firmy prodávat. Věřím, že změna musí přijít od lidí tím, že nebudou nakupovat oblečení, které bere budoucnost jejich dětem.

Kde tedy vyrábíte oblečení Vaší značky a jak použité oblečení zpracováváte?

Oblečení je vyrobeno v České republice. Použité oblečení sbíráme a recyklujeme pomocí technologie, kterou jsme vyvinuli společně s Vysokým učením technickým v Brně.

A kde použité oblečení může zákazník vrátit, aby naplnil princip cirkularity? A je možné k recyklaci odevzdat i oblečení jiných značek?

Vrácení oblečení bude možné poštou nebo na jednom z Nilmore Circular Pointů, což jsou vlastně takové Zásilkovny po celé republice, kde lze naše produkty fyzicky vrátit k recyklaci. Náš materiál je v současnosti jediným cirkulárním textilem na trhu, proto mohou zákazníci vracet pouze produkty, které jsou součástí našeho cirkulárního systému. Kromě Nilmore oblečení to budou i produkty jiných značek vyrobené z našeho Nilmore materiálu.

Můžete čtenářům stručně vysvětlit, co je materiál PLA, který používáte a v čem je unikátní?

PLA je bio-based materiál získávaný z obnovitelných zdrojů, především kukuřice nebo cukrové třtiny. Do našeho konceptu však díky cirkularitě žádný surovinový zdroj již nevystupuje, proto náš materiál nazýváme cPLA neboli cirkulární PLA. Kromě již zmíněného ekologického kreditu, je charakteristický svou lehkostí, příjemností a snadnou údržbou.

PLA se v posledních letech rozmohlo především v oblasti jednorázových sáčků, které jsou propagovány jako rozložitelné. Bohužel v případě takovýchto sáčků jde o čistý ekologický nesmysl, protože je lidé nejčastěji vyhodí do žlutých kontejnerů a do kompostárny se tak nikdy nedostanou. Nemluvě o tom, že v případě PLA je nejvhodnějším způsobem likvidace právě recyklace, nikoli kompostování.

V módě je také důležitý design a dostupnost oblečení. Kdo Vaše oblečení navrhuje a kde je možné jej koupit?

Oblečení navrhuje náš tým. Začínáme spolupracovat i s externími designéry. Prodej bude v příštích měsících spuštěn na našem e-shopu www.nilmore.com, kde momentálně naleznete jen informační stránku. Sledovat nás lze i na Facebooku (NilmoreClothing) a Instagramu. Také vyvíjíme kolekce z našeho materiálu pro jiné značky. O těchto spolupracích řekneme víc již brzy.

Poslední otázka na kterou se ptám všech podnikatelů, kteří se pohybují v udržitelné módě. Co Vy sám nosíte a jak nakupujete oblečení?

Já upřímně mám polovinu šatníku z dob, kdy mi bylo 15 let a můj růst se zastavil (smích). Jelikož na trhu v současnosti postrádám oblečení, jehož koupí bych mohl mít čisté svědomí, tak razím tu cestu, že nákup oblečení naprosto omezuji. Jsem asi ten, kdo na Nilmore oblečení čeká nejvíc, aby mohl svůj šatník obohatit něčím novým. Mám to štěstí, že v rámci testování prototypů už pár kousků u mě na poličce ve skříni přistálo.

--

Ing. Mikuláš Hurta

CEO značky Nilmore vystudoval Technickou univerzitu v Ostravě se zaměřením na ekonomiku a management v průmyslu. Pracovní zkušenosti získal ve výrobním managementu korporátních firem. Značku Nilmore založil s cílem vytvořit pozitivní vliv prostřednictvím byznysu. Vnímá totiž, že se nacházíme v důležité ekonomické fázi, kdy už byznys není pouze o penězích, ale o naší budoucnosti.

Autorka: Kristýna Vobecká

FOTO: se souhlasem Nilmore