Švédský tank má první model v elektřině. Bude to jeden z nejbezpečnějších vozů na silnici

Automobilka Volvo měla dlouhá léta pověst producenta bezpečných, odolných automobilů. Někdy se tak s dávkou obdivu jejím modelům přezdívá švédské tanky. Za poslední dekádu posílila ještě jednu stránku: vedle bezpečnosti sází také na zodpovědný přístup k životnímu prostředí. Nyní plní svůj slib nabídnout také čistě elektrický model.

TZ

2. 10. 2019

Prvním vozem, který nahradí palivovou nádrž za baterii je Volvo XC40. „Bez ohledu na to, zda jsou poháněny elektromotorem, nebo spalovacím agregátem, musejí být vozy Volvo bezpečné,“ říká Malin Ekholm, ředitelka pro bezpečnost ve společnosti Volvo Cars. „Plně elektrické Volvo XC40 bude jedním z nejbezpečnějších vozů, které jsme dosud vyrobili.“

 Přestože inženýři automobilky Volvo Cars vycházeli z vynikajících bezpečnostních standardů původního Volva XC40, museli kompletně změnit konstrukci přídě a posílit její strukturu tak, aby došlo k vykompenzování absence motoru, byly splněny vysoké nároky automobilky Volvo na bezpečnost a současně byla zajištěna stejná úroveň bezpečnosti jako v jiných modelech značky.

 Elektromobil musí být bezpečný

 „Základní požadavky na bezpečnost byly u tohoto modelu stejné jako u jakéhokoli jiného volva. Protože uvnitř cestují lidé, bylo třeba vůz navrhnout tak, aby pro ně byl bezpečný,“ uvádí Malin Ekholm.

 Aby přispěla k bezpečnému cestování posádky vozu a k ochraně akumulátoru v případě kolize, automobilka Volvo Cars vyvinula novou unikátní bezpečnostní strukturu, která chrání cestující i akumulátor modelu Volvo XC40. Akumulátor je chráněn bezpečnostní klecí, která je tvořena rámem z lisovaného hliníku a integrována do střední části konstrukce vozu – čímž okolo akumulátoru vytváří vnitřní deformační zónu.

Výhodou umístění akumulátoru v podlaze vozu je mimo jiné také snížení těžiště vozu, což přispívá k lepší ochraně před jeho převrácením.

K zesílení struktury vozu nedošlo pouze v jeho přední části, ale také vzadu, kde je do konstrukce integrován elektromotor. Uvedené řešení přispívá k lepšímu rozdělení energie nárazu, která se z velké části rozptýlí mimo kabinu, díky čemuž budou cestující vystaveni menší zátěži. 

Bezpečnost aktivní i modulární 

Volvo XC40 poháněné energií z akumulátoru představuje nové technologie i v oblasti aktivních bezpečnostních systémů. Jedná se o první model značky Volvo vybavený novou senzorickou platformou pokročilých asistenčních systémů řidiče ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) se softwarem vyvinutým firmou Zenuity. Ta je společným podnikem automobilky Volvo Cars a společnosti Veoneer, které ji vlastní. 

Nová ADAS platforma představuje moderní modulární systém aktivní bezpečnosti, který je tvořen celou řadou radarů, kamer a ultrazvukových senzorů. Díky jeho modulární povaze lze celý systém snadno dále rozvíjet, přičemž může posloužit jako základ pro budoucí představení technologie autonomního řízení. 

Bližší informace o plně elektrickém Volvu XC40 zveřejní automobilka Volvo Cars během následujících týdnů, ještě předtím, než bude 16. října vůbec poprvé představeno veřejnosti. 

Zdroj: Tisková zpráva (redakčně upraveno)