
Boom technologií vede ke zlevňování. Ceny baterií za patnáct let klesly o 93 procent
Průměrná cena lithium-iontového bateriového packu meziročně klesla o 8 procent na cenu 108 dolarů za kilowatthodinu.

Kristýna Walterová
25. 12. 2025
Ceny lithium-iontových bateriových sad dosáhly v roce 2025 historického minima. Podle nejnovější analýzy BloombergNEF (BNEF) klesla průměrná cena bateriového packu meziročně o 8 procent na 108 dolarů za kilowatthodinu. Oproti roku 2010 jde už o propad o 93 procent.
Nejvýraznější zlevnění zaznamenal segment stacionárních bateriových úložišť. Ceny bateriových sad pro tento účel se v roce 2025 propadly na 70 dolarů za kilowatthodinu, což představuje meziroční pokles o 45 procent. Jde o nejprudší pokles ze všech sledovaných využití lithium-iontových baterií a zároveň o první případ, kdy se stacionární úložiště stala vůbec nejlevnějším segmentem na trhu.
Přebytek výroby a LFP baterie tlačí ceny dolů
Zlevňování pokračovalo navzdory růstu cen některých bateriových kovů. V roce 2025 zdražily zejména suroviny kvůli rizikům v čínské těžbě lithia a novým exportním kvótám na kobalt z Demokratické republiky Kongo. Tyto nákladové tlaky se však do konečných cen článků a bateriových sad nepromítly.
Podle BNEF je důvodem především přebytek výrobních kapacit článků, mimořádně ostrá konkurence a pokračující přechod k levnějším lithium-železo-fosfátovým bateriím. Výrobci zároveň využívají dlouhodobé kontrakty a finanční zajištění proti výkyvům cen surovin. Čína, která dominuje výrobě LFP technologií, dnes pokrývá prakticky veškerou globální poptávku po tomto typu baterií.
„Pokles cen stacionárních baterií byl za poslední dekádu a zejména v posledních několika letech razantní, což významně přispělo ke stávajícímu obřímu boomu po celém světě. Další významný pokles nicméně nepředpokládám, protože marže (zejména čínských, globálně dominantních) výrobců se výrazně snižují a prodejní ceny se začínají přibližovat výrobním nákladům,“ komentuje pro Obnovitelně.cz Jan Fousek, ředitel Asociace pro akumulaci energie AKU-BAT.
Další pokles by mohl dostat i největší světové hráče do ekonomomických problémů, jako jsme toho mohli být svědky v uplynulých zhruba dvou letech u velkých výrobců solárních panelů,“ dodává Fousek.
Velké rozdíly mezi sektory i regiony
Průzkum cen baterií BNEF, který zahrnuje různé typy elektromobilů i aplikace stacionárního ukládání energie, ukazuje výrazné rozdíly mezi jednotlivými sektory. Zatímco stacionární úložiště klesla na zmíněných 70 dolarů za kilowatthodinu, v dopravě byly nejlevnější bateriové sady pro bateriové elektromobily, a to s cenou 99 dolarů za kilowatthodinu. Jde už o druhý rok po sobě, kdy se tento segment udržel pod hranicí 100 dolarů za kilowatthodinu.
Průměrná cena LFP bateriových sad napříč všemi segmenty činila 81 dolarů za kilowatthodinu, zatímco u nikl-mangan-kobaltových (NMC) baterií dosahovala 128 dolarů za kilowatthodinu.
Zpráva se věnuje i regionálním rozdílům. Nejnižší průměrné ceny bateriových sad byly v Číně, kde dosáhly 84 dolarů za kilowatthodinu. V Severní Americe byly ceny o 44 procent vyšší a v Evropě dokonce o 56 procent, což odráží vyšší výrobní náklady a větší závislost na dovozu baterií, které jsou zpravidla dražší.
Čína zaznamenala zároveň největší meziroční pokles cen, a to o 13 procent oproti roku 2024. V Severní Americe ceny klesly o 4 procenta a v Evropě o 8 procent. V evropském případě byl pokles výraznější než v USA mimo jiné kvůli změnám americké obchodní politiky a cel. Řada čínských firem proto přesměrovala exporty do Evropy a zvolila agresivní cenové strategie, aby si udržela objemy prodeje a splnila roční cíle, což dále vyostřilo konkurenci.
Šance pro elektromobilitu i obnovitelné zdroje
„Drtivá konkurence zlevňuje baterie rok co rok. Pro odvětví jde o zásadní moment, rekordně nízké ceny vytvářejí prostor pro snížení cen elektromobilů a pro rychlejší rozvoj velkokapacitních bateriových úložišť, která jsou klíčová pro integraci obnovitelných zdrojů po celém světě,“ uvedla Evelina Stoikou, vedoucí týmu bateriových technologií BNEF a hlavní autorka zprávy.
BNEF očekává další pokles cen bateriových sad i v roce 2026. Přestože mohou dále růst ceny surovin, rozšiřování LFP technologií by mělo nadále působit jako brzda nákladů. V delším horizontu mají ceny tlačit dolů také investice do výzkumu a vývoje, zvyšování efektivity výroby a rozvoj dodavatelských řetězců.
Ve hře jsou rovněž nové technologie – například křemíkové a lithium-kovové anody, pevné elektrolyty, nové katodové materiály či pokročilé výrobní procesy článků – které by mohly další zlevňování baterií v příštích letech ještě urychlit.
Úvodní foto: Kecko/Švýcarsko, CC BY 2.0