Padl další dodavatel. Klienti AZ Energies teď chtějí své peníze zpět

Podezření o potížích společnosti kolovalo ve veřejném prostoru od loňského roku, kdy firma přestávala vyplácet některé přeplatky a účty za elektřinu za výrobu solárů.

Od loňského roku si klienti společnosti AZ Energies stěžovali, že jim dodavatel elektřiny a plynu nevrací přeplatky. AZ Energies totiž měla od svých zákazníků vykupovat i elektřinu z výroby fotovoltaických elektráren, v létě 2024 ale přestávala jak platit, tak reagovat. Letos na jaře se proto nespokojení klienti začali spojovat mezi sebou i s právníky. Jen pár měsíců po prvních hromadných žalobách dodavatel oficiálně padl a svých více než 2800 zákazníků tím dostal do nepříjemné situace.

Původně ale společnost slibovala, že všechny loňské přeplatky letos na jaře uhradí, získala na to ostatně třicetimilionový úvěr. Na některé se dostalo, jiní měli smůlu. Ještě v červenci se přitom společnost bránila, že k požadavkům se staví zodpovědně, ačkoliv je možné, že „některým zákazníkům skutečně nebyl přeplatek vrácen,“ vysvětlil právník společnosti pro Seznam Zprávy.

Začátkem října už ale bylo jasno, společnost nemá dostatečné finanční zajištění a na trhu s energiemi končí. Klientům tak nezbývá, než se obrátit na dodavatele poslední instance podle toho, kde žijí. A ačkoliv se jedná o běžné distributory (ČEZ, EG.D nebo PRE, v případě plynu Pražská plynárenská, Innogy nebo E.ON), tarify v poslední instanci nebývají výhodné.

Je proto lepší si rychle sjednat tarif a domluvit si nejvýhodnější podmínky dříve, než začnou naskakovat zbytečně vysoké účty. Po šesti měsících beze změny totiž vzniká závazek na dobu neurčitou.

Oproti Bohemia Energy, která zásobovala více než milion zákazníků, zasáhne pád AZ Energies relativně malé procento lidí. Dodavatelé nekrachují tak často, jako třeba fotovoltaické společnosti, přesto je třeba si při sjednávání nové smlouvy dávat pozor na výběr. Energetický regulační úřad (ERÚ) se snaží podobným případům zamezit, proto od října informoval o nové možnosti vypovědět smlouvu pro nedostatečné finanční zajištění dodavatele.

„Platí, že pokud jsme si zafixovali cenu elektřiny nebo plynu a dodavatel pro nás na toto období nemá dopředu alespoň 70 procent energie zajištěno, můžeme smlouvu s ním ukončit. Výpověď můžeme podat i v případě, že obchodník v zákonném termínu index nezveřejní. Tuto možnost mají nejen spotřebitelé z řad domácností, ale i podnikající fyzické osoby,“ uvádí členka rady ERÚ Markéta Zemanová.

Obchodníci s elektřinou musí hodnotu svého zajištění zveřejnit dvakrát ročně, 31. března a 30. září. Tento index musí být dostupný i na webu veřejně pro běžné zákazníky a musí splňovat zákonné minimum 70 procent.

Zákazníci ale mají i jiné možnosti, jak se přesvědčit o kvalitě dodavatele či obchodníka. Od recenzí na různých nezávislých portálech přes jeho historii právě třeba na webových stránkách ERÚ. AZ Energies totiž obdrželo pokutu už v roce 2021 za agresivní obchodní praktiky, nedodržování lhůt pro reklamace či za uvádění nepravdivých informací. Další varovný příspěvek před společností vydal úřad letos v červenci.

Ve chvíli, kdy se na podobně nestabilního dodavatele začnou množit žaloby a stížnosti na pozdní či vůbec žádné vyplácení faktur, nevracení přeplatků a podobné finanční zdržení, měl by klient zpozornět. V momentě, kdy dodavatel padne, je už pozdě na odstupování. Nyní totiž není vůbec jisté, zda zákazníci budou odškodněni, na které se dostane a na které již nezbyde. Rozhodně jisté ale je, že všech 2800 klientů by mělo být o pádu dodavatele informováno a mělo by neprodleně ukončit případné trvalé příkazy na platby záloh.

Úvodní foto: Unsplash