Gangsta v černém Mercedesu. Jak Babiš skanduje proti zelené dani

Nezapomněli politici na to, že emisní povolenky nejsou jen finančním nástrojem, ale především pojistkou proti klimatické změně? Někdy to tak totiž vypadá.

Do voleb zbývá skutečně už jen pár dní a z předvolebních kampaní se staly někdy agresivní, někdy spíše groteskní výkřiky do tmy. Mezi ty, které bych označila za špičku v absurditě, patří jednoznačně „gangsta“ styl Andreje Babiše, který v černém Mercedesu Maybach poskakuje i s autem na parkovišti a lobuje proti emisním povolenkám. Ano, proti těm, které v roce 2020 sám podepisoval v rámci klimatických závazků budoucího Green Dealu.

„My pořád máme rádi auta, a ty nesmyslné zelené daně pro vaše domácnosti a pohonné hmoty, takzvané emisní povolenky nikdy nezavedeme, nikdy!“ Rádoby drsné skandování v tuto chvíli sedmého nejbohatšího Čecha pak působí v autě s cenovkou začínající na čtyřech milionech za ten nejlevnější model skutečně nemístně.

Do jisté míry dává jeho protest smysl, Babiš by za své auto s pravděpodobně dost zbytečně vysokou spotřebou zaplatil o pár stovek měsíčně více, a peníze by putovaly ve formě dotace někomu, kdo si nemůže dovolit zateplit svůj dům. A to se politikovi zjevně nelíbí.

Jak ve svém komentáři vysvětloval pro Obnovitelně.cz Pavel Baroch, zrušení emisních povolenek by znamenalo zvýšení nákladů především obyvatelům paneláků. Emisní povolenky už jsou totiž dávno rozpočítané do nákladů velkých tepláren a elektráren, které právě nejčastěji poskytují energie na sídlištích.

„Politici se útokem proti ETS2 vlastně snaží zvýhodnit jednu skupinu obyvatel, která povolenky ještě nemusí platit, před druhou, která už je platí,“ popisuje ve svém článku. Dalším faktorem je, že peníze z emisních povolenek jdou zpět do oběhu, nemizí ve vzduchu. Používají se třeba k modernizacím, zateplování, podpoře obnovitelných zdrojů nebo jiným klimatickým opatřením.

Nezavedením povolenek nebo dokonce zrušením těch stávajících by pak například chyběly peníze v Modernizačním fondu a tedy by nebyly peníze pro dotace Nová zelená úsporám nebo Oprav dům po babičce, které čerpalo přes 600 tisíc domácností.

Znečišťovatel platí

Daleko důležitější otázkou je, proč se Evropa domluvila, že je zavádění klimatických opatření (a tedy i emisních povolenek) potřebné. Kdybychom emise nesnižovali, dost možná nás tu sice netrápí drahé energie či pohonné hmoty, místo toho řešíme nedostatek základních potravin, ještě extrémnější výkyvy počasí, častější povodně a vlny veder a sucha i kolaps zemědělství.

Emisní povolenky, které již byly v obecné rovině navrženy i v balíčku klimatických opatření, jejž Andrej Babiš podepisoval a odsouhlasil, pak vlastně nutí znečišťovatele ovzduší platit, čímž je motivují k modernizaci svého průmyslu, pokud to lze. A pokud ne, pak se peníze vynaloží tam, kde mohou ke snižování emisí napomoci také, například k energetickým úsporám.

Když se tedy vrátíme k absurdnímu couvání od „nesmyslné zelené daně“, byla by na místě otázka, jak tedy chce Andrej Babiš a i další politici, kteří se od emisních povolenek distancují, zařídit, aby emise z ovzduší zmizely a klimatická krize se začala uklidňovat. To už ale neřeší, nejspíše se drží hesla „po nás potopa“.

Takže ano, že má rád auta je fajn, každý máme své koníčky. Tak mám ráda auta. Ale ráda bych se těšila na budoucnost, která nebude životem ve stále rozpálenějším světě, v němž lidé migrují z neobyvatelných oblastí a kde jsou zcela jiné problémy než trochu dražší nafta či elektřina v mnohdy jen zbytečně přetopeném domě.

Nezpochybňuji, že pro někoho těch pár set korun měsíčně může znamenat veliký rozdíl v přežití do dalšího měsíce. Nezapomínejme ale prosím na to, že se jedná o předběžné opatření, které nás v dlouhodobém horizontu brání před daleko většími problémy.

Úvodní foto: Unsplash