Hlavně nepanikařit. Co dělat, když dodavatel fotovoltaiky zkrachuje?

Pro majitele i nedokončené solární elektrárny existuje několik možností, co dělat, pokud instalační firma padne a skončí v insolvenci.

Pavel Baroch

1. 9. 2025

Fotovoltaická elektrárna je pro mnoho domácností i podniků cestou k větší soběstačnosti a nižším účtům za energie. Jenže v poslední době přibývá instalačních firem, které zkrachovaly. A mnohé rodiny i podniky jsou nervózní, kdo další padne.

„Dá se mluvit o tom, že na trhu v současné chvíli sledujeme místy až paniku ohledně budoucího vývoje. Někteří investoři, ať ti velcí, nebo ti na straně domácností, se obávají, zda budou krachy solárních a instalačních firem pokračovat, a kdo bude tím dalším,“ potvrdil Michal Petřek, manažer pro inovace společnosti Raylyst Solar, což je přední distributor fotovoltaických systémů – a finančně zdravá firma.

 „Osobně čekám, že se situace brzy ustálí, byť tušíme, že se zprávami o krachujících firmách nejsme ještě ani letos u konce. Je třeba mít na mysli to, že pro každý business, který rychle vzrostl, si časem přišla korekce, ale to není hned důvodem k panice. Je to přirozené,“ dodal Petřek.

Poslední tři roky podle něj zásadně prověřily obchodní flexibilitu i finanční odpovědnost firem v oboru. „Uspěli častěji ti, kdo byli konzervativní v oblasti práce se zásobami i ve svých výdajích. V letošním roce se pak ukáže, jak se firmy dokázaly přizpůsobit i změně poptávky, která se od domácích instalací přesunula ke komerčním a velkým instalacím,“ poznamenal Petřek.

Jak si ověřit instalační firmu

Všem novým zákazníkům se nepochybně vyplatí prostřednictvím profesních sdružení (například Solární asociace) a dalších referencí (například Refsite.info) ověřit důvěryhodnost vybrané firmy. „U stabilního partnera je na místě sledovat změny v jednání,“ doporučil Michal Petřek. Mezi podezřelé okolnosti patří opakované nedodržování termínů, výpadky v komunikaci nebo třeba odchod klíčových zaměstnanců.

Pak ale může nastat skutečný problém: Nedokončená instalace na střeše, nefunkční systém, chybějící dokumentace, případně jen podepsaná smlouva a zaplacená záloha nebo už fungující fotovoltaika bez technického dohledu. Některé firmy končí ze dne na den, jiné ztrácejí dech postupně, přestávají přijímat nové zakázky, dluží zaměstnancům i subdodavatelům a zákazníky nechávají na holičkách.

„V podobné situaci se na nás obracejí lidé prakticky každý týden. Mají rozestavěnou elektrárnu nebo firma zmizela i s penězi, případně dodavatel nechá solární panely žít vlastním životem. V takovém případě je nejdůležitější zjistit, co všechno se dá zachránit a co je potřeba řešit,“ řekl Martin Palarčík, předseda rady jednatelů společnosti PREsolidsun, která se věnuje instalaci a servisu fotovoltaiky.

Dodal, že trh s fotovoltaikou zažil v posledních letech obrovský rozvoj, kdy se vedle zavedených firem objevily desítky nových, často zcela neprověřených hráčů. Mnohé firmy fungovaly bez potřebného technického zázemí, bez zkušeností a někdy i bez zodpovědnosti.  „Někdy lákaly zákazníky na nereálně nízké ceny, jindy na sliby bleskové instalace. A výsledkem jsou dnes stovky lidí, kteří mají rozdělané nebo nefunkční elektrárny,“ uvedl Palarčík.

Základem je dokumentace

Pro domácnost to sice představuje velmi nepříjemnou situaci, ale nikoli neřešitelnou. Zkušení experti z oboru doporučují v první řadě zachovat klid a v první řadě shromáždit veškeré dostupné dokumenty – smlouvy, faktury, technickou dokumentaci, revizní zprávy, fotografie z instalace, zkrátka cokoliv, co může novému dodavateli pomoct pochopit stav instalace. Tím se minimalizují ztráty.

„Možnosti dalšího postupu vždy závisí na konkrétní fázi, v níž se zakázka právě nachází, a také na tom, kolik a za co už jste zaplatili. Je zásadní rozdíl, zda máte za sebou pouze podpis smlouvy a ještě jste žádnou zálohu neplatili nebo máte za sebou platbu poměrné částí zálohy nebo jste už zaplatili dopředu za celou cenu díla a neobdrželi jste ani materiál, za který jste již zaplatili,“ uvedla společnost EnergoSolar, která se zabývá instalací fotovoltaiky a tepelných čerpadel.

Firma také upozornila na nebezpečí, že zákazníci budou muset vracet dotaci Státnímu fondu životního prostředí, pokud nebude instalace dokončená ve stanoveném termínu. V takovém případě je vhodné fond o nastalé situaci informovat.

„Fond v těchto případech většinou postupuje vstřícně a umožní alespoň prodloužení termínu pro dokončení fotovoltaiky, abyste měli šanci najít nového dodavatele,“ dodal EnergoSolar. Stále ale hrozí riziko, že zákazníkovi už nevrátí celá jeho záloha, kterou zkrachovalé firmě zaplatil, a to ani v případě, že se přihlásí do insolvenčního řízení.

Důležitý je technický audit

Dalším krokem je co nejdříve se obrátit na zkušenou a stabilní firmu, která má zázemí a technické kapacity na to, aby instalaci převzala a dokončila. Pak by měl následovat technický audit, případně i kontrola bezpečnosti. Správně provedený technický audit ověří nejen aktuální stav komponent a jejich zapojení, ale také zjistí, jestli celý systém splňuje podmínky pro připojení do distribuční sítě a zda je splněn nárok na dotaci.

„V některých případech stačí doplnit či opravit několik drobností. Jindy je ale nutné instalaci zásadně upravit nebo udělat znovu. I když to může být na první pohled frustrující, pořád je lepší provést důkladnou kontrolu než riskovat nefunkční, nebo dokonce nebezpečný systém,“ upozornil Martin Palarčík z PREsolidsun.

Důvěryhodná firma podle něj pracuje jen s kvalitními komponenty od renomovaných značek, navrhne klientovi systém na míru, pomůže s administrativou včetně žádosti o dotace nebo poskytne servis a údržbu po celou dobu životnosti systému.

Zkrachuje-li dodavatel už zprovozněné fotovoltaické elektrárny, neznamená to, že přestane vyrábět elektřinu. Je však více než vhodné najít si jinou firmu, která se o ni bude starat a bude také řešit záležitosti spojené s provozem i v budoucnu.

„I to je situace, která není výjimečná. Mít kvalitní a spolehlivý servis a zajištěnou údržbu je totiž stejně důležité jako samotná instalace. Fotovoltaika není něco, co se nainstaluje a nechá bez péče. Systém je vhodné pravidelně kontrolovat, provádět aktualizace softwaru a případné problémy a poruchy rychle řešit,“ poznamenal Palarčík.

Pomoc s tepelnými čerpadly

V souvislosti s pádem společnosti Woltair, která se věnovala instalaci tepelných čerpadel, nabídla pomoc jejím zákazníkům Asociace pro využití tepelných čerpadel. Tato nabídka platí i pro klienty případně jiných firem, které současnou situaci neustojí.

„V oblasti tepelných čerpadel nesledujeme zdaleka tak velké turbulence, jakými prochází trh fotovoltaiky. Na druhé straně se ale ani našemu oboru krach velké společnosti nevyhnul a přijali jsme proto opatření, díky nimž jsme schopni podpořit i zákazníky firem, které se dostanou do potíží, nebo třeba jen špatně komunikují,“ sdělil ředitel asociace Jan Potucký.

Sdružení uvedlo, že majitelé tepelných čerpadel se s reklamací i servisem nemusí obracet na svoji instalační firmu nebo prodejce, ale v případě potřeby mohou kontaktovat i výrobce napřímo. „Pokud se jim ale ani v tomto případě nedaří, jsme připraveni je podpořit. Nejjednodušší přitom samozřejmě je, pokud je výrobcem přímo člen asociace či jiná renomovaná firma působící na tuzemském trhu. Naopak v případě tepelných čerpadel od čínských výrobců ale dlouhodobě varujeme před rizikem nedostupnosti servisu či náhradních dílů,“ konstatoval Potucký.

V případě potřeby servisu či reklamace tepelného čerpadla značky Woltair, ale i ohledně jiného dotazu mohou lidé psát na mail info@avtc.cz. 

Ilustrační foto: Pavel Baroch