
Solární panely na střeše auta? Funguje to, dodávka dojede o třetinu dál
Představa auta s fotovoltaikou na střeše vypadá komicky. Jenže vědci teď tento koncept otestovali na náklaďácích a výsledek je překvapivě úspěšný.

Tomáš Vondra
20. 5. 2025
Osobní auta obecně nejsou pro fotovoltaiku vhodná. Aerodynamika vozu brání tomu, aby se panely daly efektivně umístit, takže se tento koncept zkouší jen u specializovaných vozidel, aniž by kohokoliv napadlo, že by mohl usilovat o posun do reálného života. Jenže experiment německých inženýrů naznačuje, že u náklaďáků by to mohlo stát přinejmenším za pokus.
Po ulicích Hannoveru se vloni v létě projížděl tichý, na pohled ale jinak nenápadný automobil. Žluto-bílý menší náklaďák vynikal jedinou vlastností: byl ze všech stran přikrytý solárními fotovoltaickými panely, které elektromobilu pomáhaly dobíjet jeho baterie a prodlužovat tak jeho dojezd.
Výsledky testů překonaly očekávání
Když německo-nizozemský tým tento prototyp zkoušel, vlastně moc netušil, jak to dopadne. Modely sice naznačovaly drobné zlepšení dojezdu, ale ve hře byla řada proměnných, které se jen špatně předpovídaly: jak moc bude mít na dobíjení vliv prostředí, jako jsou stromy nebo vysoké domy? A nebudou integrované panely příliš kazit aerodynamiku vozu? Jediné, co se dalo namodelovat přesně, byl vliv hmotnosti a ten neměl být příliš velký. Výsledek byl proto překvapením. Nutno dodat, že překvapením velmi příjemným.
Testy probíhaly čtyři měsíce (od dubna do července), jeden z autorů studie jezdil elektromobilem denně 45 minut do práce, kde pak vůz nechal zaparkovaný a večer se s ním zase vracel domů. Napodoboval tak běžný cyklus toho, jak se auty nejčastěji a běžně jezdí.
Přehledně: Vybrat slušný ojetý elektromobil už může být jednodušší než spalovák. Jak na to?
Po skončení testů se ukázalo, že účinnost fotovoltaického systému byla asi 66 procent a díky panelům se povedlo ujet navíc 530 kilometrů. To znamená o třetinu víc, než kdyby náklaďák panely osazený nebyl.
Autoři studie využili lehký nákladní elektromobil StreetScooter model Work L. Cílem bylo hlavně otestovat jednotlivé komponenty, ale celkový výsledek byl natolik pozitivní, že se jím vědci pochlubili zvlášť. Základním výsledkem je, že panely sice zvýšily hmotnost a současně zhoršily aerodynamiku automobilu natolik, že se to negativně projevilo, ale současně to několikanásobně vyvážilo množství energie, kterou vůz stejným způsobem získal.
Vědci to popsali v odborné studii Performance Analysis of an Onboard PV System on a Demonstrator Light Commercial Vehicle in Hannover, Germany,” kterou vydali v odborném časopise Progress in Photovoltaics.
Zajímavé bylo, že ne všechny panely byly stejně efektivní. Autoři zdůrazňují, že klíčové bylo, jako stranou byl vůz zaparkovaný během doby, co jeho majitel pracoval. Pokud natočil automobil tak, aby paprsky dopadaly během dne na strany, které obsahovaly nejvíc panelů, bylo nabíjení mnohem efektivnější: to znamená, že náklaďák ideálně parkoval bokem ke slunci. Zdaleka nejméně efektivní bylo, když stál vůz otočený ke slunečním paprskům čelem.
Není všechno zlato…
Studie má několik problémů, které brání pečlivému čtenáři jásat. Tím hlavním je doba, kdy studie probíhala. Právě mezi dubnem a července je totiž nejvíc denního světla, takže automobil operoval za ideálních podmínek, které se jindy v roce nevyskytují. Aby se dala zhodnotit reálná úspěšnost a smysluplnost tohoto konceptu (což ale nebylo hlavním cílem tohoto výzkumu), muselo by se auto zkoušet také v jiných ročních obdobích.
Je nutné také zmínit, že autoři neřešili efektivitu finanční, to ostatně u konceptu není ani úplně možné. Nesnažili se tedy spočítat, jestli cena fotovoltaické instalace a její údržba nestojí víc než energie, kterou ušetří nabíjení ze Slunce.
Dalším problémem je krátká operační doba testovaného vozidla. Ta totiž odpovídá spíše osobnímu vozu využívanému k individuální dopravě, nikoliv nákladnímu, který by měl, aby se vyplatil, fungovat víc než hodinu a půl denně. Také to by chtělo v navazujících studiích lépe otestovat.
Což je ale přesně cesta, kterou se autoři studie chtějí v budoucnosti vydat. Vyhodnotili koncept jako nečekaně účinný, takže chtějí pokračovat v ověřování jeho vlastností a zejména ve zvyšování jeho efektivity.
Zdroje: Progress in Photovoltaics
Úvodní foto: ISFH