Češi mají na dosah vítězství ve světovém poháru rallye elektromobilů

Hned dvě dvojice Čechů posbíraly vysoká ocenění na nejtěžší etapě světového šampionátu rallye elektrických vozů. Dvojice Michal Žďárský a Jakub Nábělek navíc míří do Dolomit bojovat o celkové vítězství.

Světový šampionát elektrických vozů FIA zahrnuje osm závodů, ve kterých se hodnotí jak přesnost průměrné rychlosti jízdy tak spotřeba auta. Důležité totiž je, aby elektromobil prokázal schopnost dlouhého dojezdu i rychlého nabití. Závodí se navíc v běžném provozu a na většině stanovišť se i auta dobíjejí z veřejně přístupných nabíječek.

Podle jednoho ze závodníků Michala Žďárského je předností závodu podobného typu, že může jet prakticky kdokoliv. Kromě toho, že se jezdí na klasických silnicích, se jedná o klasická dostupná elektrická auta. „Jezdí se to s běžnými auty, nesmí být ani nijak upravené, takže se vždy jedná o sériové vozy. Díky tomu tam panuje příjemná atmosféra, je to komunita a společenská událost fanoušků elektroaut,“ vysvětlil Žďárský pro Obnovitelně.cz.

Právě Michal Žďárský s navigátorem Jakubem Nábělkem si navíc možná dojedou v posledním závodu sezony pro celkové první místo. „Letos je to naše třetí sezóna, kdy jedeme kompletní světový pohár. A všechny destinace objíždíme po své vlastní ose, dokazujeme tím, kam se posunula nejen elektroauta, ale i infrastruktura,“ uvedl.

Například na závod do Portugalska jeli nepřetržitě 3000 kilometrů, následně absolvovali tisícikilometrový závod a pak jeli opět 3000 kilometrů domů. Vše stihli za sedm dní. „Když jsme podobnou cestu absolvovali před pěti lety poprvé, auto dojelo asi jen 200 kilometrů, rychlost nabíjení byla také úplně jiná. Tehdy jsme navíc museli mít asi 40 různých karet, abychom mohli nabíjet, dnes stačí jedna,“ chválí technologický pokrok Žďárský.

Nejtěžší je Monte Carlo, rozhodne ale Itálie

Posledním závodem v pořadí je rallye v italských Dolomitech, kam se oba jezdci vydají druhý týden v listopadu. Pokud obhájí svou aktuální pozici v žebříčku, vyhrají světový pohár FIA. Z průběžných výsledků jednotlivých etap Žďárský vyzdvihuje vítězství v Portugalsku a třetí místo v Monte Carlu.

„Z Monte Carla jsme se vrátili před týdnem, jedná se o nejprestižnější a nejtěžší soutěž v poháru. Nám se tam podařilo urvat a přivézt dokonce i poháry, je to velká věc,“ vysvětlil. V Monte Carlu se ale dařilo i dalším Čechům, kteří se rallye zúčastnili.

„Zúčastnili jsme se poprvé a rovnou té nejtěžší etapy v Monte Carlu. A přesto se nám podařilo uspět a z 61 zkušených posádek světové špičky jsme celkově skončili patnáctí a podařilo se nám zvítězit v jedné z průběžných Regularity Stage,“ říká další český závodník Pavel Baroň, který jen s navigátorem Martinem Hrubým. V této sestavě navíc obvykle nejezdí, výměna navigátora proběhla až na poslední chvíli, ale i tak dokázali zabodovat.

Na Monte Carlu je náročná především jeho trať. „Jede se po trase klasického WRC. Startuje se u Casina a pak jedete vracečky v horách, úzké silničky, na jedné straně je skála a na té druhé průrva, i můj navigátor se bál,“ vysvětloval Baroň. „Dolů sjíždíte v prudkých serpentinách, jde o technické schopnosti, je to náročné na soustředění i fyzičku,“ dodal.

Čtyři hodiny dobíjení a ani o minutu více

Podle Baroně se oblíbenost rallye elektrických vozů každým rokem zvyšuje, adekvátně tomu, jak se zvyšuje popularita samotných nízkoemisních aut. Částečně také i proto, že téměř každá automobilka již elektroauta vyrábí a vozový park je tak pestrý.

Přes den v autě najedou od 200 do 450 kilometrů. Auto nemá možnost dobíjet se po cestě, je proto nutné vybírat si i podle schopnosti dojezdu automobilu. „My jsme letos měli k dispozici nejnovější Hyundai Kona, který je na trhu doslova teprve pár dní. Dokonce s tím byl lehčí problém, protože komisaři neměli na naše auto ještě oficiální papíry,“ dodává Baroň.

Druhá česká posádka Michal Žďárský a Jakub Nábělek jeli předchozím ročníkem Hyundaie Kony. Dobíjení aut je na závodech podmíněno pravidly, závodníci na to mají pouze čtyři hodiny po dojezdu do cíle. Jak si najdou nabíječku nebo jak si poradí je na nich, po čtyřech hodinách ale musí auto přistavit na oficiální parkoviště a zapečetí se, aby s ním do dalšího dne nemohlo být manipulováno.

Podle výsledků to vypadá, že se obě auta osvědčila a na startovní listině se příští rok objeví zas. Mezi další značky, které zatím podávají spolehlivý výkon, patří například Kia E-Niro, Tesla 3 nebo Volkswagen ID3, 4 a 5.

Foto: archiv Pavel Baroň a Michal Žďárský, se souhlasem